Olieverbruik.
Olieverbruik.
Nu ik de huidige Caprice enkele maanden heb kom ik het volgende tegen.
Een kleine 2000 km geleden met de APK is o.a. de olie ververst. Nou ben ik afgelopen weekend naar de Ardennen geweest. (totaal ca. 700 km gereden)
Het oliepeil stond laag.
Ik kan zover ik kon kijken niet echt lekkages ontdekken. Beetje zweet bij de kleppendeksels, maar geen grote vlekken onder de auto. Heb de kleppendeksels een tikje aangedraaid, niet te hard want het zal wel de eerste pakking kurk af fabriek onder zitten.
Wat voor goedje kan je het beste bij je olie erbij gooien die evt. lekkages kan afdichten? M'n pa zei dat ik de damp-slang die op het rechter kleppendeksel zit eens moet schoonmaken omdat die verstopt kan zitten. Iemand tips? Het is een 5.0 V8
Een kleine 2000 km geleden met de APK is o.a. de olie ververst. Nou ben ik afgelopen weekend naar de Ardennen geweest. (totaal ca. 700 km gereden)
Het oliepeil stond laag.
Ik kan zover ik kon kijken niet echt lekkages ontdekken. Beetje zweet bij de kleppendeksels, maar geen grote vlekken onder de auto. Heb de kleppendeksels een tikje aangedraaid, niet te hard want het zal wel de eerste pakking kurk af fabriek onder zitten.
Wat voor goedje kan je het beste bij je olie erbij gooien die evt. lekkages kan afdichten? M'n pa zei dat ik de damp-slang die op het rechter kleppendeksel zit eens moet schoonmaken omdat die verstopt kan zitten. Iemand tips? Het is een 5.0 V8
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: Olieverbruik.
wat voor olie is erin gegaan?
Re: Olieverbruik.
Misschien sowieso niet onverstandig om je kleppendeksel pakking een keer te vervangen.
Re: Olieverbruik.
10W40 - het boekje zegt 10W30
-
- Posts: 524
- Joined: Fri Apr 16, 2010 10:18 am
Re: Olieverbruik.
Kijk uit dat je de boel niet verstopt. Ik zie zelf het toevoegen van dat soort middelen als symptoombestrijding, pak het bij de bron aan.CVPI wrote: Wat voor goedje kan je het beste bij je olie erbij gooien die evt. lekkages kan afdichten?
Als je wagen veel olie verbruikt is er of iets goed lek of wat versleten.
Mike
-
- Posts: 57
- Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm
Re: Olieverbruik.
Is wel de waarheid wat de man hier boven zegt.
ALS je dan iets toevoegen gaat zou ik spul van Forté gebruiken.
Is die olie niet wat aan de dunne kant?
Wat die slang betreft gewoon lostrekken als hij loopt als je dan ziet dan er een walm uitkomt is het goed of ff je hand ervoor houden.
Maar heb je van te voren ook gepijlt of hij op max stond?of ga je daar vanuit?
ALS je dan iets toevoegen gaat zou ik spul van Forté gebruiken.
Is die olie niet wat aan de dunne kant?
Wat die slang betreft gewoon lostrekken als hij loopt als je dan ziet dan er een walm uitkomt is het goed of ff je hand ervoor houden.
Maar heb je van te voren ook gepijlt of hij op max stond?of ga je daar vanuit?
Re: Olieverbruik.
Je moet er ook olie van Pret Pen in doen, al dat andere is alleen maar troep voor je motor !
Re: Olieverbruik.
Tja misschien iets te dun. In de USA parts winkel waar ik het kocht hadden ze geen 10W30, 10W40 kwam het dichtsbij in de buurt.
Uiteraard gepijld na het verversen van de olie en het filter. Toen stond-ie precies goed.
Welke Forté raad je aan dan?
Uiteraard gepijld na het verversen van de olie en het filter. Toen stond-ie precies goed.
Welke Forté raad je aan dan?
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: Olieverbruik.
Gepijld? Met een boog?
Gepaald ken ik wel....
Wie zegt dat ie uitwendig lekt? Misschien wordt 't wel verbrand...
Gepaald ken ik wel....
Wie zegt dat ie uitwendig lekt? Misschien wordt 't wel verbrand...
-
- Posts: 466
- Joined: Sun Jun 19, 2011 12:46 pm
Re: Olieverbruik.
