koelfan

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

koelfan

Post by Supervaags »

even een vraag over een de auto van een maat van mij:

hij heeft een suburban met een 5.7 350 uit 76(maar weet niet of de motor ook uit dat jaar is)

hier zit een fan op met een soort wax koppeling..? in ieder geval geen electrische.
het lager en de koppeling piepen en tikken nogal.. ik wou dit vanavond even loshalen maar dat wou niet helemaal lukken.
aan de voorkant van de fan zit een soort allumium rotor waar de fan achterop geschroeft zit.

hoe haal ik dit los? en is dit gewoon simpel schoon te maken of moet de hele handel vervangen worden.
is er ook een mogelijkheid de fan tijdelijk vast te zetten? hij wil er binnenkort mee weg namelijk

bedankt
DannyL
Posts: 638
Joined: Tue Jan 13, 2009 9:47 am

Re: koelfan

Post by DannyL »

Die zit toch gewoon met 4 boutjes vast op de koelwaterpomp???? Als je die los heb heb je de fan los en dat alu element los... mocht ie stuk zijn.. heb nog wel een praktisch nieuwe liggen!!
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: koelfan

Post by kn@pestaart »

Een visco-koppeling.... Als ze stuk zijn draaien ze niet hard genoeg mee als ze warm zijn, of ze staan vast....
Zit inderdaad met 4 boutjes vast...
DannyL
Posts: 638
Joined: Tue Jan 13, 2009 9:47 am

Re: koelfan

Post by DannyL »

Die van mij is vorig jaar vernieuwd... en hij past niet op mn nieuwe blokje, dus mocht je interesse hebben hoor ik t wel.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: koelfan

Post by Lite-On »

Visco eraf en gewoon rechtstreeks op de pulley (met zo'n blokkie/adapter/hoejehetnoemt :lol: erop natuurlijk). Ben je gelijk van dat visco koppeling gezeik af :)
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: koelfan

Post by Supervaags »

ik heb zelf maar een 6 cilindertje waar de fan continu mee draait dat is niet zo luxe :D
dus dit was even nieuw voor mij, ik heb hem ook gezegd maar niet zoveel te rijden aangezien de fan niet optimaal mee draaide.. echter was het lager wel zo versleten dat hij wel blijft hangen.

mijn bedoeling was de visco koppeling er even apart af te halen, daarvoor hoeft toch niet de hele waterpomp los.. maar als ik die 4 moeren op de poulie losdraai gebeurt er vrij weinig(met de snaar er op)
ik kan wel die 4 bouten in de fan losdraaien maar dan kan de fan er niet af omdat die koppeling voor in weg zit.

ik zal eens informeren naar zon blokje, die zijn gewoon los te krijgen?

DannyL bedankt voor het aanbod, wat moet die kosten?(mag ook via pm)
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: koelfan

Post by kn@pestaart »

Supervaags wrote: aangezien de fan niet optimaal mee draaide.. echter was het lager wel zo versleten dat hij wel blijft hangen.
Dat is precies de werking van een visco... Als hij koud is, draait ie wel, maar niet optimaal :P
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: koelfan

Post by Supervaags »

kn@pestaart wrote:Dat is precies de werking van een visco... Als hij koud is, draait ie wel, maar niet optimaal :P
dat snap ik, maar daar had ik bij het posten even niet aan gedacht idd.

maar het lager piept en kraakt/tikt zo erg dat het me niet lekker zit om het te laten zitten.
ik heb de motor niet warm gezien dus waarschijnlijk zal het iets minder worden naar mate hij warmer word.
maar omdat de snaar ook nogal piepte kon hij niet zeggen of het geluid na een tijdje verdween.

maar als ik die bouten losdraai op de poulie moet die koppeling er dus wel gewoon af kunnen? was geen beweging in te krijgen..
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: koelfan

Post by johnny »

't is toch je waterpomplager wat zo tekeer gaat ?? kan ook flink herrie maken...
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: koelfan

Post by Supervaags »

als de motor uit staat en je draait aan de fan staat de as stil en komt er uit de fan gekraak..
Post Reply