Grote beurt - Enkele vraagjes

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Grote beurt - Enkele vraagjes

Post by Thompson »

Aangezien mijn 74 Firebird niet echt soepel start wil ik 'm eens een grote beurt geven.

Nu zit ik nog met een aantal vragen;

Ontsteking;
Deze is waarschijnlijk aan vervanging toe. Maar wat is nou het verschil tussen bijvoorbeeld;
Deze van Summit van 167 dollar en Deze van MSD van 282 dollar ??

Bougies;
Hier had ik al een topic over geopend (Voor geïnteresseerden zie hier LPG Bougies)
Lijkt me dat double platinum of Iridium dus gewoon prima is. Gewoon om te checken, zijn dit de correcte bougies voor mijn wagen?

Bougiekabels;
Wat zijn nou de belangrijkste verschillende tussen deze 2 kabels en wat heeft dat voor daadwerkelijk effect?
Taylor Cable van 55 dollar en David Unified Ignition van 100 dollar

Luchtfilter;
Je hebt Cotton Gauze, Paper en Synthetic. Mijn gevoel zegt dat Paper is standaard, goedkoop en moet je met enige regelmaat vervangen. Cotton is beter qua prestaties dan paper maar moet ook met enige regelmaat vervangen worden. Synthetic is wellicht iets minder qua prestaties dan Cotton maar hoeft niet (zo vaak) vervangen te worden. Klopt dat?
Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: Grote beurt - Enkele vraagjes

Post by Speedybuick »

De Taylor kabels zijn ook goede bougiekabels, gebruik ze zelf ook op de race Buick.

De Summit ontsteking is een HEI met ingebouwde coil, waarschijnlijk Made in Chin.
Of een refurbished (gereviseerde) onsteking zijn, maar dat zie ik nergens staan.
Dit soort onstekingen zijn prima voor niet zwaar opgefokte motoren en zijn simpel te installeren, je hebt verder niets nodig.

De MSD Pro billet is een mooie en goede ontsteking met name voor de race motoren en ook geschikt om nog een goede en snelle vonk te leveren bij hoge toerentallen tot 10.000rpm.
Bij deze ontsteking heb je wel een losse coil nodig en bijvoorbeeld een MSD 6AL om hem aan te sturen. Dat maakt e.a. nog een paar honderd dollar duurder.

Mallory is ook een goed merk, heb je daar al naar gekeken?
Last edited by Speedybuick on Sun Jun 12, 2011 5:17 pm, edited 1 time in total.
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: Grote beurt - Enkele vraagjes

Post by Caddy_v8 »

Wat de bougiekabels betreft kan ik je de Petronix Flamethrower 8mm kabels aanraden!!!
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Grote beurt - Enkele vraagjes

Post by Thompson »

Speedybuick wrote:De Taylor kabels zijn ook goede bougiekabels, gebruik ze zelf ook op de race Buick.

De Summit ontsteking is een HEI met ingebouwde coil, waarschijnlijk Made in Chin.
Of een refurbished (gereviseerde) onsteking zijn, maar dat zie ik nergens staan.
Dit soort onstekingen zijn prima voor niet zwaar opgefokte motoren en zijn simpel te installeren, je hebt verder niets nodig.

De MSD Pro billet is een mooie en goede ontsteking met name voor de race motoren en ook geschikt om nog een goede en snelle vonk te leveren bij hoge toerentallen tot 10.000rpm.
Bij deze ontsteking heb je wel een losse coil nodig en bijvoorbeeld een MSD 6AL om hem aan te sturen. Dat maakt e.a. nog een paar honderd dollar duurder.

Mallory is ook een goed merk, heb je daar al naar gekeken?

't is gewoon een standaard 6.6 V8 dus hoeft geen speciaal race-spul in. Maar wil natuurlijk wel degelijk spul :)

Is Mallory Comp S/S 42 zoiets dan t juiste?
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Grote beurt - Enkele vraagjes

Post by Frans455 »

Pak dan die HEI van Davis Unified Ignition (DUI), die ik eerder postte ...

