Montage externe bak koeler
-
- Posts: 336
- Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm
Montage externe bak koeler
hey hallo,
ik heb mijn Th700R4 laten reviseren, en heb een externe oliekoeler van 30 bij 20cm erbij gekocht.
nu wil ik deze in combinatie met de originele koeler/warmtewisselaar in de radiateur aansluiten. ik wil dus dat de warme olie door de warmtewisselaar loopt, en daarna door de externe koeler loopt, en dan terug naar de bak.
ik weet alleen niet welke aansluiting op de bak de persleiding is , en welke de retourleiding.....
kan iemand mij de stroomrichting van de olie vertellen , zoals die uit de automaat ( th700r4 ) komt ?
andere tips zijn ook welkom uiteraard....
ik heb mijn Th700R4 laten reviseren, en heb een externe oliekoeler van 30 bij 20cm erbij gekocht.
nu wil ik deze in combinatie met de originele koeler/warmtewisselaar in de radiateur aansluiten. ik wil dus dat de warme olie door de warmtewisselaar loopt, en daarna door de externe koeler loopt, en dan terug naar de bak.
ik weet alleen niet welke aansluiting op de bak de persleiding is , en welke de retourleiding.....
kan iemand mij de stroomrichting van de olie vertellen , zoals die uit de automaat ( th700r4 ) komt ?
andere tips zijn ook welkom uiteraard....
Re: Montage externe bak koeler
Even 1 leiding loshalen en de wagen kort starten. Dan zie je waar de olie uitkomt en weet je dus ook de stroomrichting.
-
- Posts: 336
- Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm
Re: Montage externe bak koeler
Jeroen_Sp wrote:Even 1 leiding loshalen en de wagen kort starten. Dan zie je waar de olie uitkomt en weet je dus ook de stroomrichting.
ik wou het eigelijk te weten komen zonder er een bende van te maken....bovendien kan ik de auto nog niet starten want er zit nog geen gassysteem op en nergens zitten nog vloeistoffen in, zover ben ik nog niet.
ik neem aan dat er iemand weet of het de bovenste of de onderste koppeling is die druk geeft op de bak.....
Re: Montage externe bak koeler
700R4, onderste fitting is uit naar de koeler, bovenste is retour vanaf de koeler.
Re: Montage externe bak koeler
Leiding op de bak dichtst bij de pomp is meestal de uitgaande leiding.
-
- Posts: 336
- Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm
Re: Montage externe bak koeler
oke daar kan ik wat mee , bedankt !
Re: Montage externe bak koeler
Hoi daar zou ik mee oppassen bij een th 700 als je twee koelers zet is de kans groot dat je koelerflow en dat is ook gelijk de smeering voor je planets te koud word .
Atf heeft de eigenschap om te krimpen als het afkoeld dus ook minder smering .
Dat vertaald zich in dat er een liter atf ingaat en er maar een halve liter uitkomt en smering is iets wat je zeker niet wil missen bij een overdrive transmissie.
Daarom staat er ook cold en hot op je peilstok .
Mijn advies is om alleen een extra koeler te plaatsen als je zeker weet dat je te weinig koeling hebt .
je zal de eerste niet zijn die door zo n geintje zijn bak op een hoop draait.
Je hebt trouwens een lock up bak en die koelen beter dan een non lock up
Suc 6
gr Henri
Atf heeft de eigenschap om te krimpen als het afkoeld dus ook minder smering .
Dat vertaald zich in dat er een liter atf ingaat en er maar een halve liter uitkomt en smering is iets wat je zeker niet wil missen bij een overdrive transmissie.
Daarom staat er ook cold en hot op je peilstok .
Mijn advies is om alleen een extra koeler te plaatsen als je zeker weet dat je te weinig koeling hebt .
je zal de eerste niet zijn die door zo n geintje zijn bak op een hoop draait.
Je hebt trouwens een lock up bak en die koelen beter dan een non lock up
Suc 6
gr Henri
-
- Posts: 4564
- Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm
Re: Montage externe bak koeler
Henri wrote:Atf heeft de eigenschap om te krimpen als het afkoeld dus ook minder smering .
Dat vertaald zich in dat er een liter atf ingaat en er maar een halve liter uitkomt en smering is iets wat je zeker niet wil missen bij een overdrive transmissie.
Gaat die pomp die in de bak zit dan opeens minder liters leveren dan? Minerale hydrauliekolie krimpt/zet uit ongeveer 0.65% (volumeprocent) per 10 graden Celcius. Dus wat jij aangeeft is wel heel erg extreem en dit kan in de praktijk nooit!
-
- Posts: 336
- Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm
Re: Montage externe bak koeler
dat hot/cold verhaal van die peilstok heeft er gewoon mee te maken dat je moet peilen als hij draait, en warm is, zodat alle olie overal in het systeem zit....... volgens mij hoor.
bovendien, hoeveel graden gaat zo'n koeler de olie nou helemaal kouder maken? de warmtewisselaar in de radiateur zet verwarmt hem in princiepe naar 90 graden, en dan gaat de olie naar de externe koeler, alwaar het nog misschien hooguit 10 graden afkoeld ??
ik heb geen meetwaarden oid, want de auto is nog niet rijdbaar.....
bovendien, hoeveel graden gaat zo'n koeler de olie nou helemaal kouder maken? de warmtewisselaar in de radiateur zet verwarmt hem in princiepe naar 90 graden, en dan gaat de olie naar de externe koeler, alwaar het nog misschien hooguit 10 graden afkoeld ??
ik heb geen meetwaarden oid, want de auto is nog niet rijdbaar.....
