Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Post by Martin71RS »

Land geleden heb ik de raamlijsten van de Camaro gepolijst.
Eerst veel schuren totdat de harde anodisering weg was en daarna polijsten.
Echt een tijdrovende rotklus.

Image

(lang daarvoor een hele motorfiets....uren en uren schuren/polijsten)

Image

Image

Image

Nu weer met de headlight bezel van de Nova, maar die moesten eerst helemaal uitgedeukt worden en gladgeschuurd.

Image

Image

Voordeel als het gepolijst is dat als het dof wordt je t simpel opnieuw kan poetsen en t weer als nieuw is.
Sommige doen er blanke lak op, nadeel is dat bij beschadiging er oxidatie onder de lak kan komen en je opnieuw kan strippen en van vooraf aan kan beginnen.

Nu heb ik er meer over gelezen en blijkt dat bijvoorbeeld ovenreiniger of gootsteenontstopper gebruikt kan worden om de anodisering weg te halen.

Ik heb een nette grille voor de Nova die ik wil polijsten (eerst een beetje netjes/recht maken).
Nu is schuren hiermee eigenlijk geen optie en wil ik de anodiseerlaag chemisch verwijderen.

Wie heeft dit al eens gedaan en dan hoe / met welk product(hier in NL verkrijgbaar)?

Martin
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Post by pvz »

Voor mijn werk heb ik vaak lasklussen aan geanodiseerd aluminium, Ik haal die laag weg met RVS beits, dat zal voor jou wat lastig/duur te verkrijgen zijn. Maar als je naar een autopoetsbedrijf/wasstraat bij jou in de buurt gaat en je vraagt om een litertje onverdunde velgenreiniger en je dompel daar de geanodiseerde delen in dan zal de laag verdwijnen.
Let op dat je het niet te lang doet want dan slaat je aluminium grijs/zwart uit. Bij de RVS beits duurt het ongeveer een halfuurtje, maar ik denk dat het bij de velgenreiniger iets van 2 tot misschien wel 24 uur duurt (ligt aan de temperatuur en hoe aggressief de velgenreiniger is) Kijk voor de zekerheid in het begin om het kwartier even hoe het eruit ziet, als je denk dat het bijna weg is dan met warm water onder de kraan goed afspoelen.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Post by Corp »

ja in een natronloog oplossing (soda NaOH moet je hebben niet natriumwaterstofcarbonaat NaHCO3 wat ook soda wordt genoemd, kun je gewoon bij de bouwmarkt krijgen in zakjes ) gaat de anodiseerlaaag eraf, heb dat met zoveel dingen gedaan o.a. meerdelige velgen. Het duurt wel even maar je moet er wel een beetje bij blijven, als de delen uit de oplossing steken krijg je op het vloeistofcontactvlak een lelijke rand en als je het te lang laat zitten krijg je putjes. Af en toe eruit halen en met een scotch padje eroverheen om het meeste eraf te halen. Let op, bril op en handschoenen aan en doe het buiten of in een goed geventileerde ruimte, komt nl waterstofgas bij vrij. Caustische soda ook voorzichtig toevoegen aan het water, niet in een keer

Ik zou beginnen met een 15-20 gewichts% oplossing
Joost....
Posts: 2329
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:42 am

Re: Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Post by Joost.... »

Gel-afbijt
Björn
Posts: 571
Joined: Sun Mar 07, 2010 11:49 pm

Re: Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Post by Björn »

Ik gebruik dit altijd werk perfect


Image

Metal Polish verwijdert makkelijk oxidatie, remstof, olieresten van diverse metaalsoorten, zoals chroom, koper, aluminium en RVS. Dit product zorgt voor een hoogglans metaal oppervlak en beschermd dit tegen weersinvloeden en tegen het opnieuw oxideren van het oppervlak.

http://www.driven2shine.nl/extreme-metal-shine.html
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Post by Detroitsteel »

Kun je met deze behandeling ook de krimp/rek plekken verwijderen van sierstrips die zijn verbogen en nadien weer gericht zijn..?

Zo ja, dan heb ik wat te doen :lol:
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Post by kn@pestaart »

Jij wel :D
Björn
Posts: 571
Joined: Sun Mar 07, 2010 11:49 pm

Re: Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Post by Björn »

Detroitsteel wrote:Kun je met deze behandeling ook de krimp/rek plekken verwijderen van sierstrips die zijn verbogen en nadien weer gericht zijn..?

Zo ja, dan heb ik wat te doen :lol:

denk dat je met een zaag de plekker er beter uit krijgt :D
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Post by kn@pestaart »

Haakse slijper doet ook wonderen 8)
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Post by Detroitsteel »

Kom op jongens, ik stel heel af en toe serieuze vragen :)

En eh, dit is dr een :D

Maargoed, ik probeer het gewoon, kijken of het te doen valt.
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Post by Martin71RS »

@PVZ, Corp en Joost.....thanks!

@Bjorn, anodiseerlaag verwijder je niet effe met een poetsmiddel.....
Björn
Posts: 571
Joined: Sun Mar 07, 2010 11:49 pm

Re: Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Post by Björn »

Martin velgen reiniger werk met zuur , dus dat spuit je erop en laat inwerken en dan valt het ervervolgens zo af ?
De metalshine bevat ook zuren en dit is geen poets maar polijst middel
Waarom zou dat niet werken?
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Post by Martin71RS »

Bjorn, met zuur kan je inderdaad de harde anodiseer verwijderen...daarna nog oppoetsen inderdaad.... maar met alleen poets krijg je de laag niet weg, tenzij je met borstels heel lang blijft gaan maar dan breng je gigantisch veel hitte erin en dan vervormd de boel. met een grille van heel dun geperst alu wil ik zo min mogelijk polijsten.
Björn
Posts: 571
Joined: Sun Mar 07, 2010 11:49 pm

Re: Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Post by Björn »

het is dat je niet in de buurt woont anders was ik wel even langs gekomen ;)
Hier een voorbeeld van de grill van me f100 was erg dof en van alles kwaaltjes had die er wel 1
Oja het is geen poets het is een reninger cleaner en beschermer
VOOR
Image
NA
Image
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Anodiseerlaag verwijderen / polijsten aluminium

Post by pvz »

Bjorn, dat ziet er goed uit!

Maar door een anodiseerlaag heen poetsen valt niet mee hoor. Anodiseren is een proces waarbij er simpel gezegd een harde-slijtvaste laag op het aluminium word gemaakt. Die laag kan ook in diverse kleuren uitgevoerd worden en is erg geschikt voor bescherming tegen oxidatie en/of beschadigingen

Zoals ik al zei heb ik weleens wat laswerk aan geanodiseerde delen en dat spul is zo lastig weg te halen dat het zelfs met de slijptol nog troep is om weg te halen voor het lassen :D

Enige wat netjes en snel werkt is door middel van het eraf te beiten (of het nou met een zuur of loog is)
Als die anodiseer laag eraf is lijkt het mij een mooi middel om het mee te gaan polijsten :)
Post Reply