raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Post by LeonW »

De raammotor bestuurderskant is er plotseling mee gestopt.
Alles werkte perfect en soepel. Alles zit mooi in het vet, dus overbelasting denk ik niet.
Het raam ging 5 cm naar beneden en dat was het dan.

Met een spanningszoeker heb ik gecontroleerd of er spanning op beide draden is, en dat is er.
Vervolgens een rechtstreekse plus getrokken van 1 pinnetje van de raammotor naar een constante plus onder het dash. Geen resultaat, motor draait niet. Draad op het andere pinnetje van de motor leverde ook niets op.

Kan ik hieruit concluderen dat het motortje defect is, of kan er nog iets anders aan de hand zijn???

Mocht het motortje kapot zijn, is er dan nog een eenvoudige manier om het raam even tijdelijk naar boven te krijgen?

Morgen moet de Olds eigenlijk ingezet worden, dus ik had het wel even graag gefixt...

Alvast bedankt,

Leon
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Post by thunderbuick »

Geeft ie wel massa door dan?
Bij sommige ramen geeft ie omhoog spanning op zeg maar draad nr 1 en massa op draad nr 2
Omlaag komt er spanning op draad nr 2 en massa op draad nr 1
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Post by LeonW »

Hoe kan ik dit controleren? constante spanning op 1 pin, en massa op andere pin?

Het lijkt me sterk dat het motortje opeens in elkaar is gelopen, omdat het steeds perfect en soepel heeft gewerkt.
Maar ja, alles kan natuurlijk.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Post by Funk »

Massa idd ff goed controleren. Kan zijn dat de deur zelf geen goede massa heeft met de body als de motor geaard is op de deur.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Post by thunderbuick »

spanning op 1 pin, en massa op andere pin
Dat kun je eens proberen om te zien of ie dan werkt.
Als ie dan wel wat doet zal waarschijnlijk je schakelaar kaduuk zijn of de bedrading zit een breuk in
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Post by Alwin »

Funk wrote:Massa idd ff goed controleren. Kan zijn dat de deur zelf geen goede massa heeft met de body als de motor geaard is op de deur.
Die ken ik. Mijn Mercury heeft wel eens dat die halverwege naar beneden ermee stopt. Moet ik even tegen de deur aan duwen, zit wat speling in, en dan gaat ie weer als een raket. Karakter van deze auto. Zo heeft elke wagen zijn trekjes :).
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Post by LeonW »

Ik heb massa en plus doorverbonden.

Ik hoor wel licht iets lopen, maar raam beweegt niet (en zit echt los...)
De plusdraad knettert wel zodra ik contact maak. Blijft zelfs plakken aan het contact. Zou het motortje dan toch vastzitten?
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Post by Alwin »

Raammotor open slopen. Ik heb al een paar keer gehad dan ze van binnen verroest waren. En dan komen er deeltjes tussen de stator en rotor. Als je op tijd ben kun je dit met schoonborstelen nog wel oplossen, anders een nieuwe. Of de borstels zijn op.

Succes,

Alwin
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Post by LeonW »

Ik heb net de stekker er weer eens opgedaan, en massa van de motor naar het chassis gemaakt. Geen resultaat.

Wat ik wel zag: het spanningslamje geeft steeds stroom op de draden aan.Of ik de schakelaar nu naar boven of naar beneden duw.
Het lijkt me logisch dat 1 draad stroom krijgt bij naar boven gaan, en de andere draad bij naar beneden gaan. Of...??? Als ik niet aan de schakelaar kom, is er geen spanning op de draden, dus dat gedeelte klopt wel.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Post by stef »

Hoor je de motor draaien als je hem bedient?
zonee, kijk eens met je verlichting aan, of je deze een pietsie zwakker ziet branden bij het bedienen. Is dat het geval, dan staat het motortje vast.
Er uit halen, en achter het tandwiel zitten (zaten, in jouw geval) 3 nylon busjes. deze vernieuwen, en dan draait ie weer.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Post by LeonW »

Ik heb de motor uitgebouwd, en het raam even tijdelijk vastgezet.
Ik zal het geval zeer binnekort eens door laten meten, dan weet ik misschien wat meer.
En anders scroef ik hem eens uit elkaar (om waarschijnlijk vervolgens een nieuwe te bestellen!)..
Bedankt voor het meedenken!

Leon
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Post by LeonW »

Ik ben eruit!

Het litze draadje van 1 van de koolborstels was los aan de koolborstel kant, omdat het koolborsteltje bijna helemaal doorgesleten was.
Dus nu is het alleen nog maar de kunst om de juiste afmeting koolborstel te vinden, en dan zou het weer goed moeten zijn.

Grt Leon
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Post by thunderbuick »

LeonW wrote:Ik ben eruit!

Het litze draadje van 1 van de koolborstels was los aan de koolborstel kant, omdat het koolborsteltje bijna helemaal doorgesleten was.
Dus nu is het alleen nog maar de kunst om de juiste afmeting koolborstel te vinden, en dan zou het weer goed moeten zijn.

Grt Leon
Als je een koolborstel hebt waar het draadje op de juiste manier aan vast zit etc. dan kun je hem gewoon op maat maken, als ie maar groot genoeg is :)
country squire
Posts: 506
Joined: Mon Sep 15, 2008 9:44 pm

Re: raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Post by country squire »

Hey Leon, probeer Dirxk in Beek, die kan je vast verder helpen.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: raammotor kaduuk? (beetje lichtelijke spoed...)

Post by LeonW »

Hoi Jos,

Ik heb ze gekregen hier in kerkrade, bij een dynamo/startmotor revisie bedrijf.
Ik heb ze een beetje op maat moeten vijlen, maar dat ging prima.
De borsteltjes zitten er alweer in, nu nog de motor inbouwen en kijken of ie er weer zin in heeft....

Grt Leon
Post Reply