Misschien heb je hier wat aan?
De olie komt in de verbrandingskamer via de
cilinderkop.
• De olie komt via de zuigerveren in de verbrandingskamer.
Om het zoeken te vergemakkelijken is het handig
om de symptomen te analyseren.
• Als na kort stationair draaien gas wordt gegeven
en er een rookpluim – denk aan het overschakelen
naar een andere versnelling of af-remmen op
de motor en daarna weer versnellen – dan gaat
de gedachte uit naar de cilinderkop.
• Als blauwe rook uit de uitlaat komt wanneer de
motor belast wordt, dan komt de olie in de
meeste gevallen via de zuiger. Het is natuurlijk
mogelijk dat beide symptomen aanwezig zijn.
De olie komt dan van twee kanten in de verbrandingskamer
en het is nu zaak te bekijken
waar het grootste probleem zit. We beschouwen
nu beide symptomen.
Als de olie via de cilinderkop komt, gaan we als
eerste de inlaatklep bekijken. En wel aan de
achterkant van de klepschotels. Als deze er nat
en verkoold uitzien, komt de olie via de klepsteel
en zijn geleider. Zelfs een kleine hoeveelheid, die
elke keer dat de klep opent in de verbrandingskamer
komt, kan een aanzienlijk verbruik veroorzaken
(zelfs 1 liter olie op 800 km).
Bij het afremmen op de motor ontstaat er een
vacuüm in de verbrandingskamer, waardoor de
olie via de klepgeleider naar binnen gezogen
wordt. Als dan het mengsel van olie en benzine
wordt ontstoken, ontstaat er een mooie blauwe
rookpluim. Natuurlijk is dit probleem bij nieuwe
zuigers en/of zuigerveren, die goed ingelopen
zijn groter, want er kan een groter vacuüm
getrokken worden. Daarom is het ook zeker dat
het probleem van olieverbruik na montage van
nieuwe zuigers of de veren hieraan te wijten is.
Wanneer de olie vie de zuigers komt, worden in
eerste instantie de zuigerveren als eerste schuldige
aangewezen. De praktijk wijst uit dat dit
vaak niet het geval is en wel om diverse redenen:
• Chroom veren lopen moeilijker in. We gebruiken
deze veren vanwege hun langere levensduur.
Ze hebben een harder loopvlak en als
resultaat hiervan hebben ze langere tijd nodig
om in te lopen. Heden ten dage zijn de meeste
veren voorzien vaneen chroom loopvlak en zal
men hiermee moeten leren leven.
• De huidige moderne motoroliën hebben veel
antislijtage-additieven, maar inlopen is juist
gecontroleerde slijtage! De meeste oliën zijn zo
goed dat de zuigerveren niet eens de kans krijgen
om in te lopen. Als advies kan dienen: gebruik
een goede inloopolie als eerste vulling.
Het is te begrijpen dat iemand de beste olie wil
voor zijn pas gereviseerde motor, maar liever
niet als inloopolie. Denk hierbij aan de lange
eerste vervangingstermijn bij nieuwe motoren,
waar de eerste olie lang blijft zitten om het
inlopen te bevorderen.
• Inloopprocedures stammen vaak uit het verleden
en hebben geen logische of zinvolle
achtergronden voor de hedendaagse techniek.
Daarom is het voor ons oldtimer/klassiekerliefhebbers
raadzaam om notitie te nemen van
het navolgende: Een gereviseerde motor moet
meteen aan het werk. Stationair draaien, rijden
zonder vracht en licht start-stopwerk geven de
meeste problemen. Door de restproducten, die
ontstaan bij de verbranding, wordt als het ware
een laag gevormd op de cilinderwand. Het
zogenaamde ‘bore glazing’. De wand is zo glad
dat de veren hierop niet kunnen inlopen. In een
dergelijk geval zijn onder de loopbaan van de
zuigerveren nog duidelijk de hoongroeven te
zien. Een gereviseerde motor moet natuurlijk
niet ineens vol belast worden, maar normaal
aan het werk worden gezet. Eigenlijk te vergelijken
met iemand die begint met hardlopen.
Langzaam beginnen met kleine stukken en
daarna steeds verder. Blijft men langzaam
lopen, dan zal men nooit goed kunnen rennen.
