tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
jasper_loil

tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Post by jasper_loil »

Hallo

ik heb een auto kopen met bovenstaand blok, helaas is er sinds korte tijd een tik aanwezig. Nu zeiden ze bij de garage dat het in het klepmechanisme zat, of zoiets, maar ik wou het graag even van jullie horen, aangezien ik er niet geheel zeker van ben (gezien mijn kennis)

zie hier het filmpje:


Ik heb het idee dat de tik (als je vanaf de bestuurdersstoel kijkt) in de rechter rij cilinders zit (aan de passagiers zijde dus), aangezien je hem aan die kant, t.h.v. het kleppendeksel het beste/hardste hoort.

ik weet verder niet of het mogelijk is om deze kleppen te stellen, Bij de garage dachten ze dat de kleppen gesteld moesten worden/ klepstoters vervangen moesten worden?

Kortom: Is het waar dat je deze kleppen kunt afstellen? en waardoor wordt het tikkende geluid nu veroorzaakt: door de kleppen die gesteld moeten worden, of denken jullie heel iets anders?

laat het maar even weten, graag alleen nuttige reacties.
Last edited by jasper_loil on Mon Jul 11, 2011 3:46 pm, edited 4 times in total.
69GTO-jr
Posts: 445
Joined: Mon Mar 21, 2005 10:10 pm

Re: tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Post by 69GTO-jr »

Als ik jou was zou ik eerst goed achterhalen waar het geluid vandaan komt met een diagnose stethoscoop.. als je dan denkt het zeker te weten.. een oude kleppendeksel aan de bovenzijde openslijpen en deze monteren aan de zijde waar jij denkt dat het geluid vandaan komt, de motor starten en evt. kijken/luisteren wat het kan zijn.

Gr. Ramon
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Post by thunderbuick »

Loopt als een klokje toch? :)
Maaruh, volgens mij geen lagers nee.
Stethoscoop zal je niet hebben, luister maar eens met een schroevendraaier of zo op verschillende plekken, uiteinde op deksel drukken en je oor tegen het handvat om te lokaliseren waar het ongeveer weg komt.
Ik vermoed dat als je het kleppendeksel er afhaalt je het euvel ook al kunt zien.
donny
Posts: 1856
Joined: Thu Feb 22, 2007 7:28 pm

Re: tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Post by donny »

Ik denk een losliggende tuimelaar....
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Post by jobnu »

Wel een serieuze tik hoor, klinkt naar mijn mening niet als een stotertje.
enno
Posts: 698
Joined: Thu Jul 26, 2007 11:56 pm

Re: tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Post by enno »

dat klinkt niet best :eek: :oops:
Johan Oldsmobile
Posts: 112
Joined: Tue Aug 24, 2004 4:21 pm

Re: tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Post by Johan Oldsmobile »

Haal de v-snaren er eerst vanaf om dingen uit te sluiten, bevoorbeeld dat de fan tegen de fan shroud aan het rossen is (dat klinkt ongeveer zoals in het filmpje).

Anders de kleppendeksels er 1 voor 1 af, je hoeft er niet bang te zijn voor rondspuitende olie bij stationair toerental. Als het luider wordt is het iets met de kleppentrein aan die kant.

Pielen met een stetoscoop kan natuurlijk ook (als je er 1 hebt, en er mee om weet te gaan), maar als het in de motor zit, zul je toch dingen open moeten gaan halen.
nightmare
Posts: 221
Joined: Sun Apr 30, 2006 2:14 am

Re: tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Post by nightmare »

Nou als die van mij zo klinkt, ik denk dat de krukas-drijfstanglager het is want ik heb het zelf ook al eens gehad.
Als je hem in z'n D zet en een beetje gas geeft word het dat erger?
Klep afstelling? ik denk dat er hydraulische kleppen in zitten die kun je niet afstellen, maar als er 1 stuk is geeft het ook een tikkend geluid maar niet zo erg.

Groet Erik
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Post by roadrage david »

eerst olie aftappen en olie filter leeg laten lopen en open snijden (niet zagen) of hakken met een bijtel. dan in de resterende olie film op de bodem van het filter zoeken naar koperen flakes (zijn erg klein) houw in de zon(in je rug). chek ook het papieren filter voor de zelfde koperen flakes. waneer die er in zitten lagers en nokkenas kaput = totaal reviesie. waneer niet aanwezig dat is er een valve train probleem. in de zin van kapote klepstoter kromme pushrod of los zittente tuimelaar klep veren ectera...
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Post by Frans455 »

Haal de kleppendeksels er maar eens af, de tik is te snel voor een drijfstanglager - bij dat toerental.
Ik vermoed ook, net als Donny, een tuimelaar of een hydraulische stoter.
Johan Oldsmobile
Posts: 112
Joined: Tue Aug 24, 2004 4:21 pm

Re: tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Post by Johan Oldsmobile »

Haal de kleppendeksels er maar eens af, de tik is te snel voor een drijfstanglager - bij dat toerental.
Ik vermoed ook, net als Donny, een tuimelaar of een hydraulische stoter.
Nog niet wakker Frans? Tuimelaars en stoters gaan juist 2 keer langzamer dan de rest.
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Post by Frans455 »

Ik ben wakker hoor, maak je geen zorgen.
Op hogere toeren ga je een drijfstanglager pas horen, een stoter/tuimelaar hoor je bij een stationair toerental.
Johan Oldsmobile
Posts: 112
Joined: Tue Aug 24, 2004 4:21 pm

Re: tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Post by Johan Oldsmobile »

In dat geval draait ie met een erg hoog stationairtoerental.

Maar we zullen pas meer weten als jasper_loil een paar van de tips uitprobeert en effe terug meld wat de bevindingen waren.
donny
Posts: 1856
Joined: Thu Feb 22, 2007 7:28 pm

Re: tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Post by donny »

Johan Oldsmobile wrote:
Maar we zullen pas meer weten als jasper_loil een paar van de tips uitprobeert en effe terug meld wat de bevindingen waren.
Precies, begin nu ook wel nieuwsgierig te worden.

Don
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: tikkend / kloppend geluid oldsmobile 5.7 L v8 (350)

Post by jobnu »

Precies, begin nu ook wel nieuwsgierig te worden.
Denk dat hij even is gaan zitten en bij zit te komen :)
Post Reply