Motor afstellen lukt niet Ford 223cid

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Motor afstellen lukt niet Ford 223cid

Post by Chief big ol'Cadillac »

Hoi. De 6 cyl motor van een 1960 Ford (Galaxie?). 223 cubic inch.
De wagen startte slecht en gooide de benzine eruit. Carburateur opengehaald en er bleek een stukje glas afgebroken te zijn van het kijkglaasje wat klem zat tussen de vlotter. Duidelijk probleem dus en de carb verder helemaal schoon gemaakt en weer in elkaar gezet. Motor liep redelijk lekker, startte vlot etc. Dat probleem was dus opgelost. Maar de motor liep erg rauw, ontsteking niet af te stellen. Week later kleppen gecontroleerd, stonden iets aan de ruime kant, kan het niet aan liggen. Ontsteking gecontroleerd en alles afgesteld. Althans, geprobeerd maar hij blijft niet meer lopen. Start redelijk goed maar valt ook steeds uit. Wegrijden doet ie nu dan maar met de choke erop.
Volgens het boek moeten de kleppen op .019 staan, wat met metrische voelermaatjes op 0,05 uit komt. Eigenaar wilde ze weer terug op de 0.15 waar ze voorheen op stonden dus weer terug gezet. Maakt geen verschil met lopen. Contactpuntjes volgens t boek .025" , dus 0,63 mm wat ik erg ruim vind maar als het boek het zegt.... puntjes zijn niet ingebrand maar zitten wel iets scheef.. maar ook scheven puntjes zijn af te stellen....
Nieuwe bougies op .034" / 0.85mm

Ontsteking is niet te stellen want de motor wil niet blijven lopen. Kan trouwens wel wat draaien met de verdeler maar kan geen plek vinden waar het wel blijft lopen.
Wat zien we over het hoofd?
Ik denk dat ik de carburateur nog maar een keer uit elkaar moet gaan nemen.... of heeft iemand een beter idee?
the puritan
Posts: 249
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:42 pm

Re: Motor afstellen lukt niet Ford 223cid

Post by the puritan »

Dat is het zelfde blok als wat ik in m´n 1960 fairlane had. Er zit in het uitlaatspruitstuk een klep die de voorverwarming van het inlaatspruitstuk regeld. Die klep gaat nogal vaak vast zitten. Maar dan heb je het probleem alleen bij een warme motor. Zit de originele Holley 1904 carb er nog op? Image
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: Motor afstellen lukt niet Ford 223cid

Post by Chief big ol'Cadillac »

De carb ziet er wel zo uit ja. Ik maak de auto ook alleen maar met warme motor mee dus ik weet niet of ie dat ook doet als hij koud is. Ik zal het de eigenaar vragen.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Motor afstellen lukt niet Ford 223cid

Post by gert »

carburateur is zeer waarschijnlijk aan een complete revisie toe, is altijd bij die dingen.
de beste remedie is de boel op lpg bouwen, is het gehele carb probleem verholpen.

ik heb al 6 autos zo gedaan, altijd succes!

als je perse niet op lpg wilt rijden (dom, want plg kost 61 cent) dan nieuwe carb. monteren.
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: Motor afstellen lukt niet Ford 223cid

Post by Chief big ol'Cadillac »

Eigenaar wil geen LPG..... :(

hij is nog jong en eigenwijs... verstand komt met de jaren zegt men toch.... :lol:

vandeweek tankte ik LPG in België voor 54 cent/ltr... kan nóg goedkoper maar die pomp is wat verder weg... :)
Post Reply