rotte eier/mestlucht!

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
OldShit
Posts: 49
Joined: Sat Jul 10, 2010 7:57 pm

rotte eier/mestlucht!

Post by OldShit »

Mischien wel even grappig om te vermelden?
Ik heb mijn Chrysler le baron nu een jaar en er is al heel wat gebeurd.
Één keer hebben we ontzettend gelachen, tenminste...achteraf!
We gingen een weekend weg, auto volgepakt met mens en hond en daar gingen we.(niet ver hoor, we hadden een weekende weg gekregen van mijn moeder :D )
Maare, bepakt en bezakt rijden we over de dutch highway en we roken telkens een rotte lucht, echt zo'n mest lucht. Dus wij hadden al tegen elkaar gezegd : 'Ah, de boeren zijn weer aan t gieren!'
Tja, de lucht bleef maar ja, er is hier in NL gelukkig overal wel weiland dus overal boeren, die stront te veel hadden!
Afijn, mwij kwamen aan in t huisje bij de boer! Goed, vermaken is een tweede.
De volgende ochtend wilde we even apeldoorn in, we zaten er vlakbij, dus alles in de auto en ja hoor...niet starten!! GVDS, dus de boer gevraagd om een hulpje met de startkabels en dat ging prima.
Wij onzeker op weg.
Tijdens onze rondrit in apeldoorn merkte wij alweer die rotte lucht op...ze zijn toch zeker niet IN apeldoorn aan het gieren????
Even apeldoornd gevisiteerd(niets gevonden :D ) en terug naar de automobile.
Ach ja...niet starten...maar weer de anwb gebeld...en heeeeel lang wachten met 2 grote energieke honden die in het centrum helaas niet als ongeleidt projectiel gelanceerd kunnen worden.
Eenmaal daar heeft hij de boel doorgemeten, bleek dat er draadjes verkeerd op de dynamo aangesloten waren waardoor de accu zichzelf overlaadde...
Hij vertelde waardoor je kan merken dat de accu niet goed meer zou kunnen zijn : ROTTE, ZWAVELACHTIGE LUCHT.
Wij keken elkaar aan en schoten uiteraard in de lach...die rotte lucht waren we zelf!!!
Weer wat geleerd. :P
Alleen de nieuwe accu, daar moesten we niet van lachen...brezan...
De accu was dus overleden en vanbdaar de rotte lucht!!!!!!!
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: rotte eier/mestlucht!

Post by SplitWindow »

Nou, ik moet even gaan liggen hoor......hilarisch !!!!!!!
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: rotte eier/mestlucht!

Post by johnny »

heb me ooit eens een dag of wat mateloos ge-ergerd aan een strondvervelende krekel op een camping in Zuid-Frankrijk...'t stekje daar was geweldig maar iedere avond opnieuw begon dat geklier weer en bleef tot middenin de nacht doorgaan, om stapelzot van te worden..., zal wel hier of daar kort in m'n buurt in een struik of in 't gras zitten denk je dan, tja... zoek zoiets eens...
week later ofzo zijn we dan vertrokken en een paar honderd kilometer verder weer een camping opgezocht en blij om van dat irritante geluid af te zijn....wat denk je...zelfde tijd begon het toch wel weer opnieuw zeker.....heb toen met m'n driftige kop ( was nog 20 jaar jonger als nu ) met grof geweld de godganse hemel uit m'n Ford Transit gesnokt, finaal om zeep en regelrecht de kliko in en jawel daar zat de teringlijer tussen het dak en de hemel in...de klootzak...( nee.... heb hem niet vermoord, stukje gaan wandelen en losgelaten )
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: rotte eier/mestlucht!

Post by Thing »

SplitWindow wrote:Nou, ik moet even gaan liggen hoor......hilarisch !!!!!!!
:lol: :lol: :lol:
69GTO-jr
Posts: 445
Joined: Mon Mar 21, 2005 10:10 pm

Re: rotte eier/mestlucht!

Post by 69GTO-jr »

Kortom: "ff Apeldoorn bellen!?" :P
karnivoor
Posts: 114
Joined: Wed Mar 30, 2011 10:32 pm

Re: rotte eier/mestlucht!

Post by karnivoor »

Rondom Apeldoorn wil het inderdaad nog wel eens stinken maar de stad zelf valt doorgaans nog wel mee hoor. :P
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: rotte eier/mestlucht!

