Versnellingsbak olie Camaro

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
pv-camaro
Posts: 336
Joined: Sun Jul 24, 2005 8:03 pm

Versnellingsbak olie Camaro

Post by pv-camaro »

IK was van plan om olie te vervangen van mijn 2001 Chevrolet Camaro 3.8V6 met M5
Nu geeft GM aan dat deze olie nooit vervangen hoeft te worden bij een handbak, echter de auto is inmiddels 10 jaar oud, heeft pas 37.800 km gelopen.

Nu lees ik in mijn werkplaats boek dat er DEXRON III automatenbak olie in moet, zit daar nog kwaliteitsverschil in ?

wat is goede olie ?, heb verder geen problemen met schakelen of iets dergelijks

Ik snap het verhaal overigens niet dat dezelfde olie voor een automaten bak wel regelmatig vervangen dient te worden en voor een handbak niet.
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Versnellingsbak olie Camaro

Post by Frans455 »

In een handbak zit meestal dikke olie bijv. 75W90, in een automaatbak hydrauliekolie (ATF Dexron spec voor GM).
Bij die kilometerstand zou ik ook nog niet verversen, maar een keer peilen en bijvullen tot max. peil kan geen kwaad.
bluesfreak1975
Posts: 524
Joined: Fri Apr 16, 2010 10:18 am

Re: Versnellingsbak olie Camaro

Post by bluesfreak1975 »

Idd peilen, vullen en klaar. verwisselen is zonde bij de km-stand.

Mike
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Versnellingsbak olie Camaro

Post by Corp »

In deze handbakken moet automatenolie (dexron 3 of hogere spec) , absoluut geen normale gear oil!! De lagers (met name die van de ingaande as) smeren niet goed met gear oil

Nog een tip, als je gaat wisselen, gewoon niet synthetische ATF erin, als je synthetische erin gooit grijpen de synchros niet meer waardoor de bak moeilijk schakelt
pv-camaro
Posts: 336
Joined: Sun Jul 24, 2005 8:03 pm

Re: Versnellingsbak olie Camaro

Post by pv-camaro »

Heb een origineel GM werkplaats boek (set van 3) voor deze auto, daarin wordt inderdaad de DEXRON III olie voorgeschreven, alleen DEXRON III wordt door veel fabrikanten gemaakt (Valvoline, Castol, enz enz).

Wat ik niet snap is dat bij een automatenbak deze olie regelmatig vervangen dient te worden, terwijl bij een handbak deze zelfde olie tot sintjetemus erin kan blijven zitten.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Versnellingsbak olie Camaro

Post by Corp »

Bij een automaat heb je frictiedelen die de olie versmeren, bij een handbak heb je daar geen last van

Bij veel moderne handmatige transmissies wordt atf voorgeschreven en bij een enkele motorolie, gear oil wordt nauwelijks nog gebruikt, voornamelijk door het toegenomen gebruik van naaldlagers die niet goed gesmeerd worden door dikke gear oil
pv-camaro
Posts: 336
Joined: Sun Jul 24, 2005 8:03 pm

Re: Versnellingsbak olie Camaro

Post by pv-camaro »

Corp wrote:Bij een automaat heb je frictiedelen die de olie versmeren, bij een handbak heb je daar geen last van

Bij veel moderne handmatige transmissies wordt atf voorgeschreven en bij een enkele motorolie, gear oil wordt nauwelijks nog gebruikt, voornamelijk door het toegenomen gebruik van naaldlagers die niet goed gesmeerd worden door dikke gear oil
Thanks voor de info, ben ik ook weer wat wijzer.
Het heeft dus ook niet veel zin om deze olie bij deze km stand al te vervangen.

Gepeild heb ik hem afgelopen weekend, olie stond op maximum.
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Versnellingsbak olie Camaro

Post by Frans455 »

Corp wrote:In deze handbakken moet automatenolie (dexron 3 of hogere spec) , absoluut geen normale gear oil!! De lagers (met name die van de ingaande as) smeren niet goed met gear oil

Nog een tip, als je gaat wisselen, gewoon niet synthetische ATF erin, als je synthetische erin gooit grijpen de synchros niet meer waardoor de bak moeilijk schakelt
:thumbsup:
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Versnellingsbak olie Camaro

Post by roadrage david »

BRAD PENN® PENN-GRADE 1® mineral Automatic transmission fluid

BRADPENN ATF DEXRON III-H – MERCON 9,90euro per liter



BRAD PENN® PENN-GRADE 1® By choosing Brad Penn lubricants you obviously want the very best for your competition engine/race car, classic auto or motorcycle but what about the ‘hauler’ you use to transport your precious cargo? Doesn’t it deserve the best as well? Brad Penn has a comprehensive product line to meet all your lubrication needs.
http://www.americanmuscle.nl/
Doctor Trannie
Posts: 560
Joined: Tue Nov 16, 2004 1:11 pm

Re: Versnellingsbak olie Camaro

Post by Doctor Trannie »

Ik ben wel een voorstander van de olie te vervangen.

door het op warmen en afkoelen verzuurt de olie, ATF is in lichte vorm hygroscopisch (trekt water aan) en slijtage deeltjes worden door de olie vastgehouden om nadien afgegeven te worden aan een filter (wat hier niet ter sprake is)

Ondanks dat je niet aan je km bent gekomen is leeftijd ook een olieverouderaar (is dit wel nederlands) en is vervanging aan te raden en te verantwoorden.

Ook al komt er mooiere rooie olie uit dan dat je weer er in schud, wil het niet zeggen dat die olie over nieuw qualiteiten beschikt.

Bewaar die olie desnoods voor een lekkende stuurbekrachtiging of lekkende automaat om bij te vullen.

Doc T
pv-camaro
Posts: 336
Joined: Sun Jul 24, 2005 8:03 pm

Re: Versnellingsbak olie Camaro

Post by pv-camaro »

heb inmiddels olie besteld, bij de GM dealer (Driessen) in Eindhoven.

Mijn Camaro heeft dan maar zoweinig gelopen (nog geen 38.000km), hij is inmiddels toch al 10 jaar oud.

De meeste Camaro en Firebird rijders op het LS1.com forum (en ik ga ervan uit dat deze grote groep er wel verstand van heeft) hebben een voorkeur voor GM synchromesh transmission Fluid (GM part: 12345349) voor een handmatige versnellingsbak (zowel de 5 als de 6 bak, M49 en T56).
Deze olie wordt overigens ook door Pennzoil verkocht, schijnt dezelfde olie te zijn.


Image
pv-camaro
Posts: 336
Joined: Sun Jul 24, 2005 8:03 pm

Re: Versnellingsbak olie Camaro

Post by pv-camaro »

Stomme vraag misschien :D

Bij het verversen van de de standaard olie is het het beste dit met een warme motor te doen, vanwege dat de olie dun is en de eventuele rotzooi er sneller uit kan.
heeft dit ook zin om de versnellingsbak olie warm te rijden, het gaat dus om de handbak (geen automaat)
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Versnellingsbak olie Camaro

Post by Renev »

Heee Patrick,
ik doe het zelf wel altijd omdat olie simpelweg iets dunner wordt als het warm is.
pv-camaro
Posts: 336
Joined: Sun Jul 24, 2005 8:03 pm

Re: Versnellingsbak olie Camaro

Post by pv-camaro »

hoi Rene,

Zal er een stukje mee rijden zaterdag, dan kan ik de olie vervangen.
bedankt voor je reactie
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: Versnellingsbak olie Camaro

Post by Rob Rules »

Ik kwam je vanmiddag al tegen :P
Post Reply