Start slecht

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Start slecht

Post by Thompson »

M'n 1974 Firebird heeft nogal een apart kwaaltje, te pas en te onpas start ie heel moeilijk.
Het gaat om een 6,6L V8 (Denk 4 barrel) met een impco 300 mixer. Verdere gegevens/foto's kan ik nu helaas niet geven want zit nog met dit probleem;
viewtopic.php?f=4&t=71626

Vanmorgen, kwart over 8; 5~10 seconden met een beetje gas geven en hij draaide (op LPG). Lijkt me niet abnormaal, maar als het kan mag dat van mij wel wat vlotter.
Hij viel toen wel uit toen ik m achteruit had gedraaid en vervolgens overschakelde naar D. Maar starte toen in 5 seconden weer en kon zonder problemen wegrijden (gastank was toen bijna leeg, dus kan ook daaraan hebben gelegen, weinig druk?)

Vanmiddag op werk paar keer gestart; 2x binnen 5~10 seconden draaien, 1x pas na 20 minuten en toen ik naar huis ging zojuist om half 6 duurde het echt 5 minuten voor ik m aan de praat kreeg. Met gaspedaal zitten spelen etc. etc. Op een gegeven moment rook je ook gas, dus het is niet dat hij te weinig kreeg.

Als ik op benzine wil starten pakt ie ook niet goed en lekt de carb een beetje. Daarom heb ik dat eigenlijk vrijwel niet gedaan nog. Ik zit er sowieso over te denken om het volledige benzine gedeelte eruit te halen omdat ik niet van plan ben op benzine te gaan rijden.

Maar wat kan ik in dit geval sowieso het beste doen? Startmotor is net nieuw en kabels ook.

- Bougies vervangen?
- Luchtfilter vervangen? (Heeft dat nut met LPG? Aangezien die dicht staat wanneer ik op LPG rijdt?)

Ik ben echt nog nieuw wat dit betreft met amerikaanse auto's dus als je denkt een voor de hand liggend antwoord te geven en het daarom maar niet doet, wel doen, ik weet nog maar heel weinig maar wil wel heel graag leren :)
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Start slecht

Post by rene74monte »

misschien is je bobine wel niet helemaal lekker meer , ontstekings gebeuren is erg belangrijk , vooral op lpg
kijk eens wat voor vonk je hebt , moeten lekkere felle vonken zijn
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

rene74monte wrote:misschien is je bobine wel niet helemaal lekker meer , ontstekings gebeuren is erg belangrijk , vooral op lpg
kijk eens wat voor vonk je hebt , moeten lekkere felle vonken zijn
Hoe kan ik dat het beste kijken? (Nadat ik m'n motorkap open heb gekregen uiteraard...)
Zoals gezegd; Beschouw me maar als iemand die echt nog helemaal niks weet! Liever informatie overbodig/dubbel dan dat ik iets doms doe doordat ik niet beter weet :P
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Start slecht

Post by thunderbuick »

en lekt de carb een beetje
Als ie daardoor ook valse lucht naar binnen snuift zit daar een probleem met je lpg.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

thunderbuick wrote: Als ie daardoor ook valse lucht naar binnen snuift zit daar een probleem met je lpg.
Oplossing daarvoor is iig het benzine gedeelte uitbouwen? Dan ga ik daar waarschijnlijk ook wat meer vaart achter zetten om dat voor mekaar te krijgen (Tips welkom!).
Vraag me dan wel af hoe het komt dat ie de ene keer in een seconde of 5 pakt en de andere keer 5x 20 seconden geprobeerd elke keer niks, en dan ineens pakt ie m weer wel...?
Firefly
Posts: 855
Joined: Sun Jul 01, 2007 1:47 pm

Re: Start slecht

Post by Firefly »

Thompson wrote:Oplossing daarvoor is iig het benzine gedeelte uitbouwen? Dan ga ik daar waarschijnlijk ook wat meer vaart achter zetten om dat voor mekaar te krijgen (Tips welkom!).
Vraag me dan wel af hoe het komt dat ie de ene keer in een seconde of 5 pakt en de andere keer 5x 20 seconden geprobeerd elke keer niks, en dan ineens pakt ie m weer wel...?
Ik zou het in eerste instantie toch in je ontsteking zoeken. En een vacuum lekje daar ook nog eens bij doet natuurlijk geen goed.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