-
- Posts: 5050
- Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm
Re: Montage externe bak koeler
wat corp zegt bovenste leiding is retoer.
wat betreft koeling hoe meer hoe beter!!!. heb aardig wat tr2004r enTH700r4 bakken getests. met veel koeling er op . zonder aansluiting met de radiator koeling/verwarmer . geen enkel probleem bleek juist veel beter in geval van high speeds runns en waneer zwaar beladen door de bergen...
wat betreft koeling hoe meer hoe beter!!!. heb aardig wat tr2004r enTH700r4 bakken getests. met veel koeling er op . zonder aansluiting met de radiator koeling/verwarmer . geen enkel probleem bleek juist veel beter in geval van high speeds runns en waneer zwaar beladen door de bergen...
-
- Posts: 4564
- Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm
Re: Montage externe bak koeler
Dat is dan weer niet helemaal waar David. Je wilt niet onder de 50 graden, daar anders de plunjers in de bak traag gaan reageren door de hogere viscositeit olie (dikker) en je bak trager gaat schakelen. Ik ben het wel met je eens dat je in geval van hoge belasting en een high stall convertor juist heel veel koeling nodig hebt om het heel te houden. Ik kan het verschil in baktemperatuur met een 2200 stall of een 2800 stall goed merken!roadrage david wrote:wat betreft koeling hoe meer hoe beter!!!. heb aardig wat tr2004r enTH700r4 bakken getests. met veel koeling er op . zonder aansluiting met de radiator koeling/verwarmer . geen enkel probleem bleek juist veel beter in geval van high speeds runns en waneer zwaar beladen door de bergen...
Ik gebruik de koeler in de radiateur ook niet, alleen een externe.
-
- Posts: 336
- Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm
Re: Montage externe bak koeler
ik denk dat de koeler in de radiateur ook veel doet: als jij een rood stuk ijzer hebt koel je het toch ook af in water, en niet in de lucht?
en om dan die extra 10 graden te zakken met de temperatuur heb ik de externe koeler nog, dat is mijn denkwijze.....
en om dan die extra 10 graden te zakken met de temperatuur heb ik de externe koeler nog, dat is mijn denkwijze.....
-
- Posts: 4564
- Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm
Re: Montage externe bak koeler
De koeler in de bak is meer een warmtewisselaar. Je koelvloeistof is sneller opgewarmd dan je olie. De warme koelvloeistof kan op die manier de olie van je bak opwarmen en koelen. Alleen zit er een groot nadeel aan vast en dat is dat je koelvloeistof over het algemeen qua temperatuur zo'n 85 a 90 graden is en dat wordt de olie in je bak dus ongeveer ook en dat is gewoon te heet.-SpengaMotors- wrote:ik denk dat de koeler in de radiateur ook veel doet: als jij een rood stuk ijzer hebt koel je het toch ook af in water, en niet in de lucht?
en om dan die extra 10 graden te zakken met de temperatuur heb ik de externe koeler nog, dat is mijn denkwijze.....
Met alleen een externe olie-luchtkoeler kom ik over het algemeen niet boven de 75 graden uit met een high stall convertor. Dit is met een middelgrote koeler. Ik wil nog een stap groter, omdat ik nog even lager wil in temperatuur.
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: Montage externe bak koeler
begrijp ik het dan goed, dat als je die externe koeler erachter zet het systeem zichzelf eigenlijk tegen werkt?themidnightcruiser wrote:Alleen zit er een groot nadeel aan vast en dat is dat je koelvloeistof over het algemeen qua temperatuur zo'n 85 a 90 graden is en dat wordt de olie in je bak dus ongeveer ook en dat is gewoon te heet.
in de radiateur warmt de olie op en in de 2e externe radiateur koelt het weer af..
Re: Montage externe bak koeler
Gaat die pomp die in de bak zit dan opeens minder liters leveren dan? Minerale hydrauliekolie krimpt/zet uit ongeveer 0.65% (volumeprocent) per 10 graden Celcius. Dus wat jij aangeeft is wel heel erg extreem en dit kan in de praktijk nooit![/quote]
Ok maar maar ik zie het anders je cooler flow komt namelijk niet van je pomp druk maar van je converter druk en die is veel lager dan je line druk en zit in een ander cirquit .
Die druk is van zichzelf al laag en als je er dan nog een extra koeler aan gaat hangen dan heb je er een restrictor bij plus
je krimp kijk dan maar eens hoeveel liter er nog bij je bak naar binnen gaat
Gm heeft het niet voor niks zo gemaakt .
En als zo als jij zegt je koelvloeistof in je radiateur 85 /90 graden is krijg je geheid een overhitte motor er zit namelijk een thermostaat tussen dus je olie die terug in je bak gaat is koeler dan 85 graden
Just try to help
gr Henri
Ok maar maar ik zie het anders je cooler flow komt namelijk niet van je pomp druk maar van je converter druk en die is veel lager dan je line druk en zit in een ander cirquit .
Die druk is van zichzelf al laag en als je er dan nog een extra koeler aan gaat hangen dan heb je er een restrictor bij plus
je krimp kijk dan maar eens hoeveel liter er nog bij je bak naar binnen gaat
Gm heeft het niet voor niks zo gemaakt .
En als zo als jij zegt je koelvloeistof in je radiateur 85 /90 graden is krijg je geheid een overhitte motor er zit namelijk een thermostaat tussen dus je olie die terug in je bak gaat is koeler dan 85 graden
Just try to help
gr Henri