Olie Transfercase 4x4

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
David Z28
Posts: 304
Joined: Wed Mar 10, 2004 4:59 pm

Olie Transfercase 4x4

Post by David Z28 »

Heb een vraag over de soort olie die in de 4x4 Transfercase moet.
Ben mijn Manuel kwijt.

Is een permanente 4x4, bouwjaar 1978, volgens mij een NP203.

Moet daar nou 10w40 in of 80w90 ?
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Olie Transfercase 4x4

Post by kn@pestaart »

Als ik een beetje Google, kom ik eerder uit op 10w30 en 10w40 dan op 75w90 enz....
Kan ik me ook herinneren van mijn tussenbak, een 201...
Er zijn veel discussies over op internet, maar de manual zegt 10w40...
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: Olie Transfercase 4x4

Post by Martin71RS »

Hey David, ik heb wel een Manuel gevonden....

Image

:D
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: Olie Transfercase 4x4

Post by Alwin »

Que?
David Z28
Posts: 304
Joined: Wed Mar 10, 2004 4:59 pm

Re: Olie Transfercase 4x4

Post by David Z28 »

Martin71RS wrote:Hey David, ik heb wel een Manuel gevonden....

Image

:D
Jij vind ook alles he :D
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Olie Transfercase 4x4

Post by gert »

in sommige cases moet ATF.
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: Olie Transfercase 4x4

Post by Alwin »

Bij mijn Jeep Wagoneer uit 86 gaat ook ATF in. De diffs hebben wel 75w90, maar in de bak en transfer case gaat Dexron II.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Olie Transfercase 4x4

Post by kn@pestaart »

Dat is juist 't probleem... In sommige gaat motorolie, in andere gaat diff. olie en in weer andere gaat ATF.... Hangt dus van het type af. Er zijn veel discussies op fora over manuals die niet kloppen en verschilende suggesties...
Ik denk dat je met 10w40 goed zit...
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Olie Transfercase 4x4

Post by gert »

10W40 is motorolie.
als je er iets anders dan ATF indoet, neem dan een goede tandwielkast olie zoals 80W90.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Olie Transfercase 4x4

Post by kn@pestaart »

Dat is te dik... Er gaat 30w motorolie in...

http://www.4wheeloffroad.com/howto/47538/photo_17.html
orange blazer k5
Posts: 321
Joined: Fri Sep 15, 2006 6:42 pm

Re: Olie Transfercase 4x4

Post by orange blazer k5 »

reed al jaren met m,n(75 er) blazer en heb 10w 40 in m,n NP 203 nooit problemen.

Echter in m,n 83er chevy 4x4 Van zit 80/90 orgineel !! (ook een NP 203) en dat werkt ook gewoon perfect.

:?:
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Olie Transfercase 4x4

Post by Pavement Pounder »

In mijn gearvendors overdrive kan 75 w 90 of atf.
Met 75 w 90 schakelt hij soepeler.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Olie Transfercase 4x4

Post by kn@pestaart »

Ik heb 't laatst allemaal opgezocht omdat ik ook zo'n tussenbak heb. Het is wel belangrijk de juiste olie erin te doen en de juiste interval aan te houden waarbij je 't ververst.


The NP203 uses 10w-40 motor oil. People severly hurt their 203s by using either gear oil (90w) or transmission fluid (18w) in their cases. The gear oil is way too thick for the 203 and will not lubricate the links in the chain. Transmission fluid is too thin, and will not properly lubricate the ball bearings used in the input and output shafts. If you have used these fluids in your case, you need to drain it immediately, and fill it with the correct fluid.

;)

Er zit een continu draaiende ketting in, die moet gesmeerd worden. Zoals bovenstaande tekst zegt, is ATF te dun om de lagers te smeren en 90W te dik om de ketting te smeren ;)
David Z28
Posts: 304
Joined: Wed Mar 10, 2004 4:59 pm

Re: Olie Transfercase 4x4

Post by David Z28 »

Tanks,

Heb via een owners & drivers manual 1978, nagezocht en er moet inderdaad 10W40 in een 203, de rest
zou te dik zijn
David Z28
Posts: 304
Joined: Wed Mar 10, 2004 4:59 pm

Re: Olie Transfercase 4x4

Post by David Z28 »

Inmiddels is er onder de Blazer een gereviseerde bak gezet, ( net voor dat ik er mee naar Portugal reed klapte deze uit elkaar) :x :x

Het ritje van 6000km is perfect gegaan, maar na terugkomst lekte er toch wat olie uit tussen de verbinding van de tussebak/transmissie.

Dit is inmiddels ook weer verholpen.
Maar bij navraag bij een gerenommeerd revisie bedrijf in Rijswijk, zijden ze dat er toch echt ATF in de tussenbak moest voor dit type.

Wat is nu goed, :eek: op wat buitenlandse forums, hebben ze het ook over ATF , maar ook weer over 10w/40
Post Reply