Slecht stationair lopen.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Slecht stationair lopen.

Post by Nick_nl »

Vraagje.

Al een tijdje loopt mijn auto niet lekker stationair.
Er is al best een hoop aan gedaan waaronder een carburateur revisie met nieuwe naalden en sproeiers.
Hierna was het nog steeds bagger. De motor reageert niet op de mengsel schroeven.
Dus even met remreiniger over de inlaat pakkingen gespoten. Deze waren lek.

Nu heb ik de pakkingen vervangen volgens de handleiding, zelfs een beetje RTV kit gebruikt langs de poorten.
Alleen loopt de auto nog niet lekker en weer merk je duidelijk dat het toerental en de motorloop beter wordt als er rem reiniger op het inlaat spruitstuk gespoten wordt.
Lijkt er dus op dat de pakkingen nog lek zijn :(

Het is een Chevy 283 met originele motor en carburateur op benzine.
De bouten heb ik volgens de aanhaal momenten van de shop manual aangetrokken.

Iemand een tip waar ik nog kan zoeken?

bedankt
fleetwood74
Posts: 57
Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm

Re: Slecht stationair lopen.

Post by fleetwood74 »

Heb je ook gecontroleerd of je pasvlak van je spruitstuk niet krom is?
Of misschien een scheurje in je spruitstuk?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Slecht stationair lopen.

Post by Nick_nl »

Nee dat heb ik niet nagekeken idd. Het is wel gietijzer, dat trekt niet zo snel krom.
De pas vlakken heb ik wel goed schoon gemaakt voor montage.
Zou natuurlijk wel kunnen eigenlijk.
fleetwood74
Posts: 57
Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm

Re: Slecht stationair lopen.

Post by fleetwood74 »

Nick_nl wrote:Nee dat heb ik niet nagekeken idd. Het is wel gietijzer, dat trekt niet zo snel krom.
De pas vlakken heb ik wel goed schoon gemaakt voor montage.
Zou natuurlijk wel kunnen eigenlijk.
Trekt idd niet zo snel krom maar kan wel.
Scheuren kan het sowieso als het gietijzer is..
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Slecht stationair lopen.

Post by Nick_nl »

Vanavond even de koelvloeistof aflaten en beginnen met los halen.
De vlakheid, hoe controleer je dat?
Met een winkelhaak?
Of met een glasplaat?

bedankt :)
fleetwood74
Posts: 57
Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm

Re: Slecht stationair lopen.

Post by fleetwood74 »

Beste is idd op een glasplaat en dan ff kijken met een voelermaatje of je hem er onderdoor kunt halen.
Als je helemaal niks zien kunt qua vlakheid en of scheur kun je kijken of je hem dicht kunt maken en dan ff vol laten lopen met benzine (is dunner dan water) kijken of je hem ergens vochtig ziet worden/lekken.
Firefly
Posts: 855
Joined: Sun Jul 01, 2007 1:47 pm

Re: Slecht stationair lopen.

Post by Firefly »

En volgende keer alleen wat RTV gebruiken rond de waterpoorten, rond de inlaatpoorten is helemaal niet nodig.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Slecht stationair lopen.

Post by Nick_nl »

Vandaag het spruitstuk er weer afgehaald.
Met een winkelhaak de vlakheid bekeken en het is toch krom.
In het midden zit de uitlaat crossover en deze is duidelijk het hoogste punt.
Met een lat van een halve meter ongeveer 1mm aan de uiteindes.

Ik denk dat het spruitstuk geslepen moet worden om weer vlak te worden.
fleetwood74
Posts: 57
Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm

Re: Slecht stationair lopen.

Post by fleetwood74 »

Kun je gewoon ff naar een revisie bedrijf brengen draaien ze er zo een stukje af.
Kunt het ook zelf doen maar is wel heeeel veel werk :)
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Slecht stationair lopen.

Post by Nick_nl »

Ik zie me al zitten met een schuurblokje en een pallet schuurpapier :)

Hier zijn een paar foto's van het probleem gebied,

Image

Image

Image

In de spleet kan ik een voelermaatje van 0.35 stoppen. Het lijkt wel of het midden een beetje verder naar buiten is gekomen.
Volgens het handboek moet ook in het midden begonnen worden met aantrekken.
Zou het een idee zijn om dit juist eens niet te doen en zo een beetje spanning er op te zetten?

Bedankt :)
fleetwood74
Posts: 57
Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm

Re: Slecht stationair lopen.

Post by fleetwood74 »

Nee netjes aan het boek houden spanning op gietijzer is sowieso een no go.
Gietijzer breekt erg makkelijk onder spanning dus gewoon laten vlakken vast trekken volgens specificatie,warm draaien en natrekken.
Maar hij is idd zo krom als een hoepel :D.
Zal straks wel weer lopen als een zonnetje :P .
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Slecht stationair lopen.

Post by Nick_nl »

Kleine update.

Toch er voor gekozen zelf te vlakken met een schuurblok en lineaal.
Niet gedacht maar het is best redelijk te doen om gietijzer te schuren. Nu is het pakkingsvlak meer mooi vlak.
Deze week eens een lang stuk rijden en kijken of het echt zo is en ook blijft :)
Stationair was al stukken beter als eerst.

Nu is alleen het volgende weer boven gekomen, geen vacuum vervroeging. Het menbraan is lek.
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: Slecht stationair lopen.

Post by Caddy_v8 »

Mocht hij nog niet geheel lekker lopen, dan is het misschien iets heel simpels als bougies en bougiekabels. Dat maakte bij mij echt een wereld van verschil uit.
fleetwood74
Posts: 57
Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm

Re: Slecht stationair lopen.

Post by fleetwood74 »

Nick_nl wrote:Kleine update.

Toch er voor gekozen zelf te vlakken met een schuurblok en lineaal.
Niet gedacht maar het is best redelijk te doen om gietijzer te schuren. Nu is het pakkingsvlak meer mooi vlak.
Deze week eens een lang stuk rijden en kijken of het echt zo is en ook blijft :)
Stationair was al stukken beter als eerst.

Nu is alleen het volgende weer boven gekomen, geen vacuum vervroeging. Het menbraan is lek.
Ok mooi om te horen ben benieuwd of het nu goed blijft gaan.

chris
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Slecht stationair lopen.

Post by Nick_nl »

Caddy_v8 wrote:Mocht hij nog niet geheel lekker lopen, dan is het misschien iets heel simpels als bougies en bougiekabels. Dat maakte bij mij echt een wereld van verschil uit.
Klop vaak is dit idd het probleem.
Bougies ben ik mee begonnen, puntje timing etc waar mogelijk staat dit goed.
Bougie kabels zijn nog niet vervangen, nu zitten er accel kabels op.
Ik ben er nog steeds niet achter of mijn auto nu percee koperkern moet hebben of ook goed kan lopen met deze siliconen kabels.

@Chris.
Hopelijk wel ja, maar je moet wat te doen houden toch ;)
Zelf denk ik dat het wel goed komt.
Post Reply