heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Tinus
Posts: 20
Joined: Tue Dec 28, 2010 9:45 am

heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Post by Tinus »

Hallo,
Ik heb een 79 camaro berlinetta (350) en hij spint maar op 1 wiel. Als ik achteruit rij spint hij wel op 2 wielen en soms bij nat weer ook (vooruit). Als ik door de bocht ga en (plank) gas geef spint er een wiel (rechts) en kraakt soms mijn linker wiel. Dus ik vroeg me af is mijn sper soms kapot of werden niet alle 79 camaro's met een sper afgeleverd. Wellicht dat een van jullie (experts) het weet.
Ik hoor het graag.

Groeten Tinus
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Post by Frans455 »

Zit er een metalen lipje aan het deksel van de klok van de achteras?

Image

Een positraction (limited slip differential) achteras was op de Camaro een optie.
Even beide achterwielen van de grond krikken en als je een wiel ronddraait dan draait de andere mee in dezelfde richting ... draait het andere wiel in de tegenovergestelde richting dan heb je een standaard differentieel.
Tinus
Posts: 20
Joined: Tue Dec 28, 2010 9:45 am

Re: heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Post by Tinus »

Super ga gelijk even kijken
thanks
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Post by Pavement Pounder »

Het kan ook nog zo zijn dat je een sper had....
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Post by Corp »

nee, 10 bolt is niet standaard sper
camarojo
Posts: 519
Joined: Fri Mar 06, 2009 8:36 pm

Re: heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Post by camarojo »

Die van mij heeft ook geen speras
69GTO-jr
Posts: 445
Joined: Mon Mar 21, 2005 10:10 pm

Re: heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Post by 69GTO-jr »

Ik heb ook een '79er Berlinetta 350/th350
maar ik heb ook een gewone slipdif..
Old iron
Posts: 45
Joined: Sun Aug 29, 2010 9:34 pm

Re: heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Post by Old iron »

Kijk bijvoorbeeld eens op www.nastyz28.com, daar vind je ALLES over jouw generatie Camaro's. Op de rechterbuis van de as, aan de voorkant een cm of 15 (uit m'n hoofd) vanaf het klokhuis, vind je het nummer van de as. Als je dat opzoekt bijvoorbeeld op die site, weet je of het een sper is/was en weet je meteen je overbrenging. Dus ff eronder gaan liggen met een staalborstel of schuurpapiertje en je weet het precies.
Tinus
Posts: 20
Joined: Tue Dec 28, 2010 9:45 am

Re: heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Post by Tinus »

Ik heb de krik er even onder gezet en het is inderdaad geen sper maar een splitdiff. Hij heeft lange tijd stil gestaan dus denk dat de lagers na 30 jaar ook wel aan vervanging toe zijn. Leuk projectje :)
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Post by Frans455 »

Geen "splitdiff" of een "slipdiff" ... maar gewoon een normaal differentieel :) - oftewel 1 streep trekken op het wegdek.

Limited Slip Differential, Positraction, Safe-T-Track en Sure Grip zijn benamingen voor een sperdifferentieel, waarbij de twee wielen tijdelijk met elkaar worden verbonden middels een mechaniek. - 2 strepen trekken op het wegdek.
69GTO-jr
Posts: 445
Joined: Mon Mar 21, 2005 10:10 pm

Re: heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Post by 69GTO-jr »

Frans455 wrote:Geen "splitdiff" of een "slipdiff" ... maar gewoon een normaal differentieel :) - oftewel 1 streep trekken op het wegdek.

Limited Slip Differential, Positraction, Safe-T-Track en Sure Grip zijn benamingen voor een sperdifferentieel, waarbij de twee wielen tijdelijk met elkaar worden verbonden middels een mechaniek. - 2 strepen trekken op het wegdek.


Als je een "normaal differentieel" heb en genoeg vermogen heb zal het 2e wiel op ten duur ook mee spinnen bij een burnout.. dat is wat ik teminste "ooit" heb gehoord :!: ;)
Wimmel
Posts: 467
Joined: Fri May 26, 2006 10:37 pm

Re: heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Post by Wimmel »

Heel simpel, opkrikken en aan het wiel draaien. Draait het ander wiel tegengesteld, dan heb je een normaal diff. Draait het wiel zelfde kant op, dan heb je posi/limited slip of een locker.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Post by Detroitsteel »

@69GTO-jr: "Als je een "normaal differentieel" heb en genoeg vermogen heb zal het 2e wiel op ten duur ook mee spinnen bij een burnout.. dat is wat ik teminste "ooit" heb gehoord "

Hangt er vanaf hoeveel grip wiel nr twee heeft!
Als je pech hebt blijft die staan en zal wiel nr 1 helemaal oproken :)
En dubbel pech heb je als gevolge daarvan je dif naar zijn klootjes gaat omdat die niet gemaakt is om dat langdurig op hoge toeren te doen :(
Kleine opsteker evt daarbij is wel dat, als die vast loopt (naar de kloten gaat), die dan wiel nr twee wel mee neemt :lol:
Wimmel
Posts: 467
Joined: Fri May 26, 2006 10:37 pm

Re: heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Post by Wimmel »

Heb je wel zonder moeite een lincoln locker haha!

Image
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: heeft een 79 camaro standaard een sper achteras?

Post by Detroitsteel »

Inderdaad zoals in de bovenstaande foto :lol:

Alleen is dit moedwillig zo gelast zo te zien :o Bedoeld voor driftwedstrijden zekers..?
Post Reply