Luchtfilter - K&N ... die kan je hergebruiken ... eenmaal per jaar schoonspoelen en weer opnieuw olie erop aanbrengen.
Een gewoon papieren filter kan je hier ook gewoon bij de auto-onderdelenshop kopen, hoeft je niet in de USA te bestellen.

Bougies voor jouw wagen zijn AC Delco R45TSX
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Grote beurt - Enkele vraagjes

Post by Thompson »

Frans455 wrote:Pak dan die HEI van Davis Unified Ignition (DUI), die ik eerder postte ...

Luchtfilter - K&N ... die kan je hergebruiken ... eenmaal per jaar schoonspoelen en weer opnieuw olie erop aanbrengen.
Een gewoon papieren filter kan je hier ook gewoon bij de auto-onderdelenshop kopen, hoeft je niet in de USA te bestellen.

Bougies voor jouw wagen zijn AC Delco R45TSX
Maar wat ik nou juist wil weten is, waarom dat merk? Wat is er beter aan dan bijv. Mallory? Of is dat gewoon puur omdat jij er goeie ervaring mee hebt?
En er zullen toch ook vast wel andere merken zijn met herbruikbare luchtfilters? (Overigens vind ik het geen probleem eens per jaar of 2 jaar een luchtfilter te maken vervangen)
De NGK Iridium bougies die ik poste, passen die niet? Ik heb overigens even in m'n service manual gekeken en de 2 Barrel variant heeft inderdaad R45TSX maar de 4 barrel heeft R46TSX? Is dat door elkaar te gebruiken of zit er echt verschil in?
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Grote beurt - Enkele vraagjes

Post by Frans455 »

Omdat DUI de HEI verder ontwikkelt - je kan ook bij hun een HEI bestellen die volledig bij je motor past, maatwerk dus.
Ikzelf heb een ProForm (niet te verwarren met supergoedkope ProComp) HEI, prima ding ... iets van 250 dollar excl. verzenden.

Jij hebt toch een Pontiac 400? Dan zijn het R45TSX-bougies (in combinatie met een HEI). 46 is een andere hittegraad - in 1974 waren Firebirds nog met contactpuntontsteking, vandaar de 46's vermoed ik.

Die Iridium zijn bougies die lang mee moeten, hebben dus ook een ander prijskaartje dan de standaard bougie. En bougies vervangen bij een Pontiac of Oldsmobile motor is doodsimpel omdat deze boven de uitlaten zitten - in tegenstelling tot Chevrolet-motoren, dan zou ik wel duurdere bougies monteren, omdat je ze dan wat langer kan laten zitten.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Grote beurt - Enkele vraagjes

Post by sjak_brak »

Speedybuick wrote:De Summit ontsteking is [...] waarschijnlijk Made in Chin.
net zoals die zooi van msd ;)

@ Thompson, kijk ook eens bij Jegs, qua verzenden beter geregeld dan Summit (voor ongeveer bedrag dat summit vraagt voor trage post stuurt jegs met fedex priority)
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Grote beurt - Enkele vraagjes

Post by Thompson »

sjak_brak wrote:net zoals die zooi van msd ;)

@ Thompson, kijk ook eens bij Jegs, qua verzenden beter geregeld dan Summit (voor ongeveer bedrag dat summit vraagt voor trage post stuurt jegs met fedex priority)
Die tip had je al een keer gegeven, ga ik ook zeker doen! Vind de summit website alleen handiger/overzichtelijker werken vandaar dat ik die hiervoor gebruikt heb :)
Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: Grote beurt - Enkele vraagjes

Post by Speedybuick »

Speedybuick wrote:
De Summit ontsteking is [...] waarschijnlijk Made in Chin.
net zoals die zooi van msd
Dat Klopt! 8)

Mallory is nog steeds Made in the USA.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Grote beurt - Enkele vraagjes

Post by rene74monte »

ik heb altijd mallory verdelers gehad , en nooit problemen mee gehad
Post Reply