Gecertificeerde lascursus

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Gecertificeerde lascursus

Post by Wilf »

Ik wil graag leren lassen, maar dan lijkt het mij eigenlijk wel erg handig en waardevol dit gelijk professioneel aan te pakken (ben ZZPer en lasvaardigheid is in mijn vak ook zeer handig).

Nu zijn er zoveel spelers en zoveel soorten certificaten (waarbij ik bij sommigen de rechtsgeldigheid betwijfel) dat ik graag zou willen weten welke cursus echt goed is en een erkend certificaat (of diploma) oplevert.

Ik zou graag plaat- alsmede constructiewerk (chassis e.d.) willen kunnen lassen, dus tig/mig/mag.
Ook plaatwerk-cursussen zijn welkom uiteraard.

Ik heb hier drie maanden full time tijd hiervoor (dus geen avondcursus nodig, kan tijdens kantoor/schooltijden).
CamaroZ28
Posts: 97
Joined: Sat Sep 11, 2010 6:08 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by CamaroZ28 »

waar woon je, dat is ook altijd handig, zit zelf op de RDM campus in rotterdam, daar is Albeda College een onderdeel in, en weet dat ze ook cursussen geven in lassen, draaien, frezen etc.


heb zelf in de opleiding lassen gehad en kreeg mijn VCA opleiding erbij, dat is altijd makkelijk.

het is wel belangerijk om voor jezelf te weten wat je wilt gaan doen, met welk soort lassen ben je het meest bezig? er zijn 1001 verschillende soorten methoden en toepassingen (aluminimum, staal, legeringen, vormen van koper etc) en heeft allemaal zijn eigen technieken etc. het is dus aan te raden een cursus of training te zoeken wat degelijk is en niet in 2 dagen klaar is, wat dan heb je nog niets bereikt.

als je het kan is lassen makkelijk, maar het vergt wel een behendigheid die je onder de knie moet hebben.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by Wilf »

Ik woon in Alphen a/d Rijn maar vervoer is geen probleem.

Wat ik al zei: plaat- en chassiswerk, TIG/MIG/MAG of welke daarvan het meest handig is om te leren, staal en niet aluminium.
Voor mijn bedrijf is het ook handig omdat er in de decorbouw ook veel gelast wordt. Dat is ook allemaal constructielassen.

In mijn branche is VCA niet verplicht en irrelevant voor opdrachtgevers.
CamaroZ28
Posts: 97
Joined: Sat Sep 11, 2010 6:08 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by CamaroZ28 »

kijk eens op

http://www.vakwijs.nl/index.php/lascurs ... ing-lassen


dat lijkt wel te passen bij wat jij wilt.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by Thing »

Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by Wilf »

Zijn dit bedrijven waar jullie (positieve) ervaringen mee hebben? Want via Google kom ik natuurlijk ook veel tegen, maar wel zo veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik begrijp dat het handig is om Niveau 1 te halen. Een lascursus zonder uiteindelijk diploma of erkende certificatie zie ik als zonde geld, aangezien een lasdiploma waardevoller is dan een cursusje.
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by Streetrod »

Als je echt een diploma wil zou ik naar zoiets kijken

http://www.roc.nl/default.php?fr=details&id=12013521 Zijn zeker scholenbij jou in de buurt heb ff google roc lassen ingetikt
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by pvz »

Ik heb voor TIG en Mig/mag zowat alles gehaald via een NIL opleiding op een bedrijf school, (IHC Kinderdijk) Je krijgt dan gedurende 1 schooljaar 1 avond per week praktijk les en 1 avond in de 2 weken theorie les. Als je het lassen al een beetje onder de knie hebt is het verstandig om meteen niveau 2 te gaan doen (nivo 1 is voor beginners en mag je overslaan)

De NIL zit volgens mij in Zoetermeer en die kunnen je wel beter adviseren over de verschillende opleidingen en locaties.

Let wel op dat een lasdiploma een diploma van vakbekwaamheid is en er wordt voor sommige werkzaamheden bijvoorbeeld minimaal om niveau 3 lassers gevraagd.

Een lascertificaat kun je behalen zonder diploma's Dan moet je een proeflas maken en dan wordt je gecertificeerd (als het laswerk goed gekeurd word :P ) Een certificaat is meestal maar een jaar geldig maar daar wordt wel veel vaker om gevraagd dan om een diploma...
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by arthur »

helemaal met bovenstaand eens.

NIL is europees erkend en ik heb ook TIG en MAG niveau 2 gedaan (rvs+ijzer).

