Start slecht

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

sjak_brak wrote:Eerst een onderhoudsbeurt geven, dus bougies kabels rotor/verdelerkap, luchtfilter, vacuumlek/valse lucht zoeken, accu testen.

Daarna CO (laten) stellen (kan je ook bij mij doen)

5 a 10 seconden starten en dan lopen is overigens niks aparts aan.
Vacuumlek/valse lucht zoeken, hoe gaat dat? Al het andere lukt me zelf wel alleen heb ik geen idee voor als er onderdelen vervangen moeten worden wat goeie vervangers zijn? Mike's AMP verkoopt o.a. MSD spul maar dat is geloof ik redelijk prijzig?

CO stellen maak ik dan na de check-up eventueel graag een afspraakje voor, waar ergens zou ik dan naartoe moeten rijden sjak? :)
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Start slecht

Post by Frans455 »

sjak_brak wrote:Eerst een onderhoudsbeurt geven, dus bougies kabels rotor/verdelerkap, luchtfilter, vacuumlek/valse lucht zoeken, accu testen.

Daarna CO (laten) stellen (kan je ook bij mij doen)

5 a 10 seconden starten en dan lopen is overigens niks aparts aan.
Ik zie ook het probleem niet zo hoor ... je moet een auto met carburateur niet vergelijken met een moderne auto. Daarbij, het is eigenlijk iets bevorderlijker voor je lagers dat het even duurt voordat de motor aanslaat - je oliedruk is op deze manier ook hoger dan dat ie bij de eerste keer rondgaan aanslaat.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

Frans455 wrote: Ik zie ook het probleem niet zo hoor ... je moet een auto met carburateur niet vergelijken met een moderne auto. Daarbij, het is eigenlijk iets bevorderlijker voor je lagers dat het even duurt voordat de motor aanslaat - je oliedruk is op deze manier ook hoger dan dat ie bij de eerste keer rondgaan aanslaat.

5~10 seconden is ook echt geen probleem. Maar na 5 minuten nog niet aanslaan? Toevallig ging die in het filmpje nou wel soepel, maar ook na een heel stuk rijden, vervolgens zet je m weg en een uurtje later wil je weer starten lukt het weer voor geen meter. Het is dus echt heel onregelmatig dat ie wel/niet moeilijk doet. Daarom denk ik ook niet dat het aan iets als slechte bougies of kabels zou liggen, want dan zou het toch elke keer zo moeten zijn? En zou die ook moeite moeten hebben met stationair draaien, en dat is niet het geval.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Start slecht

Post by rene74monte »

vacuumlek kun je wel testen door met remmenreiniger om de carb heen te spuiten als hij loopt , heb je een lek dan gaat het toerental omhoog door de remmenreiniger , niet boven in de carb spuiten dus :D
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Start slecht

Post by Frans455 »

De slijtagedelen van de verdeler zijn waarschijnlijk ook een keer toe aan vervanging (HEI-module, kap, rotor, bobine).

Zo'n setje:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GM-HEI-P ... ccessories
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Start slecht

Post by thunderbuick »

sjak_brak wrote:
5 a 10 seconden starten en dan lopen is overigens niks aparts aan.
Dan is die van mij apart.
Loopt bij de eerste slag op lpg zonder choke voorzieningen na een nacht stilstaan.
Moet dan wel wat gas geven en even vast houden anders valt hij uit en moet ik wél doorstarten maar dan pakt hij hem als nog binnen een seconde of 3.
Is wel omvl trouwens, geen idee of dat het verschil kan maken in combinatie met andere factoren.
Ik ken ook anderen met omvl die wél altijd meer dan 5 sec moeten doorstarten.
Wat het verschil maakt ben ik nog niet achter, ik heb me er nooit in verdiept omdat het goed werkt na groot onderhoud aan ontsteking en lpg te hebben gepleegt, het geluk is met de dommen :D

@Thompson, ik denk dat je auto inderdaad wat achterstallig onderhoud heeft.
5 min starten is niet normaal meer en lijkt op een ontsteking probleem en wellicht een combinatie van meerdere dingen.
Ontsteking, lpg en vacuum in goede staat brengen en goed afstellen zou het hem moeten doen.
Daarop bezuinigen geeft in de toekomst een hoop ergernis en dan moet je dat geld alsnog uitgeven (of meer!) om te kunnen rijden.
Bovendien gebruikt een slecht afgestelde motor meer brandstof per km terwijl hij minder vermogen heeft.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Start slecht

Post by Supervaags »

thunderbuick wrote:Dan is die van mij apart.
Loopt bij de eerste slag op lpg zonder choke voorzieningen na een nacht stilstaan.
Moet dan wel wat gas geven en even vast houden anders valt hij uit en moet ik wél doorstarten maar dan pakt hij hem als nog binnen een seconde of 3.
Is wel omvl trouwens, geen idee of dat het verschil kan maken in combinatie met andere factoren.
ja dat doet mijn omvl ook, soms slaat die zo snel aan dat ik me bijna afvraag of er geen gas blijft lopen ergens :?
maar dat is met name met een hoge buitentemperatuur en warme motor.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

Frans455 wrote:De slijtagedelen van de verdeler zijn waarschijnlijk ook een keer toe aan vervanging (HEI-module, kap, rotor, bobine).