Dit samen met een goede inloopolie moet bijna
een perfecte inloop van de motor geven. Bij de
aflevering van een nieuwe auto in de tijd van
onze hobbyobjecten werd door de garagist
steevast medegedeeld op welke manier de
nieuwe aanwinst de eerste kilometers gebruikt
moest worden. Voor deze eerste ‘inloop’-periode
werd dan ook een speciale olie gebruikt.
De oppervlakteruwheid van cilinders wordt aanbevolen
tussen de 0,6 en 1,0 micrometer voor
Otto-motoren en 0,8 en 1,2 micrometer voor dieselmotoren.
Glad honen geeft onvoldoende
mogelijkheden tot inlopen. Een ruwer oppervlak
heeft onder andere schade veroorzaakt voordat
de symptomen van olieverbruik aan het licht
komen. De veren brengen door hun tangentiaal
kracht de ruwheid van het oppervlak binnen de
kortste keren terug naar bijna normale waardes,
maar hebben intussen wel hun kracht verloren en
de ‘blowby’ van de verbrandingsgassen en het
olieverbruik is buiten alle proporties. Nieuwe
veren monteren, zonder verder de cilinderwand
te bewerken, zal de ruwheid verder doen afnemen
en de motor zal verder goed functioneren,
omdat de cilinderwand en de veren hun normale
waarden bereikt hebben
De olie komt in de verbrandingskamer via de
cilinderkop.
• De olie komt via de zuigerveren in de verbrandingskamer.
Om het zoeken te vergemakkelijken is het handig
om de symptomen te analyseren.
• Als na kort stationair draaien gas wordt gegeven
en er een rookpluim – denk aan het overschakelen
naar een andere versnelling of af-remmen op
de motor en daarna weer versnellen – dan gaat
de gedachte uit naar de cilinderkop.
• Als blauwe rook uit de uitlaat komt wanneer de
motor belast wordt, dan komt de olie in de
meeste gevallen via de zuiger. Het is natuurlijk
mogelijk dat beide symptomen aanwezig zijn.
De olie komt dan van twee kanten in de verbrandingskamer
en het is nu zaak te bekijken
waar het grootste probleem zit. We beschouwen
nu beide symptomen.
Als de olie via de cilinderkop komt, gaan we als
eerste de inlaatklep bekijken. En wel aan de
achterkant van de klepschotels. Als deze er nat
en verkoold uitzien, komt de olie via de klepsteel
en zijn geleider. Zelfs een kleine hoeveelheid, die
elke keer dat de klep opent in de verbrandingskamer
komt, kan een aanzienlijk verbruik veroorzaken
(zelfs 1 liter olie op 800 km).
Bij het afremmen op de motor ontstaat er een
vacuüm in de verbrandingskamer, waardoor de
olie via de klepgeleider naar binnen gezogen
wordt. Als dan het mengsel van olie en benzine
wordt ontstoken, ontstaat er een mooie blauwe
rookpluim. Natuurlijk is dit probleem bij nieuwe
zuigers en/of zuigerveren, die goed ingelopen
zijn groter, want er kan een groter vacuüm
getrokken worden. Daarom is het ook zeker dat
het probleem van olieverbruik na montage van
nieuwe zuigers of de veren hieraan te wijten is.
Wanneer de olie vie de zuigers komt, worden in
eerste instantie de zuigerveren als eerste schuldige
aangewezen. De praktijk wijst uit dat dit
vaak niet het geval is en wel om diverse redenen:
• Chroom veren lopen moeilijker in. We gebruiken
deze veren vanwege hun langere levensduur.
Ze hebben een harder loopvlak en als
resultaat hiervan hebben ze langere tijd nodig
om in te lopen. Heden ten dage zijn de meeste
veren voorzien vaneen chroom loopvlak en zal
men hiermee moeten leren leven.
• De huidige moderne motoroliën hebben veel
antislijtage-additieven, maar inlopen is juist
gecontroleerde slijtage! De meeste oliën zijn zo
goed dat de zuigerveren niet eens de kans krijgen
om in te lopen. Als advies kan dienen: gebruik
een goede inloopolie als eerste vulling.
Het is te begrijpen dat iemand de beste olie wil
voor zijn pas gereviseerde motor, maar liever
niet als inloopolie. Denk hierbij aan de lange
eerste vervangingstermijn bij nieuwe motoren,
waar de eerste olie lang blijft zitten om het
inlopen te bevorderen.
• Inloopprocedures stammen vaak uit het verleden
en hebben geen logische of zinvolle
achtergronden voor de hedendaagse techniek.
