Lage oliedruk bij warme motor

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Job1989
Posts: 70
Joined: Tue Jan 06, 2009 7:20 pm

Lage oliedruk bij warme motor

Post by Job1989 »

Als de motor van mijn Galaxie (289) koud is, is er niets aan de hand maar als de motor warm is brand het oliedruk lampje bij lage toeren. In het traject hiertussen zie je het lampje (hoogstwaarschijnlijk door het heel snel aan en uitschkelen van de oliedruk switch) van heel vaag tot feller branden. Als er daarna weer wat meer toeren worden gemaakt gaat het weer voledig uit.

Ik dacht aan een versleten oliepomp, koude dus dikkere olie geen probleem, maar warme dus dunnere olie slecht verpompen door slijtage. Vandaag heb ik de oliepomp vervangen maar helaas zonder resultaat... Ik gebruik trouwens 15W40 olie, dit hoort als het goed is geen probleem te zijn.

Wat zou hiervan nogmeer het probleem van kunnen zijn? En hoe zou ik dit (makkelijk) controleren? Het liefst denk ik nog niet aan scheuren in de inwendige oliekanalen.

Wat mij tevens nog opvalt (hoeft niet persé met dit probleem te maken te hebben) is dat er zich een druk opbouwt onder me kleppendeksels, door een niet optimale afdichting ontsnappen er ook oliedampen uit de EGR opening en langs de vuldop. Is dit normaal? Zou dat hiermee te maken kunnen hebben? (tot voor kort had ik ook oliedampen uit de uitlaat, dit is verholpen door het plaatsen van nieuwe bougies)
GMC RP
Posts: 541
Joined: Wed Feb 04, 2004 6:14 am

Re: Lage oliedruk bij warme motor

Post by GMC RP »

mogelijk als je motor wat ouder (en versleten is) heb je speling op je lagers waardoor druk "wegloopt" . Probeer eens 20w50 olie. Dit wil wel eens tijdelijk helpen maar verhelpt dit mogelijke probleem niet

suc6
morpheus
Posts: 2321
Joined: Fri Feb 01, 2008 7:12 pm

Re: Lage oliedruk bij warme motor

Post by morpheus »

Lager schalen krukas versleten daardoor weinig oliedruk en meer druk in het carter door versleten motor

Gr Morpheus

Image

http://www.amerikaanseautosite.nl
Last edited by morpheus on Wed Jun 15, 2011 5:40 pm, edited 1 time in total.
StefanB
Posts: 33
Joined: Mon May 29, 2006 12:17 pm

Re: Lage oliedruk bij warme motor

Post by StefanB »

morpheus wrote:Lager schalen krukas versleten daardoor weinig oliedruk en meer druk in het carter

Gr Morpheus

Image

http://www.amerikaanseautosite.nl
Versleten lagers heeft niks met de carterdruk te maken hoor..

Oliedruk probleem komt door flink versleten lagers, carterdruk komt door versleten zuigerveren. Zo te horen is je motor rijp voor revisie.
-SpengaMotors-
Posts: 336
Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm

Re: Lage oliedruk bij warme motor

Post by -SpengaMotors- »

zo te horen is de motor inderdaad toe aan een revisie.
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Lage oliedruk bij warme motor

Post by jobnu »

Ja, carterdruk door versleten zuigerveren en lage oliedruk door versleten lagers.
Kan het ook niet mooier maken. :P
Misschien ook wel olie verbruik??

Wat is het bouwjaar en weet je iets over de Km-stand?
Job1989
Posts: 70
Joined: Tue Jan 06, 2009 7:20 pm

Re: Lage oliedruk bij warme motor

Post by Job1989 »

Hmm... Das niet zo mooi :P

Mja, dat is dus vreemd, voor zover ik weet verlies ik geen olie en als je druk erdoor wegvalt lijkt het me dat het toch een behoorlijk lek moet zijn... Als het langs de krukaslagers lekt dan zou ik een beduidend verlies moeten zien lijkt mij?

Ik weet niets over de km-stand, ik krijg via (mede AAPer) Smidje net te horen dat de 289 niet altijd in deze auto heeft gezeten, 15 jaar geleden was dit namelijk nog een 392...

Dan zou het dus een revisie, nieuwe motor of de 460 uit me lincoln overzetten worden...
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Lage oliedruk bij warme motor

Post by Jeroen_Sp »

Langs je drijfstang of krukaslagers "lekt" dan is de speling ertussen zo groot (dus versleten) dat je olie er zo uit loopt (lekt). Het gaat dan echter terug je carter in. De lek is dus inwendig en je hebt dus geen olieverbruik....wel een versleten motor door te grote speling op de lagers.

