Plotseling niet meer starten

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Zundappman
Posts: 3
Joined: Sun Jun 05, 2011 11:52 pm

Plotseling niet meer starten

Post by Zundappman »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en met amerikanen.
Ik heb pas geleden een Chevrolet Malibu Classic van 1978 gekocht die op zich mooi loopt en goed start.

Vreemd genoeg heb ik al 3 keer stil gestaan dat de startmotor niet rond gaat. Ik kan de sleutel omdraaien en ik zie op de spanningsmeter dat er stroom gebruikt wordt zodra ik de sleutel draai maar de motor gaat niet rond, zelfs geen klik.
Ik heb al eens een tik op de startmotor gegeven maar dat maakte geen verschil. De kabels op de accu zitten goed vast.

Raar genoeg start de auto na een halfuurtje ineens weer wel.

Wie weet wat dit is?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Plotseling niet meer starten

Post by sjak_brak »

- gare bekabeling aan je startmotor
- startmotor te warm (bv ivm uitlaathitte), probeer hitteschildje
- startmotor kroket, oplossing: vervangen of reviseren.
Zundappman
Posts: 3
Joined: Sun Jun 05, 2011 11:52 pm

Re: Plotseling niet meer starten

Post by Zundappman »

Bedankt voor de reply,
Ik zal er van de week een hitte schild tussen plaatsen. De uitlaat is een handgebogen dikwandige pijp die op een centimeter of 8 van de startmotor hangt. De bekabeling lijkt gewoon in orde.

Ik weet ook niet hoe heet de motor wordt, de temperatuur meter of de sensor er van lijkt defect. De hele auto wordt na een flink stuk gereden te hebben wel aanzienlijk warmer van binnen ondanks dat de kachel uit staat. Ik weet niet of dit normaal is bij deze auto maar ik vind het wel onaangenaam. De koelvloeistof komt in ieder geval niet tot koken en hij stinkt voor de rest niet.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Plotseling niet meer starten

Post by sjak_brak »

Het gaat niet om hoe warm je koelwater wordt, maar de uitlaat. Dat het in de auto warm wordt is een ander verhaal. Misschien hitte-isolatie ooit verwijderd oid.

Bekabeling "lijkt" in orde? Heb je al gekeken naar de connectors op je startmotor en startrelais? Zijn de kabels nog mooi soepel?
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Plotseling niet meer starten

Post by Lite-On »

sjak_brak wrote:Het gaat niet om hoe warm je koelwater wordt, maar de uitlaat. Dat het in de auto warm wordt is een ander verhaal. Misschien hitte-isolatie ooit verwijderd oid.

Bekabeling "lijkt" in orde? Heb je al gekeken naar de connectors op je startmotor en startrelais? Zijn de kabels nog mooi soepel?
En eventueel roest op de accupolen/verbindingspunten van de bekabeling -> startmotor.
Roest is een ramp bij eletronica... :)

@Zundappman;
Start de auto alleen bagger als de boel warm is, of ook bij een koude start?
Zundappman
Posts: 3
Joined: Sun Jun 05, 2011 11:52 pm

Re: Plotseling niet meer starten

Post by Zundappman »

@Lite-On
De auto wil wel eens niet starten als ik hem warm gereden heb. Zoals een stop bij de benzine pomp.
Het is maar een enkele keer voor gekomen tot nu toe, het is dus niet constant.
Als de startmotor wel rond gaat dan start de auto vrijwel onmiddellijk.

Ik krijg van de week een officieel hitte schildje van een maat, die zal ik er tussen knutselen.
chevyron
Posts: 150
Joined: Wed Sep 01, 2010 7:22 pm

Re: Plotseling niet meer starten

Post by chevyron »

kijk ook even je MASSA kabel en aansluitingen na

op het blok en carosserie
ron
Jayhem
Posts: 11
Joined: Thu Mar 10, 2011 1:37 pm

Re: Plotseling niet meer starten

Post by Jayhem »

Hey Zundappman,

Ik ben heel benieuwd of je het probleem inmiddels hebt kunnen oplossen.

Ik heb gisteren voor de eerste maal mijn Satellite uit de garage gehaald voor een testritje en ik heb exact hetzelfde fenomeen ervaren. De auto start en rijdt vlot. Ik zet de motor uit aan een tankstation, daarna geen beweging meer in te krijgen. Nog een keer of 50 geprobeerd, zonder resultaat. Electronische ontsteking was zeer warm. Uiteindelijk na een half uur nog 'ns geprobeerd en de auto slaat weer aan ... :o
Stargazer
Posts: 2037
Joined: Thu Feb 05, 2004 7:05 pm

Re: Plotseling niet meer starten

Post by Stargazer »

Meet voor de zekerheid ook even spanning op de (startmotor) solenoid tijdens het starten. Die kleine aansluiting. Niet die grote van de accu vandaan (daar staat in principe altijd spanning op). Mijn wagen startte soms wel, soms niet. Dacht ook aan een warmte probleem. Bleek achteraf een slecht contactje in de draad van het startslot naar de solenoid. Als ik met mijn maat 45 die draad raakte onder het dashboard, gaf dat soms dus problemen. :oops:
grandlemans
Posts: 466
Joined: Sun Jun 19, 2011 12:46 pm

Re: Plotseling niet meer starten

Post by grandlemans »

Ken het probleem heb dit bij mijn vorige zes amerikanen ook gehad en nu weer.
Alleen het rare is als ik op gas rijd en dan ga tanken of wat dan ook om een tussen stop te maken en dan weer moet starten gaat dit gewoon in een keer,zelfs zo snel alsof je hem niet eens hoort ronddraaien.Dus heb het probleem alleen op benzine :o
Post Reply