Lastige vraag mbt torque converter /flexplate

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Lastige vraag mbt torque converter /flexplate

Post by stef »

Hallo,
Ik heb een lastige vraag.
Ik heb mijn blok tegen mijn C6 bak gemonteerd, en tijdens montage met heeeel veel gepiel de 4 bouten van mijn torque converter in mijn flexplate gekregen.
3 van de moeren kreeg ik gewoon goed vast. Bij 1 van de moeren viel het mij op dat deze 1-2 mm minder ver er op ging.
Komt wel, dacht ik.
Alles verder afgemonteerd, uitlaten pas, blok helemaal klaar, inmiddels startmotor binnen, en vanavond even naar de converter gekeken. Daarna startmoter er op (dacht ik....)

De bewuste moer verder aangedraaid, en dat ging best zwaar, maar hij zat er helemaal op.
Vanwege een onbehagelijk gevoel, toch even een zaklampje erbij gepakt.
Op het oog lijkt het alsof er net naast het boutje een beetje een bobbeltje in de flexplate zit...
Wat verder gedraaid, richting startmotor, zodat ik mijn pink achter de flexplate kon krijgen (op straat he, onder de auto :x )
Er zit iets achter.
Originele flexplate van oude blok bekeken, daar zitten wat meer gaten in, ook een paar vrij grote...

Stoute schoenen aan, en onder in de bellhousing een klein gluurgaatje geboord... ( :oops: ).
Wat blijkt: hier zit de aftapplug! (7&*^(^&(^(&$%@#$@# :x :x :x )

Flexplate 2x rondgedraaid, maar ik zie nergens een gaatje waar deze doorheen zou kunnen komen.

Nu heb ik wat vragen:
- Kan dat bobbeltje kwaad? (ik denk aan onbalans? ) De starter ring lijkt gewoon helemaal recht te zijn.
- Hele blok is gebalanceerd, incl. flexplate. Dat doe ik denk ik weer teniet als ik een gaatje voor de plug zou boren?
- Kan ik de koppelomvormer ver genoeg naar achteren krijgen om deze met een gemonteerde bak achter de flexplate te kunnen draaien? (er zit namelijk wel een mogelijk juist gaatje, maar dat is iets te klein.. 180 graden aan de andere zijde, uiteraard...)
- Zal het draaiende deel nu dusdanig in onbalans kunnen zijn waardoor ik niet in kan draaien? (2500rpm/20 min)

Iemand nog tips, en do/don'ts?

Ik baal er behoorlijk van eerlijk gezegd, en hoop niet dat ik de boel nu gesloopt heb... :(


Thnx.


ps. Het betreft deze flexplate, de PRW 1846010, http://www.prwonlinestore.com/extremedu ... 46010.aspx
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Lastige vraag mbt torque converter /flexplate

Post by Maurice »

Zo te lezen heb je de flexplate al verbogen met het aandraaien van die ene moer...... :oops:
Zelf denk ik dat het qua onbalans niet zo erg zal zijn en dat je gewoon je motor kunt laten inlopen, maar ik zou het wel oplossen voordat je echt kilometers gaat maken.
Bij mij kon je de koppelomvormer niet ver genoeg naar achteren duwen om de flexplate te kunnen draaien. Dus ik ben bang dat je motor los moet halen van de bak. Waarom een kijkgaatje geboord? Om zo van onder vandaan te kunnen kijken?
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Lastige vraag mbt torque converter /flexplate

Post by stef »

ja, en om tijdens de montage van het blok een stud met een schroevendraaier omhoog te kunnen duwen zodat hij het montagegat in kon...

Net ook bericht van de fabrikant dat dit toch de juiste flexplate zou moeten zijn, en het deukje niet uitmaakt.
De starterkrans is (voor zover ik kan zien) gewoon recht.

Ik denk dus dat ik het gaatje ietsje opboor zodat het plugje er doorheen past, en dan de converter 180 graden draai zodat alles weer gemonteerd kan worden.

Ik denk echter wel dat het eenvoudiger is om de transmissie even los te maken en naar achteren te schuiven, om zodoende ruimte te creeeren om de converter te kunnen draaien.
Weet iemand toevallig of ik voldoende ruimte op de yoke heb, of moet ik dan de achteras weer losmaken?
Ik denk aan ca. 2-3 centimeter voldoende te hebben.
Bovenste bouten er uit, en daar even langere in draaien zodat de bak hier op schuiven kan.

Ik heb namelijk geen motortakel meer staan, moet ik die weer lenen, halen, etcetera..
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Lastige vraag mbt torque converter /flexplate

Post by Thing »

ring sandwitchen tussen flesplate en converter geen optie?
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Lastige vraag mbt torque converter /flexplate

Post by stef »

Ik heb de achteras losgekoppeld.
Automaat steun los gemaakt en bak er uit getild.
Bouten van het blok bovenin er uit gedraaid, en langere bouten er in gedraaid, zodat de bak 5cm naar achteren kan zonder op mijn hersenpan te vallen.
Vervolgens de rest losgedraaid, stangenstel losgehaald.
Koppelomvormer losgedraaid en naar achteren geduwd, toen kon ik de flexplate draaien zodat het aftapplugje voor het gaatje zat.
Gaatje op willen boren, kom je niet bij door de crossmember.
13mm boor past niet in mijn tol met 10mm kop :x
Boor afgeslepen, en dunner geslepen. Toen gat geboord. Begon te waaien, allemaal ijzer in mijn ogen :x
Koppelomvormer passen... Helaas joh, gaatje zit net iets te ver van de stud af... Past er dus niet doorheen.
Freesje in de haakse boormachine gedaan, en beetje bij beetje het gaatje ovaal gemaakt... (zie foto)
Toen koppelomvormer er tegenaan (na 5x passen en verder frezen...) En yes, passend!
Originele gaatje was net zo groot als die van de stud, ca. 11 mm. Nu dus 13mm ovaal. Dit verlies aan gewicht wilde ik compenseren door een ringetje onder de moer te leggen van de stud naast het aftapplugje... Idee?

Toen de hele mikmak in omgekeerde volgorde weer terug.
4 uur verder zit alles weer in elkaar.
Nu maar even op de plaats rust, volgende week weer verder.


Image

Image
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Lastige vraag mbt torque converter /flexplate

Post by Maurice »

Leuk hè, sleutelen? :D

Maarre, had je dat gat niet beter wat groter kunnen maken zodat je de aftapplug ook nog echt kan gebruiken? Er kan nu toch geen dop meer overheen?
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Lastige vraag mbt torque converter /flexplate

Post by stef »

Mee eens.
Maar ik heb een andere bak liggen die er uiteindelijk tegenaan gaat, en die heeft de aftapplug aan de onderzijde.
als deze er af zou moeten (ik zou niet weten waarom..) dan pak ik een dremel, slijp er een sleufje in, en draai hem los met een schroevendraaier... (een knobbeltje dan.. :? )
Linfiel
Posts: 81
Joined: Sat Sep 02, 2006 8:59 pm

Re: Lastige vraag mbt torque converter /flexplate

Post by Linfiel »

Ik denk dat Maurice bedoeld om je koppel omvormer leeg te laten lopen.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Lastige vraag mbt torque converter /flexplate

Post by stef »

Dat gaf ik toch ook als reactie? Gleufje inslijpen, en met een schroevendraaier er uit draaien?
Post Reply