Montage externe bak koeler

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Henri
Posts: 81
Joined: Sun Nov 02, 2008 5:40 pm

Re: Montage externe bak koeler

Post by Henri »

@ spenga motors
Waar komt de bak eigenlijk in te liggen ?
Ook niet geheel onbelangrijk.

gr Henri
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Montage externe bak koeler

Post by roadrage david »

themidnightcruiser wrote:wat betreft koeling hoe meer hoe beter!!!. heb aardig wat tr2004r enTH700r4 bakken getests. met veel koeling er op . zonder aansluiting met de radiator koeling/verwarmer . geen enkel probleem bleek juist veel beter in geval van high speeds runns en waneer zwaar beladen door de bergen...

Dat is dan weer niet helemaal waar David. Je wilt niet onder de 50 graden, daar anders de plunjers in de bak traag gaan reageren door de hogere viscositeit olie (dikker) en je bak trager gaat schakelen. Ik ben het wel met je eens dat je in geval van hoge belasting en een high stall convertor juist heel veel koeling nodig hebt om het heel te houden. Ik kan het verschil in baktemperatuur met een 2200 stall of een 2800 stall goed merken!
Ik gebruik de koeler in de radiateur ook niet, alleen een externe.
Mij Vriend doe voor de gein is een google sirtsh wat je tegen komt is koeling koeling koeling!!. denk dat er weining mensen zijn die een tr2004r en een th700r4 zo ver gepushed hebben op de openbare weg als wat wij hebben gedaan!! en op een cirquit(handmatig schakelen). een bak krijgt vanzelf altijd temparatuur, en in de winter kan je altijd een stukje carton voor je ezsterne koeler zetten(hebben wij nooit gedaan). herinder uw zich deze nog nog nog nog chek 3.03 voorbak temp en 4.25 kwam ""meestal"" niet boven de 110 graden farenheid uit = 43.333333333333336 celcius op zandvoord ging hij wel naar de 160 toe 71 graden celcius
-SpengaMotors-
Posts: 336
Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm

Re: Montage externe bak koeler

Post by -SpengaMotors- »

Henri wrote:@ spenga motors
Waar komt de bak eigenlijk in te liggen ?
Ook niet geheel onbelangrijk.

gr Henri

De bak komt in een '82 suburban te liggen met een 350 std blok op LPG met een 3.3 op 1 overbrenging 12 bolt achteras met 20 inch wielen. de bak is Heavy duty gereviseerd,( al weet ik daar niet de details van )
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Montage externe bak koeler

Post by Renev »

Het is ook afhankelijk van wat voor koppelomvormer je gaat gebruiken (stall-speed)
Te koel bestaat trouwens wel degelijk en is bijna net zo schadelijk als te warm, dit geldt voor bijna alle oliën en vloeistoffen die in de automotive branche gebruikt worden.
-SpengaMotors-
Posts: 336
Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm

Re: Montage externe bak koeler

Post by -SpengaMotors- »

ik denk dat het gewoon de standaard originele omvormer is, hij is wel open gemaakt en gereviseerd en een nieuwe bus op gelast.....zal het eens navragen...
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Montage externe bak koeler

Post by Pavement Pounder »

Mijn 4L80E met stock cooler loopt met stadverkeer met voordurend op en af schakelen langzaam naar de 110 graden C.
Nu komt er een 2500 rpm stallconverter en een losse koeler in.
Henri
Posts: 81
Joined: Sun Nov 02, 2008 5:40 pm

Re: Montage externe bak koeler

Post by Henri »

Hoi dan zou ik het zo laten ,of alleen een mid size externe koeler plaatsen maar niet beide.
Ik heb zelf de bak van mn astro 350 v8 11 jaar geleden gereviseerd en zefs met met een grote caravan vaak naar ziud europa geweest zonder problemen.
En daar zit nog steeds een standaard v 6 radiateur in met std bak koeler dus geen externe ,en hij schakeld nog het zelfde als 11 jaar terug .
Dus ik zou me daar geen zorgen om maken het ligt er ook een beetje aan hoe je bak is gereviseerd ..
Dus als je koeler flow goed is kun jij ook minimaal 11 jaar vooruit.
Als ik een bak voor revisie krijg vraag ik wel altijd wat voor koel systeem er op zit .
Voorkomen is beter dan genezen.

Good luck

gr Henri
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: Montage externe bak koeler

Post by Bartf »

Ter informatie mijn eigen ervaring met een extra olie koeler voor een th700r4.

El camino 1971.
Met originele koeler na snelweg zonder lockup schoot de temp door naar 110graden en werd dan niet koeler dan 80graden.

Nu heb ik een extra koeler (zo een hayden) in serie gezet met de originele. Dus een de originele en dan de extra koeler. Nu is die 110 graden gezakt tot 80 en de bedrijfstemp is omlaag gegaan naar 60.

Olie is net zo snel op tempertuur, extra koeler koelt 30graden terug.

Ps. Gemeten in de pressure port, niet in de pan
Rara
Posts: 665
Joined: Tue May 30, 2006 9:11 pm

Re: Montage externe bak koeler

Post by Rara »

https://www.onallcylinders.com/2017/05/ ... ler-guide/ misschien interressant om te lezen.
Post Reply