Lage oliedruk bij warme motor
Lage oliedruk bij warme motor
Als de motor van mijn Galaxie (289) koud is, is er niets aan de hand maar als de motor warm is brand het oliedruk lampje bij lage toeren. In het traject hiertussen zie je het lampje (hoogstwaarschijnlijk door het heel snel aan en uitschkelen van de oliedruk switch) van heel vaag tot feller branden. Als er daarna weer wat meer toeren worden gemaakt gaat het weer voledig uit.
Ik dacht aan een versleten oliepomp, koude dus dikkere olie geen probleem, maar warme dus dunnere olie slecht verpompen door slijtage. Vandaag heb ik de oliepomp vervangen maar helaas zonder resultaat... Ik gebruik trouwens 15W40 olie, dit hoort als het goed is geen probleem te zijn.
Wat zou hiervan nogmeer het probleem van kunnen zijn? En hoe zou ik dit (makkelijk) controleren? Het liefst denk ik nog niet aan scheuren in de inwendige oliekanalen.
Wat mij tevens nog opvalt (hoeft niet persé met dit probleem te maken te hebben) is dat er zich een druk opbouwt onder me kleppendeksels, door een niet optimale afdichting ontsnappen er ook oliedampen uit de EGR opening en langs de vuldop. Is dit normaal? Zou dat hiermee te maken kunnen hebben? (tot voor kort had ik ook oliedampen uit de uitlaat, dit is verholpen door het plaatsen van nieuwe bougies)
Ik dacht aan een versleten oliepomp, koude dus dikkere olie geen probleem, maar warme dus dunnere olie slecht verpompen door slijtage. Vandaag heb ik de oliepomp vervangen maar helaas zonder resultaat... Ik gebruik trouwens 15W40 olie, dit hoort als het goed is geen probleem te zijn.
Wat zou hiervan nogmeer het probleem van kunnen zijn? En hoe zou ik dit (makkelijk) controleren? Het liefst denk ik nog niet aan scheuren in de inwendige oliekanalen.
Wat mij tevens nog opvalt (hoeft niet persé met dit probleem te maken te hebben) is dat er zich een druk opbouwt onder me kleppendeksels, door een niet optimale afdichting ontsnappen er ook oliedampen uit de EGR opening en langs de vuldop. Is dit normaal? Zou dat hiermee te maken kunnen hebben? (tot voor kort had ik ook oliedampen uit de uitlaat, dit is verholpen door het plaatsen van nieuwe bougies)
Re: Lage oliedruk bij warme motor
mogelijk als je motor wat ouder (en versleten is) heb je speling op je lagers waardoor druk "wegloopt" . Probeer eens 20w50 olie. Dit wil wel eens tijdelijk helpen maar verhelpt dit mogelijke probleem niet
suc6
suc6
Re: Lage oliedruk bij warme motor
Lager schalen krukas versleten daardoor weinig oliedruk en meer druk in het carter door versleten motor
Gr Morpheus
http://www.amerikaanseautosite.nl
Gr Morpheus
http://www.amerikaanseautosite.nl
Last edited by morpheus on Wed Jun 15, 2011 5:40 pm, edited 1 time in total.
Re: Lage oliedruk bij warme motor
Versleten lagers heeft niks met de carterdruk te maken hoor..morpheus wrote:Lager schalen krukas versleten daardoor weinig oliedruk en meer druk in het carter
Gr Morpheus
http://www.amerikaanseautosite.nl
Oliedruk probleem komt door flink versleten lagers, carterdruk komt door versleten zuigerveren. Zo te horen is je motor rijp voor revisie.
-
- Posts: 336
- Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm
Re: Lage oliedruk bij warme motor
zo te horen is de motor inderdaad toe aan een revisie.
Re: Lage oliedruk bij warme motor
Ja, carterdruk door versleten zuigerveren en lage oliedruk door versleten lagers.
Kan het ook niet mooier maken.
Misschien ook wel olie verbruik??
Wat is het bouwjaar en weet je iets over de Km-stand?
Kan het ook niet mooier maken.
Misschien ook wel olie verbruik??
Wat is het bouwjaar en weet je iets over de Km-stand?
Re: Lage oliedruk bij warme motor
Hmm... Das niet zo mooi
Mja, dat is dus vreemd, voor zover ik weet verlies ik geen olie en als je druk erdoor wegvalt lijkt het me dat het toch een behoorlijk lek moet zijn... Als het langs de krukaslagers lekt dan zou ik een beduidend verlies moeten zien lijkt mij?
Ik weet niets over de km-stand, ik krijg via (mede AAPer) Smidje net te horen dat de 289 niet altijd in deze auto heeft gezeten, 15 jaar geleden was dit namelijk nog een 392...
Dan zou het dus een revisie, nieuwe motor of de 460 uit me lincoln overzetten worden...
Mja, dat is dus vreemd, voor zover ik weet verlies ik geen olie en als je druk erdoor wegvalt lijkt het me dat het toch een behoorlijk lek moet zijn... Als het langs de krukaslagers lekt dan zou ik een beduidend verlies moeten zien lijkt mij?
Ik weet niets over de km-stand, ik krijg via (mede AAPer) Smidje net te horen dat de 289 niet altijd in deze auto heeft gezeten, 15 jaar geleden was dit namelijk nog een 392...
Dan zou het dus een revisie, nieuwe motor of de 460 uit me lincoln overzetten worden...
