Hemel opknappen/nieuwe hemel

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Hemel opknappen/nieuwe hemel

Post by Champy »

Afgelopen weekend het interieur van mn 78 camaro er maar eens uit gehaald, en al wat delen een nieuwe kleur gegeven.
Ook de hemel er uit gehaald omdat deze niet meer straks was en naar beneden hing, zodat ik er af en toe met mijn hoofd tegen aan kwam. Nu vroeg ik mij af hoe ik het beste deze hemel kan opknappen/ iets anders in de plaats kan maken zodat die wel strak blijft zitten. Heb de originele hemel nog, maar kan, als dat beter werkt, natuurlijk ook iets zelf fabriceren.
Heb al wat zitten zoeken hier op het forum, kan echter niets vinden over iemand die zelf een hemel geknutseld heeft, en lijkt me toch dat er mensen hier zijn die daar ervaring mee hebben.
Dus heb je die ervaring, deel deze, dan kan ik van het weekend of volgende week weer lekker verder.

Gr. Antoine
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Hemel opknappen/nieuwe hemel

Post by thunderbuick »

Hoe zit die normaal vast bij zo'n camaro? geplakt of wat....
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Re: Hemel opknappen/nieuwe hemel

Post by Champy »

Geen idee eerlijk gezegd, volgens mij was die van mij origineel, maar zat niet vast aan het dak geplakt. Aan de zijkant zaten aan de voor en achterzijde 2 "lipjes" die in de bovenstijl geschoven konden worden, en voor zover ik het heb gezien werd ie alleen daardoor een beetje bol gehouden naar boven.
Image
Zie de 2 lipjes aan linker en rechter kant.
fbird92
Posts: 704
Joined: Sun Dec 24, 2006 3:01 pm

Re: Hemel opknappen/nieuwe hemel

Post by fbird92 »

Dan heb je niet goed gezocht... :lol:

Ik heb ervaringen met het opnieuw bekleden van hemeltjes en dit tot volle tevredenheid voor div mensen gedaan,
Het eind resultaat hangt af van de staat van de orginele hemel, al is deze vaak ook weer goed op te knappen en herbruikbaar.
en verder hangt het er van af wat je wil, leer, stof, of weet ik veel.

Jou hemel zit niet in de auto geplakt, deze zit vast met je lampje en op de sierranden aan de zijkanten.
Het hangen van jou hemel is het loslaten van de schuimlaag die tussen de hemel en de stof zit, de enige goede raad die ik hierover kan geven is, haal het er van af en zet er iets nieuws op, .
rockatansky
Posts: 2391
Joined: Sat May 27, 2006 6:37 pm

Re: Hemel opknappen/nieuwe hemel

Post by rockatansky »

Ik heb mn hemel ooit eens opgeknapt.
Een hardboard plaat gehaald en deze hetzelfde uitgezaagd als de oude hemel. Deze een klein beetje nat gespoten met een plantensproeier en heel voorzichtig in de vorm buigen (hierbij moet je een beetje creatief zijn), dan laten drogen en kijken of de vorm een beetje klopt, anders nog wat meer buigen.
Toen een stuk (Nep) Leer gehaald met daaraan een soort schuimrubber laag. Dit spul van mij wordt gebruikt door een bedrijf hier in de buurt. Ze stofferen rolstoelen etc.
Het leer dr opgeplakt met kunstgraslijm :D , werkt prima. Je zal ook wel andere lijm kunnen gebruiken maar kunstgraslijm is twee componenten en dat had een maat van me nog staan.
effe laten drogen en je kan je hemel dr weer in zetten.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Hemel opknappen/nieuwe hemel

Post by thunderbuick »

Nieuw laagje schuimrubber er op lijmen en daar de nieuwe bekleding weer op lijmen.
Een dun stofje waar wat rek in zit verwerkt het makkelijkst, dan kun je hem een beetje uitrekken bij het opplakken en gaat hij later niet plooien.
Gebruik bekleding-lijm die tegen de hitte kan!
De meesten gaan los door vergaan schuimrubber of verkeerde lijm.
Het kan zomaar +50C worden onder dat dak en met verkeerde lijm is het zonde van het werk, kwestie van tijd dat ie losgaat :)
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Re: Hemel opknappen/nieuwe hemel

Post by Champy »

Thanks, daar kan ik wel wat mee. Dan maar eens hardboard halen, mooi stofje, en twee componentenlijm. Kan ik ook meteen iets fabriceren voor de hoede plank
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Hemel opknappen/nieuwe hemel

Post by Thompson »

Om nog even wat toe te voegen voor Champy (maat van me, we werken vaak samen aan zijn wagen :));

Welk soort isolatie kun je het beste gebruiken? Bitumen mat oid?
Post Reply