Start slecht

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Start slecht

Post by sjak_brak »

Wolfman wrote:Als je er zo weinig verstand van hebt is het niet beter dan om hem gewoon een keer naar de garage te brengen.
Je bent misschien een paar honderd uero kwijt maar je weet wel dat je wagen weer goed is.
Ik doe juist alles zelf zodat ik weet wat er is gedaan. Bij garage is altijd maar afwachten, en je leert er niks van (behalve dat ze goed rekeningen kunnen schrijven :x )
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

Ik wil het toch echt een keer leren en je zal er een keer mee moeten beginnen he... :)

@Frans455: Bedankt voor de tip. Waarom kies je die ontsteking uit bij Summit? Had daar ook al even gezocht en kreeg daar zo'n 60 verschillende ontstekingen geschikt voor mijn model namelijk. Hoe kan ik zien of mijn huidige ontsteking een puntenonsteking is? Google images maakt me niet veel wijzer over hoe zo'n ontsteking er nou precies uit ziet...

Ik heb overigens wel een maat die me mee kan helpen die automonteur is (of naja, eigenlijk meer tanks/legervoertuigen maar wel met een grote basiskennis/sleutel ervaring). Die kan me dus altijd wel assisteren met dingen maar ik wil het toch vooral zelf gaan leren en doen :)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Start slecht

Post by sjak_brak »

Voordat je bij summit bestelt: kijk ook bij Jegs, zelfde prijzen maar gunstiger met verzenden (voor ongeveer de prijs van langzame post bij summit stuurt Jegs met Fedex Priority)
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Start slecht

Post by Wolfman »

Thompson wrote:Ik wil het toch echt een keer leren en je zal er een keer mee moeten beginnen he... :)

Ik heb overigens wel een maat die me mee kan helpen die automonteur is (of naja, eigenlijk meer tanks/legervoertuigen maar wel met een grote basiskennis/sleutel ervaring). Die kan me dus altijd wel assisteren met dingen maar ik wil het toch vooral zelf gaan leren en doen :)
Ja daar heb je zeker gelijk in. Ik wil vanaf nu ook alles zelf gaan doen, maar vond het prettig er eerst iemand naar te laten kijken zodat ik weet dat vanaf dat moment alles goed is. Zeker omdat ik de wagen regelmatig gebruik en niet voor verrassingen wilde komen te staan. Als leek is het toch moeilijk inschatten wat je net gekocht heb.

En niet alle garages zijn onbetrouwbaar. (scheelt bij mij natuurlijk wel dat de eigenaar een bekende van me is....... :P )
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Start slecht

Post by Supervaags »

bougie's rotor en verdelerkap zijn echt wel zelf te doen. ik heb dit laatst bij een 350 gedaan.. (eerste keer dat ik aan zon motor sleutelde) en dit zit toch behoorlijk anders als bij een 250, maar als je gewoon goed kijkt hoe het zat kan er weinig mis gaan.

maar als je wil leren sleutelen is dit toch wel de basis..

heb de onderdelen hier gehaald, ex collega van mico:
http://www.uspartstoday.nl/
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

Ik heb er ook wel vertrouwen in dat dat wel zal lukken. Vragen die nu dan dus open staan;

Hoe zie ik of ik een punten ontsteking heb?
Waarom is de ene ontsteking meer aan te raden dan de ander? Wat zijn belangrijke punten?

En dan kunnen we als de ontsteking eventueel vervangen is en hij start nog niet soepel verder zoeken.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Start slecht

Post by Supervaags »

in ieder geval door de verderkap eraf te halen, dan zie je het meteen.. die zit met vier haken op de velerder geklemt.. kun je zo loshalen door een platte schroeverdraaier de haak in te drukken en een halve slag te draaien.

(de experts hier zullen het ook wel aan de buitenkant kunnen zien of het type verdeler.. )

toen ik uspartstotday mailde kreeg ik de keuze uit originele delco onderdelen of goedkopere aftermarket spullen.. uiteindelijk toch voor delco gegaan, of het veel verschil maakt weet ik niet(in prijs wel trouwens :? )

je kunt hem altijd een mailtje doen, kijken wat die aanbied.. hij zal wel weten wat het verschil onderling is.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Start slecht

Post by sjak_brak »

Trek de verdelerkap eraf, maak een foto en plaats deze hier.

Tip: als je de kap verwisselt, laat dan de kabels nog even op de oude kap zitten, nieuw kappie monteren, dan 1 voor 1 kabels overzetten. Als je kabels gaat vervangen, gewoon 1 voor 1, dus oude los, nieuwe erop.
Thompson wrote:En dan kunnen we als de ontsteking eventueel vervangen is en hij start nog niet soepel verder zoeken.
kan, maar olang niet bewezen is dat de ontsteking rommel is, dan is er toch geen noodzaak om te vervangen ;)

Of je moet graag geld willen uitgeven natuurlijk. Voor een simpel blok is een simpele electronische ontsteking wel OK, in jouw geval een simpele HEI.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

sjak_brak wrote:Trek de verdelerkap eraf, maak een foto en plaats deze hier.

