Gecertificeerde lascursus

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by stef »

arthur wrote:helemaal met bovenstaand eens.

NIL is europees erkend en ik heb ook TIG en MAG niveau 2 gedaan (rvs+ijzer).

Dat zijn ook echt diploma's die altijd geldig blijven, en geen certificaten die je elk jaar opnieuw moet halen.

ik heb ze gehaald voor mn emigratie plannen.\


Ik heb het in Gouda gehaald, Zéér goede leraren!
1 leraar is al 30 jaar foto lasser en tegenwoordig ook lasmeester(keurt lassen bij bedrijven.

Ik had geen betere cursus kunnen wensen, let wel, kost wel knaken. mn laatste cursus was 2150 euro, de vorige 1980 euro.

Fun!
Daar heb ik een paar jaar geleden ook mijn NIL-2 TIG gehaald. SBB te Gouda als ik me niet vergis :)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by Wilf »

Ik heb al wat informatie ingewonnen bij de diverse opleidingen, en als ik de adviezen lees van mensen die hun vakmanschap hebben bewezen en die afweeg tegen mensen die het tegendeel bewezen hebben, zie ik des te meer de meerwaarde van een goede cursus ;) Geen zin om doelloos te bakken en te braden.

Helaas kan ik niet overal terecht wegens mijn werk (tussen september en juni werk ik op maandag t/m zaterdag van 10:00 tot 02:00 dus een avondcursus op een ROC gaat al niet) maar kortere cursussen gaan wel.
Last edited by Wilf on Wed May 25, 2011 10:46 pm, edited 1 time in total.
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by Caddy_v8 »

Ik heb in België een basiscursus lassen gedaan. Speciaal gericht op het herstellen van oldtimers (is nu vervangen door basiscursus lassen/polyvalent lasser). Elke zaterdagochtend (van 9 tot 12) les voor de duur van zo'n 6 maanden. Kosten: 260 euro ALL-IN!!! En je krijgt echt GOED les en een officieel certificaat!

Ik heb de cursus een paar jaar geleden gevolgd bij Syntra in Tongeren. Er kwam zelfs een man elke week uit Rotterdam naar de les!!!

http://opleidingen.syntra-limburg.be/co ... LIID=15650

Polyvalent lasser is ook erg leuk! Je kunt daar ook gewoon je eigen dingen lassen en als je iets aan je wagen gelast moet hebben doet de leraar (SUPER lasser! fotolasser, etc) dat gewoon voor je (ze hebben daar bruggen etc). Ik heb daar voor een vriend van me zijn alu sierlijsten laten tig-lassen. Die moesten aangepast worden ivm topchop. Super relaxed zijn ze daar en je leert er veel. En voor dat geld kun je het in NL niet volgen.

http://opleidingen.syntra-limburg.be/co ... LIID=15495

En in de kantine zitten die Belgen al om 11 uur aan een pintsje!
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by pvz »

Detroitsteel wrote:De beste leerschool is door het gewoon te doen!
Koop een las toestel en begin simpele constructies in elkaar te braaien.
Beschouw het resultaat in het begin moderne kunst, dan is het resultaat al snel goed :)
Naarmate je het onder de knie krijgt, ga je door naar bvb een tafeltje/werkbankje te maken van hoekijzer of koker profiel.
Eenmaal daar goed in, dan kun je naar dunne matrialen gaan zoals plaatwerk en dergelijke.

Ik kan bakken en braaien als de beste. Geleerd in de praktijk op mijn werk.
Je hebt dan welliswaar geen papiertje dr in, maar mijn ervaring is, is dat je die nadien nooit uit de envelop hoeft te halen. Ik heb in het verleden div collisitaties gehad, en in geen enkel geval heb ik mijn diploma's uit de tas moeten halen.

Opleidingen zijn by the way belachlijk duur!

Maargoede, ieder zijn ding heh :)
Wat jij zegt klopt helemaal. Je leert het door het te doen.. Maar als je de diplomas voor je werk nodig hebt zal je wel moeten natuurlijk. (sommige werken mag je niets lassen zonder minimaal niveau 3) Ook is het zo dat er al snel gedacht word dat het een goed lasje is.. totdat er een rontgenonderzoek of breek test op het las werk gedaan wordt :P

@ Wilf, let er wel op dat je een cursus doet met een goedgekeurd certificaat. Zonde als dat niet zo zou zijn. Anders mag je voor €400,- wel een avondje bij mij komen lassen en dan typ ik wel een zelf verzonnen oorkonde voor je uit (of het resultaat nu goed was of niet) :D :P
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by Detroitsteel »

pvz wrote: Wat jij zegt klopt helemaal. Je leert het door het te doen.. Maar als je de diplomas voor je werk nodig hebt zal je wel moeten natuurlijk. (sommige werken mag je niets lassen zonder minimaal niveau 3) Ook is het zo dat er al snel gedacht word dat het een goed lasje is.. totdat er een rontgenonderzoek of breek test op het las werk gedaan wordt :P
Zolang mijn wergever niet meer betaald dan de helf van de kosten van een opleiding, kan die het schudden!
Ik las nagenoeg alleen maar voor mijn werk (wat ik thuis doe hoeft hij niet te weten :D )
Dus heb ik zoiets van; alles of niets hoor.
En wat betreft het moeten hebben van een papiertje..? Tja, was het maar waar bij mijn werk, dan had mijn werkgever het van zelfsprekend helemaal moeten bekostigen en had ik het daarom welicht wel behaald. Maar nee, hetr word niet verplicht gesteld door de fabrikanten waar wij mee te maken hebben.

Wij doen niet in gas :) leidingen zegmaar
Post Reply