Trilling bij 5000 rpm

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Trilling bij 5000 rpm

Post by themidnightcruiser »

Buick 455, motor compleet gereviseerd, alles nieuw..
Bij voluit accelereren, "manueel" schakelen met automaatbak komt er een goed waarneembare trilling in de motor bij 5000 rpm. Convertor is nieuw, SFI flexplate nieuw, harmonic balancer nieuw.. De trilling is bij iedere versnelling, althans bij 1 en 2, want in 3 kom ik nog ff niet aan 5000 rpm :o , dus cardanas onbalans is uitgesloten.
Ik heb ook de oude balancer gemonteerd, maar daar heeft hij de trilling ook nog mee.
De motor is niet extra uitgebalanceerd, had achteraf wel gemoeten..

Motor heeft andere nokkenas, die op specs staat. Headers met H pijp.
Ik wil hem nog in zn vrij naar de 5000 toeren laten gaan, om te kijken of het dan weg is.

Suggesties?
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Trilling bij 5000 rpm

Post by Renev »

Misschien verkeerde flexplate ????
Bijv. een gebalanceerde terwijl het een neutrale moet zijn of vice versa.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Trilling bij 5000 rpm

Post by Detroitsteel »

Een fan met visco koppeling toevallig..?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Trilling bij 5000 rpm

Post by Pavement Pounder »

Voor wat het waard is is het voor een motor die niet of niet goed is gebalanceerd niet goed om onbelast zoveel toeren te maken.
origineel maakt een 455 toch hooguit 4500 rpm +/- ?
Net als de Chevy big blocks gaat de mijne ook zo rond de 5000 rpm trillen, mijn nieuwe motor is volledig uitgewogen en gebalanceerd en moet met gemak 6000 rpm maken.
Alleen extern balanceren is niet voldoende.
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Re: Trilling bij 5000 rpm

Post by themidnightcruiser »

Renev wrote:Misschien verkeerde flexplate ????
Bijv. een gebalanceerde terwijl het een neutrale moet zijn of vice versa.
Standaard plaat is gebalanceerd en de SFI ook, maar zit alleen het balanceergewicht aan de binnenkant van de plaat i.p.v. aan de buitenkant. Ik kan nog even controleren of het gewicht wel op de juiste plek zit t.o.v. de standaard plaat.
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Re: Trilling bij 5000 rpm

Post by themidnightcruiser »

Detroitsteel wrote:Een fan met visco koppeling toevallig..?
Nee, elektrische fans.
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Re: Trilling bij 5000 rpm

Post by themidnightcruiser »

Pavement Pounder wrote:Voor wat het waard is is het voor een motor die niet of niet goed is gebalanceerd niet goed om onbelast zoveel toeren te maken.
origineel maakt een 455 toch hooguit 4500 rpm +/- ?
Net als de Chevy big blocks gaat de mijne ook zo rond de 5000 rpm trillen, mijn nieuwe motor is volledig uitgewogen en gebalanceerd en moet met gemak 6000 rpm maken.
Alleen extern balanceren is niet voldoende.
Ik heb wel het gevoel dat dit blok de potentie heeft om naar de 6000 te willen, maar dat wil ik i.v.m. de trilling nog even niet proberen. Eigenlijk wil ik ook niet onbelast naar de 5000..
Ik heb er ook helemaal niet meer aan gedacht om het roterend gedeelte uit te laten balanceren, maar als blijkt dat hier wel het probleem zit zal ik toch moeten en dan gaat van de winter de motor er weer uit, ben ik bang..
Normaal gesproken zal een standaard 455 niet boven de 4500 toeren uitkomen wat je al zegt.
Ik heb wel het standaard type zuiger erin zitten, met hetzelfde gewicht als de originele exemplaren, dus het is niet zo dat de boel volledig uit balans is doordat er lichtere zuigers zijn gemonteerd.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Trilling bij 5000 rpm

Post by Pavement Pounder »

Ja maar nokkenas en klepveren bepalen of een motor naar de 6000 rpm wil, balance zorgt dat ie daar lang kan blijfen.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Trilling bij 5000 rpm

Post by Pavement Pounder »

Ja maar nokkenas en klepveren bepalen of een motor naar de 6000 rpm wil, balance zorgt dat ie daar lang kan blijfen.
Post Reply