Tip: als je de kap verwisselt, laat dan de kabels nog even op de oude kap zitten, nieuw kappie monteren, dan 1 voor 1 kabels overzetten. Als je kabels gaat vervangen, gewoon 1 voor 1, dus oude los, nieuwe erop.

kan, maar olang niet bewezen is dat de ontsteking rommel is, dan is er toch geen noodzaak om te vervangen ;)

Of je moet graag geld willen uitgeven natuurlijk. Voor een simpel blok is een simpele electronische ontsteking wel OK, in jouw geval een simpele HEI.
Startmotor is net nieuw, bougies en kabels zijn ook nog in orde. Dan ga ik toch al gauw denken dat het aan de ontsteking ligt dat ie af en toe moeilijk start.

Of inderdaad slecht afgesteld of een vacuumlek. Maar ik heb geen idee hoe ik dat zelf kan uitvinden/oplossen. Vanmorgen overigens +/- 15 seconden voordat ie startte, redelijk normaal denk ik na 1,5 dag stil staan en vanmiddag nog even gestart en hij pakte meteen. Het is dus echt heel wisselvallig dat ie wel/niet goed pakt. Ik zal als het vanavond droog is in ieder geval even de kap omhoog gooien en een foto proberen te maken :)
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Start slecht

Post by rene74monte »

heb je al een werkplaatsboek?
zo niet dan zou ik er een kopen als ik jou was ,
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Start slecht

Post by Frans455 »

Thompson wrote:Ik heb er ook wel vertrouwen in dat dat wel zal lukken. Vragen die nu dan dus open staan;

Hoe zie ik of ik een punten ontsteking heb?
Waarom is de ene ontsteking meer aan te raden dan de ander? Wat zijn belangrijke punten?

En dan kunnen we als de ontsteking eventueel vervangen is en hij start nog niet soepel verder zoeken.

Een Puntontsteking heeft een losse bobine ... een HEI-ontsteking heeft de bobine bovenop de verdeelkap, en een HEI-verdeelkap is een stuk breder dan een gewone puntontsteking.

Een elektronische ontsteking (HEI) is wat betrouwbaarder, een puntonsteking moet je wat vaker checken of de contacthoek (dwell) nog goed staat ... de contactpunten verslijten en zo moet je ze wat vaker verstellen. Nu is contactpunten stellen bij een GM wel redelijk makkelijk, dat kun je met draaiende motor doen.

Image

Image
Last edited by Frans455 on Mon Jun 06, 2011 6:23 pm, edited 1 time in total.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Start slecht

Post by sjak_brak »

rene74monte wrote:heb je al een werkplaatsboek?
zo niet dan zou ik er een kopen als ik jou was ,
viewtopic.php?f=3&t=70963
:)

@ Frans: er zijn ook genoeg electronische ontstekingen met een losse bobine, kappie eraf is toch de zekerste methode.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Start slecht

Post by thunderbuick »

Als op de as van je ontsteking ruimte zit en je hebt er een met contact punten dan zou ik voor een nieuwe HEI gaan en geen geld weggooien aan een nieuwe rotor, verdelerkap en punten voor de oude ontsteking.
Als er ruimte op zit valt hij niet goed af te stellen en schroeien de contactpunten er twee keer zo snel uit.
Een HEI geeft een sterkere vonk en heeft geen contactpunten.
Een sterkere vonk resulteert in een betere ontbranding.
Juiste type bougies die de juiste opening hebben zijn beslist ook van belang.
Evenals kabels, in de regel kun je visueel niet zien dat ze zo slecht zijn dat hij er slecht door start of loopt en vermogen mist.
Als je echt zeker weet dat de kabels goed zijn kun je ze eens vastpakken als de motor loopt ter bevestiging of ze echt geen prik doorlaten :lol:
Bij een Hei zou ik het niet gokken trouwens :D
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

Gisterochtend met geen mogelijkheid aan de praat gekregen. Vandaag met moeite wou die lopen, zie onderstaand filmpje:



Ik start 'm hier op LPG, het is waarschijnlijk wel zo dat er ook nog wat benzine bij zat omdat ik gister ook 2x op benzine heb geprobeerd te starten.
Vervolgens even een rondje gereden en ga 'm zo nog eens starten nadat ie weer een kwartiertje stil heeft gestaan.

Hopelijk kan iemand aan de hand hiervan wat gerichte tips geven waar het aan kan liggen, des te sneller kan ik het oplossen. Want voor een "grote beurt" (ontsteking, bougies, luchtfilter etc.) wil ik gewoon een bestelling uit amerika laten komen en daar gaat natuurlijk weer redelijk wat tijd overheen. Dus als ik met iets simpels het al grotendeels kan oplossen zou mooi zijn :)


p.s. Pauper muziek & hond is van onze overburen :barf:


/edit: Net weer gestart. 2 seconden en lopen... Stationair liep ie ook beter dan de 1e keer. Warme motor maakt dus echt veel verschil, maar waar het dan op duidt...?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Start slecht

Post by sjak_brak »

Hebben ze je nooit geleerd om de startmotor niet langer dan 10 tellen te laten draaien, en dan even te laten afkoelen? Heb je pedaal puntje ingedrukt bij starten op lpg?


Als iemand de knop op de verdamper induwt tijdens starten, gaat t dan beter?
Post Reply