Slijpsel is glas

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Slijpsel is glas

Post by Funk »

Heb wat slijpsel in een van mn zijruiten zitten, iemand een tip hoe dat eruit te krijgen?

Heb wel gelezen over salpeterzuur, om het metaal op te lossen. Goeie optie, of is er wat beters? Heb geen zin dat mn rubbers straks kapot schuren door het ruwe glas.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Slijpsel is glas

Post by Supervaags »

ik kwam er dus te laat achter dat een ruit niet tegen slijpsel kon, en had heel veel putjes in alle ruiten zo ongeveer :oops:

ik heb bij mij heel veel schade wegggehaald met zon mesje waarmee je zooi van de kookplaat krabt.. (moeders was er niet heel blij mee maar oke)

daarna heb ik met glaspolish de ruit gepolijst je ziet het nu een heel stuk minder en de ruit is glad.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Slijpsel is glas

Post by Funk »

Idd, ben net bezig gegaan met een scheermesje enndat werkt erg goed, wordt al snel glad.
Hoop niet dat ik er roest in krijg, had vroeger in een van mn volvos allemaal rooie puntkes in t glas..
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: Slijpsel is glas

Post by Streetrod »

2 euro munt pakken en vlak op het glas leggen en maar schuren, dan springen de roest puntjes er ook uit. Af en toe muntje draaien en een ander pakken :D
Joost....
Posts: 2329
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:42 am

Re: Slijpsel is glas

Post by Joost.... »

Bij de betere poetsmiddelleveranciers kun je een zuur kopen dat speciaal gemaakt is om metaaldeeltjes die vast zitten in lak of glas op te lossen. Daarna kan dit gepolijst worden en zie je er niks meer van op lak, met glas zul je wel de putjes houden omdat dat nauwelijks te polijsten is. Heb het vaker gedaan, werkt mooi.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Slijpsel is glas

Post by Funk »

Heb alles er vrij goed uit gekregen dus met een scheermesje, voelt weer glad aan. Wil inderdaad nog eens kijken of ik het glas nog kan polijsten ivm de krasjes die er in de loop der jaren in zijn gekomen.

Het meeste zat overigens aan de binnenzijde in één hoek, dus de putjes die er evt. zijn van het slijpen zullen niet of nauwelijks opvallen.
enrique
Posts: 1102
Joined: Thu Feb 07, 2008 9:31 pm

Re: Slijpsel is glas

Post by enrique »

Neem een WA+ of een allrisk verzekering,,trap dat ding eruit en je krijgt een nieuwe ruit,,of even opzoek naar een nieuwe ruit,,een maal van die pitjes erin krijg je ze er nooit meer uit,,zit er in gebrand ;)

Groeten
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Slijpsel is glas

Post by Funk »

Ben al all risk verzekerd, maar ik ga niet van die domme dingen claimen.
Daarbij heb ik helemaal geen zin om te moeten gaan zoeken naar een zijruit :)
enrique
Posts: 1102
Joined: Thu Feb 07, 2008 9:31 pm

Re: Slijpsel is glas

Post by enrique »

Funk wrote:, maar ik ga niet van die domme dingen claimen.
Nee dat kan ik me voorstellen maar hoe kom je aan die slijpsels aan je ruit dan?? Toch niet door domme dingen doen hoop ik ;) Maar als het er eenmaal inzit krijg je het er niet meer uit,,of je moet echt je ruit verknallen maar dan heb je nog niets :!: Ingebrande slijpsels krijg je er niet meer uit,helaas
Dus dom is het niet :cheers:

Groeten
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Slijpsel is glas

Post by mercury1970 »

Asociaal wel.....
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: Slijpsel is glas

Post by Lennard »

werkt dat ook met las pitjes ?
heb namelijk bij 2 van mijn zijruiten die in het achterscherm zitten ook last van
1 van de vorige eigenaaren heef d'r aan zitten lassen met die ruiten er nog in :(

Groeten lennard
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Slijpsel is glas

Post by Funk »

enrique wrote: Nee dat kan ik me voorstellen maar hoe kom je aan die slijpsels aan je ruit dan?? Toch niet door domme dingen doen hoop ik ;) Maar als het er eenmaal inzit krijg je het er niet meer uit,,of je moet echt je ruit verknallen maar dan heb je nog niets :!: Ingebrande slijpsels krijg je er niet meer uit,helaas
Dus dom is het niet :cheers:

Groeten
Ja het is mn eigen schuld dat slijpsel, maar ik ga niet voor elk wissewasje mn verzekering aanspreken. Uiteindelijk gaan de premies daardoor toch omhoog, en naar mijn idee is het slijpsel er wel uit nu. Ik denk dat 't ook wel afhankelijk is hoe hard en dichtbij het slijpsel erin is gekomen, dit leek nog mee te vallen iig.
oldsf85cutlass
Posts: 153
Joined: Tue Sep 07, 2010 10:41 pm

Re: Slijpsel is glas

Post by oldsf85cutlass »

Wanneer er putjes aanwezig zijn moeten deze eruit geschuurd worden met een aluminium oxide schuurmiddel (las of slijp putjes zijn te diep om te polijsten, dus blijven dan zichtbaar). Daarna polijsten met een polijstmiddel, vaak wordt hiervoor een cerium oxide gebruikt. Het schuren/ polijsten zou ik echter niet aanbevelen, zeer arbeids intensief. Het alleen polijsten van kleine oppervlakkige
onregelmatigheden ( microkrasjes ) is goed te doen. Voor het polijsten zijn zelfs setjes in de handel. Vraag me niet waar, maar ben ze tegen gekomen. Vanwaar de opmerkingen, heb ervaring met het bewerken van minerale (glas) lenzen.
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Slijpsel is glas

Post by RobDodge »

De betere beroeps glazen wassers hebben daar een vloeistof voor.
oldsf85cutlass
Posts: 153
Joined: Tue Sep 07, 2010 10:41 pm

Re: Slijpsel is glas

Post by oldsf85cutlass »

Waarschijnlijk om vreemde materialen te verwijderen, maar optisch / cosmetisch zuiver wordt het nooit ( onregelmatigheden, putjes krasjes ).

Anders zou het wel industrieel toegepast worden.
Huren we toch glazenwassers in, veel goedkoper :D
Post Reply