Post by boyanka »

OldShit wrote:Mischien wel even grappig om te vermelden?
Ik heb mijn Chrysler le baron nu een jaar en er is al heel wat gebeurd.
Één keer hebben we ontzettend gelachen, tenminste...achteraf!
We gingen een weekend weg, auto volgepakt met mens en hond en daar gingen we.(niet ver hoor, we hadden een weekende weg gekregen van mijn moeder :D )
Maare, bepakt en bezakt rijden we over de dutch highway en we roken telkens een rotte lucht, echt zo'n mest lucht. Dus wij hadden al tegen elkaar gezegd : 'Ah, de boeren zijn weer aan t gieren!'
Tja, de lucht bleef maar ja, er is hier in NL gelukkig overal wel weiland dus overal boeren, die stront te veel hadden!
Afijn, mwij kwamen aan in t huisje bij de boer! Goed, vermaken is een tweede.
De volgende ochtend wilde we even apeldoorn in, we zaten er vlakbij, dus alles in de auto en ja hoor...niet starten!! GVDS, dus de boer gevraagd om een hulpje met de startkabels en dat ging prima.
Wij onzeker op weg.
Tijdens onze rondrit in apeldoorn merkte wij alweer die rotte lucht op...ze zijn toch zeker niet IN apeldoorn aan het gieren????
Even apeldoornd gevisiteerd(niets gevonden :D ) en terug naar de automobile.
Ach ja...niet starten...maar weer de anwb gebeld...en heeeeel lang wachten met 2 grote energieke honden die in het centrum helaas niet als ongeleidt projectiel gelanceerd kunnen worden.
Eenmaal daar heeft hij de boel doorgemeten, bleek dat er draadjes verkeerd op de dynamo aangesloten waren waardoor de accu zichzelf overlaadde...
Hij vertelde waardoor je kan merken dat de accu niet goed meer zou kunnen zijn : ROTTE, ZWAVELACHTIGE LUCHT.
Wij keken elkaar aan en schoten uiteraard in de lach...die rotte lucht waren we zelf!!!
Weer wat geleerd. :P
Alleen de nieuwe accu, daar moesten we niet van lachen...brezan...
De accu was dus overleden en vanbdaar de rotte lucht!!!!!!!
8) heb je veel geluk gehad, die rotte eieren lucht is namelijk waterstofgas (knalgas) dus een vonkje en hij was uitgebrand
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: rotte eier/mestlucht!

Post by big dooley »

boyanka wrote: 8) heb je veel geluk gehad, die rotte eieren lucht is namelijk waterstofgas (knalgas) dus een vonkje en hij was uitgebrand
waterstofgas is zelf reukloos, maar er is een stof toegevoegd wat zorgt voor een rotte eier-lucht, waarschijnlijk is dit H2S oftewel waterstofsulfide, vroeger zwavelwaterstof geheten
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: rotte eier/mestlucht!

Post by johnny »

boyanka wrote: heb je veel geluk gehad, die rotte eieren lucht is namelijk waterstofgas (knalgas) dus een vonkje en hij was uitgebrand

m'n vroegere buurman heeft eens zo'n soort grapje gehad, gaat z'n vrouw ophalen op d'r werk....staat daar te wachten en met een grote knal ontploft zomaar ineens z'n accu....was een pracht van een Renaultje.....week of wat later was het een barrel, alles vrat weg, ding was rijp voor de sloop....
ChevyNightmare
Posts: 1516
Joined: Wed Apr 27, 2005 9:33 am

Re: rotte eier/mestlucht!

Post by ChevyNightmare »

big dooley wrote: waterstofgas is zelf reukloos, maar er is een stof toegevoegd wat zorgt voor een rotte eier-lucht, waarschijnlijk is dit H2S oftewel waterstofsulfide, vroeger zwavelwaterstof geheten
Niet zolang geleden examen proces operator gedaan? :D
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: rotte eier/mestlucht!

Post by big dooley »

ChevyNightmare wrote:Niet zolang geleden examen proces operator gedaan? :D
2 jaar geleden vapro B gehaald, met vlag en wimpel... niet gek voor een simpele steigerbouwer met rugklachten ;)

H2S heb ik trouwens elke dag wel mee te maken als ik op de zwavelzuurplant zit... errug leuk goedje...
tot 50ppm ruik je het nog goed, bij 200ppm vrijwel niks meer en bij 1000ppm val je dood neer
OldShit
Posts: 49
Joined: Sat Jul 10, 2010 7:57 pm

Re: rotte eier/mestlucht!

Post by OldShit »

Zo he, wist wel dat een accu kon knallen maar wist niet dat dat bij ons had kunnen gebeuren!
Er zat trouwens wel een vreemd goedje op de verdamper, die zit naast de accu...
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: rotte eier/mestlucht!

Post by big dooley »

wat voor goedje bedoel je precies?
denk je dat het inhoud van de accu zelf is?
acuuzuur bestaat uit zwavelzuur (ongeveer 30% als ik het goed heb), als dit op de verdamperbehuizing terecht is gekomen, gaat dat aardig aanvreten na verloop van tijd
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: rotte eier/mestlucht!

Post by johnny »

big dooley wrote: aanvreten na verloop van tijd

zo snel mogelijk neutraliseren met soda...
OldShit
Posts: 49
Joined: Sat Jul 10, 2010 7:57 pm

Re: rotte eier/mestlucht!

Post by OldShit »

Ehh, dat weet ik niet, ik denk t wel....we zagen t laatst pas eigenlijk, dus wellicht te laat??
T is een witachtige uitslag...
Post Reply