Re: Lage oliedruk bij warme motor
Langs je drijfstang of krukaslagers "lekt" dan is de speling ertussen zo groot (dus versleten) dat je olie er zo uit loopt (lekt). Het gaat dan echter terug je carter in. De lek is dus inwendig en je hebt dus geen olieverbruik....wel een versleten motor door te grote speling op de lagers.
Nokkenaslagers kunnen dit ook veroorzaken.
Nokkenaslagers kunnen dit ook veroorzaken.
Re: Lage oliedruk bij warme motor
Heb je met het vervangen van de oliepomp ook het aanzuigfilter goed schoongemaakt?
Ik had ook lage oliedruk en toen het blok eenmaal compleet versleten was, bleek bij de revisie dat het aanzuigfilter helemaal nokvol met troep zat. Vooral met het uitgedroogde rubber van de parapluutjes van de klepstelen. Het verbaasde me dat er überhaupt nog olie door kwam.
De revisie had bij mij dus nog niet nodig geweest als ik eerder dat aanzuigfilter had schoongemaakt.
Ik had ook lage oliedruk en toen het blok eenmaal compleet versleten was, bleek bij de revisie dat het aanzuigfilter helemaal nokvol met troep zat. Vooral met het uitgedroogde rubber van de parapluutjes van de klepstelen. Het verbaasde me dat er überhaupt nog olie door kwam.
De revisie had bij mij dus nog niet nodig geweest als ik eerder dat aanzuigfilter had schoongemaakt.
Re: Lage oliedruk bij warme motor
Maurice wrote:Heb je met het vervangen van de oliepomp ook het aanzuigfilter goed schoongemaakt?
Ik had ook lage oliedruk en toen het blok eenmaal compleet versleten was, bleek bij de revisie dat het aanzuigfilter helemaal nokvol met troep zat. Vooral met het uitgedroogde rubber van de parapluutjes van de klepstelen. Het verbaasde me dat er überhaupt nog olie door kwam.
De revisie had bij mij dus nog niet nodig geweest als ik eerder dat aanzuigfilter had schoongemaakt.
Deze heb ik ook goed schoon gemaakt, zat wel wat troep op maar niet zoveel als jij hier beschrijft! Hier zit bij mij echt het probleem niet vrees ik...
-
- Posts: 57
- Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm
Re: Lage oliedruk bij warme motor
Klinkt eerder als nokkenas lagers dan je drijfstanglagers dan was je blok waarschijnlijk al kapot gelopen.
Maar heb je een drukmeter dan?of alleen een lampje?
Anders zou ik eens proberen om er een analoge drukmeter aan te hangen kijken wat je werkelijke druk is.
Chris
Maar heb je een drukmeter dan?of alleen een lampje?
Anders zou ik eens proberen om er een analoge drukmeter aan te hangen kijken wat je werkelijke druk is.
Chris
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Lage oliedruk bij warme motor
In uitgehoerde motoren kan je vaak best gewoon 20w50 olie gooien om zo de levensduur nog een paar jaar te verlengen.
Re: Lage oliedruk bij warme motor
Ok, dan gooi ik er voorlopig mss 20W50 in... maar op de lange termijn zit ik toch aan een nieuwe motor te denken... Hoe dik kan ik gaan met olie? Ik zal is even kijken of ik de druk met een analoge meter kan meten... hoeveel druk is gewenst?
Ik heb een tijdje geleden trouwens een compressietest gedaan, hier de uitslag:
Cylinder:
1= 8,5 bar
2= 8,5 bar
3= 9 bar
4= 12,5 bar
5= 10 bar
6= 7,5 bar
7= 10,5 bar
8= 11 bar
Wat denken jullie ervan? Leek mij niet extreem slecht...
Ik heb een tijdje geleden trouwens een compressietest gedaan, hier de uitslag:
Cylinder:
1= 8,5 bar
2= 8,5 bar
3= 9 bar
4= 12,5 bar
5= 10 bar
6= 7,5 bar
7= 10,5 bar
8= 11 bar
Wat denken jullie ervan? Leek mij niet extreem slecht...
Re: Lage oliedruk bij warme motor
Ik vind de verschillen anders behoorlijk hoor.Job1989 wrote:
Ik heb een tijdje geleden trouwens een compressietest gedaan, hier de uitslag:
Cylinder:
1= 8,5 bar
2= 8,5 bar
3= 9 bar
4= 12,5 bar
5= 10 bar
6= 7,5 bar
7= 10,5 bar
8= 11 bar
Wat denken jullie ervan? Leek mij niet extreem slecht...
Vooral tussen cilinder 4 en 6.
Heb je goed gemeten?
Motor warm, gasklep vol open?
De volgende test is een lektest.
En dit is het beste commentaar in dit topic.
Meten is weten, een ''idiot light'' zegt niets.fleetwood74 wrote: Maar heb je een drukmeter dan?of alleen een lampje?
Anders zou ik eens proberen om er een analoge drukmeter aan te hangen kijken wat je werkelijke druk is.
Chris
-
- Posts: 9610
- Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm
Re: Lage oliedruk bij warme motor
wat die man hierboven zegt, ff langs een hebu rijden en laat ze ff een mechanische meetset voor je maken, neem ff een nippel mee die in je motor past zodat hun een nippel hebben waar ze vanaf kunnen werken.., en je hebt gelijk een goede meter voor de rest van je leven, met een paar tientjes ben je klaar...