Zo'n setje:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GM-HEI-P ... ccessories
Dat is goed kwaliteits spul? Of kan ik bijvoorbeeld voor een paar tientjes meer (laten we zeggen max 200 euro incl. verzending enzo) een veel betere ontsteking erin zetten? Dat heb ik dan namelijk liever :)
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

Schop :)

Vandaag niet gereden, ben benieuwd hoe die het morgenochtend doet. Gisteren overigens weer 2x binnen 5 seconden gestart (beide keren ongeveer een half uur rondgereden, dorp en provinciale weg). De 3e keer starten nadat ie ongeveer 2 uur weer had stil gestaan meerdere pogingen en in totaal meer dan een minuut nodig voordat ie pakte.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Start slecht

Post by sjak_brak »

Als je blijft wachten en niks doen, dan wordt t alleen maar slechter... gewoon wagen ff beurtje geven, klaar.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

sjak_brak wrote:Als je blijft wachten en niks doen, dan wordt t alleen maar slechter... gewoon wagen ff beurtje geven, klaar.
Schop was ook meer bedoeld om te informeren over de verschillende ontstekingen. Ik ben nogal van het principe "beter in 1x goed" (tot een bepaalde hoogte natuurlijk) en geef dus liever 100 euro meer uit als ik dan ook een degelijkere set heb. Echter heb ik daar allemaal nog geen kaas van gegeten en weet dus niet of dat op het gebied van ontsteking veel verschil zal maken een setje van 60 euro of een setje van 200 euro of dat je dan vooral betaald voor de/het naam/merk.

Wat zou een goeie (grote) service beurt allemaal inhouden?

Bougies vervangen
Bougiekabels vervangen
Ontsteking vervangen
Luchtfilter vervangen
Vloeistoffen vervangen

Allemaal natuurlijk indien nodig, bougiekabels zijn bijvoorbeeld nog geen jaar oud en nog prima in orde voor zover ik weet. Maar dat schiet me zo even te binnen en dat zijn ook dingen die ik zelf allemaal wel ken, enkel weet ik nog niet welke merken/shops ik beter uit de buurt kan blijven en welke aan te raden zijn.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Start slecht

Post by sjak_brak »

+ afstellen van brandstofsysteem en ontsteking

Waarom wil je de hele ontsteking vervangen? Je kan om te beginnen gewoon rotor/kappie en evt module doen. Die kan je later nog als reserve geubruiken voor een nieuwe ontsteking.

Wat beter enz is, ligt aan je wensen.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

sjak_brak wrote:+ afstellen van brandstofsysteem en ontsteking

Waarom wil je de hele ontsteking vervangen? Je kan om te beginnen gewoon rotor/kappie en evt module doen. Die kan je later nog als reserve geubruiken voor een nieuwe ontsteking.

Wat beter enz is, ligt aan je wensen.
Mijn wensen. Mjah eigenlijk heel simpel is gewoon degelijkheid. Hoef niet meer vermogen of wat dan ook, maar wil gewoon een degelijke ontsteking waarvan je er over het algemeen van kunt uitgaan dat ie zonder problemen zal starten, ook als het eens een keertje wat kouder is etc. (Natuurlijk kun je altijd tegen problemen aanlopen maar dat zal bij de een wellicht wat gevoeliger liggen dan bij de ander).

Het is mij eerlijk gezegd ook nog niet duidelijk wat de term "ontsteking" nou precies omvat. Rotor/bobine/kabels/bougies oid?

Afstellen van brandstofsysteem/ontsteking is ben ik bang niet aan mij toebesteed nog, of er moet iemand zijn die daar een goede uitleg voor heeft want ik wil het wel graag leren :)
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Start slecht

Post by Frans455 »

Thompson wrote:
Dat is goed kwaliteits spul? Of kan ik bijvoorbeeld voor een paar tientjes meer (laten we zeggen max 200 euro incl. verzending enzo) een veel betere ontsteking erin zetten? Dat heb ik dan namelijk liever :)
Nee, dit is slechts een voorbeeldje van wat je zou moeten vernieuwen. Voor 200 euro incl. verzenden krijg je hetzelfde spul als in die ebay-advertentie.
Voor een goeie ontsteking met degelijk spul, mag je rekenen op vanaf 250 euro excl. verzenden.

http://www.summitracing.com/parts/DUI-54720BK/

Maar goed, een module, rotor, verdeelkap en bobine heeft GM Pietersen in Rotterdam nog wel voor je op de plank liggen vermoed ik. Om die spullen te vernieuwen hoef je ook geen monteur te zijn.

Ik zie dat je een 1974 Firebird hebt? Zit de originele puntontsteking er nog in? Dan zou ik zeker een elektronische (HEI-ontsteking) monteren.
Voorts zie ik onder je kap nog een paar kroonsteentjes zitten? Die moet je maar gebruiken - binnenshuis - om een lamp te verbinden.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Start slecht

Post by Wolfman »

Als je er zo weinig verstand van hebt is het niet beter dan om hem gewoon een keer naar de garage te brengen.
Je bent misschien een paar honderd uero kwijt maar je weet wel dat je wagen weer goed is.

Heb ik met mijn Thunderbird ook gedaan. Ik heb heel veel sleutel ervaring, maar dat is met motoren. En dat is toch even anders dan een V8.
Gewoon een beurt laten geven en alle vloeistoffen laten vervangen en je bent van al dit getop af en je kan er weer een tijdje tegen.
Post Reply