Nokkenaslagers kunnen dit ook veroorzaken.
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Lage oliedruk bij warme motor

Post by Maurice »

Heb je met het vervangen van de oliepomp ook het aanzuigfilter goed schoongemaakt?
Ik had ook lage oliedruk en toen het blok eenmaal compleet versleten was, bleek bij de revisie dat het aanzuigfilter helemaal nokvol met troep zat. Vooral met het uitgedroogde rubber van de parapluutjes van de klepstelen. Het verbaasde me dat er überhaupt nog olie door kwam.
De revisie had bij mij dus nog niet nodig geweest als ik eerder dat aanzuigfilter had schoongemaakt.
Job1989
Posts: 70
Joined: Tue Jan 06, 2009 7:20 pm

Re: Lage oliedruk bij warme motor

Post by Job1989 »

Maurice wrote:Heb je met het vervangen van de oliepomp ook het aanzuigfilter goed schoongemaakt?
Ik had ook lage oliedruk en toen het blok eenmaal compleet versleten was, bleek bij de revisie dat het aanzuigfilter helemaal nokvol met troep zat. Vooral met het uitgedroogde rubber van de parapluutjes van de klepstelen. Het verbaasde me dat er überhaupt nog olie door kwam.
De revisie had bij mij dus nog niet nodig geweest als ik eerder dat aanzuigfilter had schoongemaakt.

Deze heb ik ook goed schoon gemaakt, zat wel wat troep op maar niet zoveel als jij hier beschrijft! Hier zit bij mij echt het probleem niet vrees ik...
fleetwood74
Posts: 57
Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm

Re: Lage oliedruk bij warme motor

Post by fleetwood74 »

Klinkt eerder als nokkenas lagers dan je drijfstanglagers dan was je blok waarschijnlijk al kapot gelopen.
Maar heb je een drukmeter dan?of alleen een lampje?
Anders zou ik eens proberen om er een analoge drukmeter aan te hangen kijken wat je werkelijke druk is.

Chris
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Lage oliedruk bij warme motor

Post by BigBlockMopar »

In uitgehoerde motoren kan je vaak best gewoon 20w50 olie gooien om zo de levensduur nog een paar jaar te verlengen.
Job1989
Posts: 70
Joined: Tue Jan 06, 2009 7:20 pm

Re: Lage oliedruk bij warme motor

Post by Job1989 »

Ok, dan gooi ik er voorlopig mss 20W50 in... maar op de lange termijn zit ik toch aan een nieuwe motor te denken... Hoe dik kan ik gaan met olie? Ik zal is even kijken of ik de druk met een analoge meter kan meten... hoeveel druk is gewenst?

Ik heb een tijdje geleden trouwens een compressietest gedaan, hier de uitslag:

Cylinder:
1= 8,5 bar
2= 8,5 bar
3= 9 bar
4= 12,5 bar
5= 10 bar
6= 7,5 bar
7= 10,5 bar
8= 11 bar

Wat denken jullie ervan? Leek mij niet extreem slecht...
DR Olds
Posts: 8796
Joined: Mon Feb 02, 2004 10:58 pm

Re: Lage oliedruk bij warme motor

Post by DR Olds »

Job1989 wrote:
Ik heb een tijdje geleden trouwens een compressietest gedaan, hier de uitslag:

Cylinder:
1= 8,5 bar
2= 8,5 bar
3= 9 bar
4= 12,5 bar
5= 10 bar
6= 7,5 bar
7= 10,5 bar
8= 11 bar

Wat denken jullie ervan? Leek mij niet extreem slecht...
Ik vind de verschillen anders behoorlijk hoor.
Vooral tussen cilinder 4 en 6.
Heb je goed gemeten?
Motor warm, gasklep vol open?
De volgende test is een lektest.

En dit is het beste commentaar in dit topic.
fleetwood74 wrote: Maar heb je een drukmeter dan?of alleen een lampje?
Anders zou ik eens proberen om er een analoge drukmeter aan te hangen kijken wat je werkelijke druk is.

Chris
Meten is weten, een ''idiot light'' zegt niets.
Krultang72
Posts: 9610
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm

Re: Lage oliedruk bij warme motor

Post by Krultang72 »

wat die man hierboven zegt, ff langs een hebu rijden en laat ze ff een mechanische meetset voor je maken, neem ff een nippel mee die in je motor past zodat hun een nippel hebben waar ze vanaf kunnen werken.., en je hebt gelijk een goede meter voor de rest van je leven, met een paar tientjes ben je klaar...
Post Reply