Dat zijn ook echt diploma's die altijd geldig blijven, en geen certificaten die je elk jaar opnieuw moet halen.

ik heb ze gehaald voor mn emigratie plannen.\


Ik heb het in Gouda gehaald, Zéér goede leraren!
1 leraar is al 30 jaar foto lasser en tegenwoordig ook lasmeester(keurt lassen bij bedrijven.

Ik had geen betere cursus kunnen wensen, let wel, kost wel knaken. mn laatste cursus was 2150 euro, de vorige 1980 euro.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by Nick_nl »

Misschien is België ook een oplossing. Is wel een flink stuk voor je rijden.
Daar is beroepsonderwijs erg goedkoop. Belgische diploma's kun je laten overschrijven naar NL als ik het goed begrepen heb.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by Wilf »

Waardevolle tips, heel erg bedankt. Ik moet dus 'shoppen' naar een NIL-opleiding om erkend te zijn. Ik ga ook in België kijken, zo ver is België nu ook weer niet.
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by pvz »

Als je ZZPer bent kost het minder, vraag er maar naar bij het NIL, Tevens zijn er ook diverse subsidies en belasting voordelen op scholing. Dan is het steeds heen en weer rijden naar Belgie veel duurder dan de kosten voor een opleiding.. (tijd is geld al ben je eigen baas :P )

Ik weet dat er ook korte cursussen zijn maar NIL staat wereldwijd goed aangeschreven. En dat is ook belangrijk.
Hans
Posts: 28
Joined: Sun Jul 20, 2008 9:17 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by Hans »

Hoi Wilf,
heb zelf vorige week NIL niv 1 MAG lasexamen gedaan. Bij de plaatselijke ROC.

MAG is de voor de hand liggende keuze voor constructie werk en voor auto plaatwerk.

In mijn klas zaten op 2 personen na (waaronder ik) lassers/ mensen die vaker lasten. De lassers deden niv 2 examen. Ik haalde dat niet omdat ik de handvaardigheid niet op tijd onder de knie kreeg.
Maar als jij handig bent, haal je het waarschijnlijk wel.

Tip; ik heb veel tijd verkloot met een lashelm waar ik niet goed door kon zien. Nee, geen goedkope maar de populairste professionele op de markt, Speedglas met alles erop en eraan geleend van mijn werkgever. Dacht dat het aan mij lag...

En heb een Cebora Bravo 155 las apparaat aangeschaft omdat deze voor gewoon huis/tuin/keuken en auto laswerk geschikt is. Kan je ook thuis alvast wat meters maken.

MVG, Hans.
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by arthur »

Hans wrote:Hoi Wilf,
heb zelf vorige week NIL niv 1 MAG lasexamen gedaan. Bij de plaatselijke ROC.

MAG is de voor de hand liggende keuze voor constructie werk en voor auto plaatwerk.

In mijn klas zaten op 2 personen na (waaronder ik) lassers/ mensen die vaker lasten. De lassers deden niv 2 examen. Ik haalde dat niet omdat ik de handvaardigheid niet op tijd onder de knie kreeg.
Maar als jij handig bent, haal je het waarschijnlijk wel.

Tip; ik heb veel tijd verkloot met een lashelm waar ik niet goed door kon zien. Nee, geen goedkope maar de populairste professionele op de markt, Speedglas met alles erop en eraan geleend van mijn werkgever. Dacht dat het aan mij lag...

En heb een Cebora Bravo 155 las apparaat aangeschaft omdat deze voor gewoon huis/tuin/keuken en auto laswerk geschikt is. Kan je ook thuis alvast wat meters maken.

MVG, Hans.

lashelm kun je afstellen op donker/licht.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Gecertificeerde lascursus

Post by Detroitsteel »

De beste leerschool is door het gewoon te doen!
Koop een las toestel en begin simpele constructies in elkaar te braaien.
Beschouw het resultaat in het begin moderne kunst, dan is het resultaat al snel goed :)
Naarmate je het onder de knie krijgt, ga je door naar bvb een tafeltje/werkbankje te maken van hoekijzer of koker profiel.
Eenmaal daar goed in, dan kun je naar dunne matrialen gaan zoals plaatwerk en dergelijke.

Ik kan bakken en braaien als de beste. Geleerd in de praktijk op mijn werk.
Je hebt dan welliswaar geen papiertje dr in, maar mijn ervaring is, is dat je die nadien nooit uit de envelop hoeft te halen. Ik heb in het verleden div collisitaties gehad, en in geen enkel geval heb ik mijn diploma's uit de tas moeten halen.

Opleidingen zijn by the way belachlijk duur!

Maargoede, ieder zijn ding heh :)
Post Reply