Firefly wrote: Ik zou het in eerste instantie toch in je ontsteking zoeken. En een vacuum lekje daar ook nog eens bij doet natuurlijk geen goed.
En hoe kan ik de ontsteking het beste controleren? Of is het in zo'n geval beter om het maar gewoon te vervangen? Kabels zijn iig nog vrij nieuw (jaartje oid). Bobine, verdeelkap, bougies etc? Waar zit ik dan aan te denken voor een volledige nieuwe set kwaliteits spul? (Onder het motto van; als je het doet, doe het dan gelijk goed!)
.marc.
Posts: 108
Joined: Sun Aug 02, 2009 3:02 pm

Re: Start slecht

Post by .marc. »

lijkt het je niet beter om gewoon eerst te zoeken wat er aan de hand is?
voor dat je benzine gaat uibouwen?stel je vind de oorzaak,kan je benzine lekker er in houden..


ik had/(heb) een soort gelijk probleem,

viewtopic.php?f=1&t=71152&start=15

ga er vanuit dat bij mij de onstekings delen vervangen moeten worden.
op het moment start ie weer prima op gas maar denk dat dat te maken heeft dat ik hem vaker gerbuik de laatste lijd...en duurt ongeveer 10 a 15 sec(3x sleutel omdraaien)
dat ie start...
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

.marc. wrote:lijkt het je niet beter om gewoon eerst te zoeken wat er aan de hand is?
voor dat je benzine gaat uibouwen?stel je vind de oorzaak,kan je benzine lekker er in houden..


ik had/(heb) een soort gelijk probleem,

viewtopic.php?f=1&t=71152&start=15

ga er vanuit dat bij mij de onstekings delen vervangen moeten worden.
op het moment start ie weer prima op gas maar denk dat dat te maken heeft dat ik hem vaker gerbuik de laatste lijd...en duurt ongeveer 10 a 15 sec
dat ie start...
Wil sowieso het benzine gedeelte er een keer uit hebben. Scheelt alleen maar gewicht en problemen (net als een lekkende carb). En dan wil ik eventueel ook gelijk een andere mixer erop, want ik had gelezen dat een 300 mixer niet ideaal is voor een 6,6L. Heb Sjak daar ook al een bericht over gestuurd en die vroeg wat foto's maar dat lukt nu dus niet omdat ik de motorkap niet open krijg :oops:
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

Heb er net even een filmpje van gemaakt. Als je echt recht achter mekaar doorstart dan pakt ie wel binnen 5a10 sec. Maar je kunt wel horen wat voor geluid ie maakt als ie niet start.
Overigens loopt ie meteen na het starten heerlijk soepel stationair...
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Re: Start slecht

Post by Champy »

Het filmpje
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

Het stukje van 21~26 seconden. Dat doet ie soms dus 5x 20 seconden en dan pakt ie nog niet. Dan wacht je 10 seconden, en de 6e keer pakt ie ineens wel... Wel of geen gas, veel of weinig maakt dan allemaal geen verschil.
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Start slecht

Post by Frans455 »

Je verzuipt em ... moet je eens proberen om met halfgas te starten, en niet als een bezetene op dat gaspedaal tekeer te gaan.

En ook niet vanuit hoog in de toeren gelijk de motor uitzetten - da's niet best voor je blokje.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Start slecht

Post by Thompson »

Frans455 wrote:Je verzuipt em ... moet je eens proberen om met halfgas te starten, en niet als een bezetene op dat gaspedaal tekeer te gaan.

En ook niet vanuit hoog in de toeren gelijk de motor uitzetten - da's niet best voor je blokje.
Ook starten zonder gas te geven geeft t zelfde probleem, ook bij een heel klein beetje gas etc.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Start slecht

Post by sjak_brak »

Eerst een onderhoudsbeurt geven, dus bougies kabels rotor/verdelerkap, luchtfilter, vacuumlek/valse lucht zoeken, accu testen.

Daarna CO (laten) stellen (kan je ook bij mij doen)

5 a 10 seconden starten en dan lopen is overigens niks aparts aan.
Post Reply