Daarom is het voor ons oldtimer/klassiekerliefhebbers
raadzaam om notitie te nemen van
het navolgende: Een gereviseerde motor moet
meteen aan het werk. Stationair draaien, rijden
zonder vracht en licht start-stopwerk geven de
meeste problemen. Door de restproducten, die
ontstaan bij de verbranding, wordt als het ware
een laag gevormd op de cilinderwand. Het
zogenaamde ‘bore glazing’. De wand is zo glad
dat de veren hierop niet kunnen inlopen. In een
dergelijk geval zijn onder de loopbaan van de
zuigerveren nog duidelijk de hoongroeven te
zien. Een gereviseerde motor moet natuurlijk
niet ineens vol belast worden, maar normaal
aan het werk worden gezet. Eigenlijk te vergelijken
met iemand die begint met hardlopen.
Langzaam beginnen met kleine stukken en
daarna steeds verder. Blijft men langzaam
lopen, dan zal men nooit goed kunnen rennen.
Dit samen met een goede inloopolie moet bijna
een perfecte inloop van de motor geven. Bij de
aflevering van een nieuwe auto in de tijd van
onze hobbyobjecten werd door de garagist
steevast medegedeeld op welke manier de
nieuwe aanwinst de eerste kilometers gebruikt
moest worden. Voor deze eerste ‘inloop’-periode
werd dan ook een speciale olie gebruikt.
De oppervlakteruwheid van cilinders wordt aanbevolen
tussen de 0,6 en 1,0 micrometer voor
Otto-motoren en 0,8 en 1,2 micrometer voor dieselmotoren.
Glad honen geeft onvoldoende
mogelijkheden tot inlopen. Een ruwer oppervlak
heeft onder andere schade veroorzaakt voordat
de symptomen van olieverbruik aan het licht
komen. De veren brengen door hun tangentiaal
kracht de ruwheid van het oppervlak binnen de
kortste keren terug naar bijna normale waardes,
maar hebben intussen wel hun kracht verloren en
de ‘blowby’ van de verbrandingsgassen en het
olieverbruik is buiten alle proporties. Nieuwe
veren monteren, zonder verder de cilinderwand
te bewerken, zal de ruwheid verder doen afnemen
en de motor zal verder goed functioneren,
omdat de cilinderwand en de veren hun normale
waarden bereikt hebben
-
- Posts: 466
- Joined: Sun Jun 19, 2011 12:46 pm
Re: Olieverbruik.
Als je van lezen houdt
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Olieverbruik.
Ja, die MG gasten weten van de hoed en de rand
http://www.mgato.eu/pages/olieverbruik.html
Dus in een normale situatie komt de olie via de cilinderkop in de verbrandingsruimte ?
Kopieer dan ook even de inleiding erbij.
http://www.mgato.eu/pages/olieverbruik.html
grandlemans wrote:Misschien heb je hier wat aan?
De olie komt in de verbrandingskamer via de
cilinderkop.
Dus in een normale situatie komt de olie via de cilinderkop in de verbrandingsruimte ?
Kopieer dan ook even de inleiding erbij.
Wanneer een gereviseerde motor te veel olie gebruikt, kan dat veel problemen geven.
Daarom enkele kanttekeningen, in een beknopt en handig overzicht, ten aanzien van olieverbruik in nieuwe of pas gereviseerde motoren.
Afgezien van olielekkages kan olieverbruik maar op twee plaatsen plaatsvinden:
Last edited by SplitWindow on Mon Jun 20, 2011 8:45 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 466
- Joined: Sun Jun 19, 2011 12:46 pm
Re: Olieverbruik.
Ja die miste ik,het ging al nie helemaal goed met kopieeren
Ben ook niet zo handy met computers
Ben ook niet zo handy met computers
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Olieverbruik.
Maar wel met motoren ?
Dus jij staat volledig achter wat je hebt gepost via jouw copy & paste actie?
Dus jij staat volledig achter wat je hebt gepost via jouw copy & paste actie?
-
- Posts: 466
- Joined: Sun Jun 19, 2011 12:46 pm
Re: Olieverbruik.
Niet zo fanatiek joh
Daarom heb ik er ook bovenaan gezet, Misschien heb je hier wat aan?
Daarom heb ik er ook bovenaan gezet, Misschien heb je hier wat aan?