uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Post by stef »

Hallo,

Het zat er al aan te komen, maar mijn uitlaat is rot.
Nu wil ik er een RVS uitlaat onder bakken, maar zit even te twijfelen of ik de catalisatoren zal laten zitten of niet.
Het betreft een '82 er lincoln MK-VI.
Voordeel is dat ze het geluid behoorlijk dempen natuurlijk.
Nadeel is dat ze (mogelijk) vermogen kosten.
De cat's hebben echter ook een pijpje er op zitten wat lucht in de cat's pompt. Dat is een vrij ingewikkeld systeem onder de motorkap met diverse kleppen, wat electronica, luchtpomp, en pijpwerk.

Zal ik de RVS pijp vanaf de cat's oppakken en een mooi turbo mufflertje monteren (magnaflow ofzo), of zal ik hem vanaf de spruitstukken nemen, alle zooi verwijderen, en een 2-tal dempers monteren?

En: waarom het een of waarom het ander...?

Enige nadeel van de cat's zijn in mijn optiek het verlies van vermogen. (als dat zo is)
De lincoln is er al niet rijk mee bedeeld, dus elk PK'tje is meegenomen...
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Post by Continental Kid »

Bij mijn Eldo was alleen het achterste stuk uitlaat vervangen, maar is alle emissie shit incl. de cat (single exhaust) verwijderd.

Bij mijn Conti Mark IV ontbrak de linker cat van de dual exhaust al bij aanschaf, vervangen met compleet RVS Turbo dual resonators+dempers systeem, resterende cat en emissie shit verwijderd.

Extra vermogen? Minimaal, maar wel merkbaar betere flow, in dit geval met standaard dynaspark en 300 IMPCO. Wellicht meer winst met bijv. MSD unit+ IMPCO 425, gaat er binnenkort op, dan weet ik meer.

Bijkomend voordeel: Veel netter en overzichtelijker onder de kap!

Suc6 met de afweging.

8)
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Post by stef »

mmja, het gaat er meer om wat het overwegen is: snoeien onder de kap, met een mogelijk iets meer vermogen, maar bijkomend werk, kleppen weghalen, leidinkjes, niet origineel meer, etcetera, of gewoon eenvoudig netjes op de cat's aan laten sluiten..
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Post by thunderbuick »

Weg met die overtollige troep.
Ze dempen wel maar als je toch nieuwe dempers monteert kun je daar rekening mee houden.
Als je pech hebt gaan ze ook nog eens verstopt zitten en alles wat er bij hoort aan emissie zooi kan defect raken, kan ook verdwijnen.
Bovendien ruimt het lekker op onder de kap :D
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Post by pvz »

Inderdaad, alle overbodige troep eruit. Ziet er veel beter uit!
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Post by stef »

pvz wrote:Ziet er veel beter uit!
Maar helpt het ook....?
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

Re: uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Post by olle griese »

stef wrote:Maar helpt het ook....?
Ik heb op mijn hobby PT de cat vervangen door een 200 cels sportcat wat qua vermogen te vergelijken is alsof er geen cat onder zit.
Ik kon geen verschil merken.
Omdat ik het geluid niet onder controle kon krijgen heb ik de originele cat er weer onder gezet.
Hou daar dus wel rekening mee.
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Post by pvz »

Als de cat's oud en slecht zijn zal je zien dat de motor zonder cat's iets soepeler gaat rijden (en waarschijnlijk een heel klein beetje minder brandstofverbruik) Het geluid is met goede dempers niet luider, hoogstens iets doffere klank. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat er electronische componenten op je emissie zooi zit die in de war kunnen raken als het niet meer aangesloten zit.. Maar ik denk dat dat met een wagen uit die tijd nog niet zo spannend allemaal is :)
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Post by pvz »

olle griese wrote:Ik heb op mijn hobby PT de cat vervangen door een 200 cels sportcat wat qua vermogen te vergelijken is alsof er geen cat onder zit.
Ik kon geen verschil merken.
Omdat ik het geluid niet onder controle kon krijgen heb ik de originele cat er weer onder gezet.
Hou daar dus wel rekening mee.
Klopt wat jij zegt maar waarschijnlijk heb je niet de einddemper(s) mee veranderd?
Ik heb een paar jaar geleden voor een racecup wat wagens waarbij de cat in het spruitstuk zit veranderd.. We hebben de verschillen heel goed op een vermogenbank gemeten. 263pk met een standaard cat, 267pk met een aftermarket race cat wat ik in de spruitstukken gelast had en 274 pk helemaal zonder cat.. Wat wel typisch was dat we met die race cat meer koppel erbij kregen dan zonder cat.. We moesten trouwens heel goed luisteren om te horen dat de cat eruit was gehaald op de baan.. Maar goed ook want het was niet helemaal volgens de regels :P
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Post by Continental Kid »

stef wrote:niet origineel meer
Als je het liefst alles origineel wilt houden, gewoon een nieuw RVS systeem met nieuwe cats plaatsen is dan de andere optie, toch?
chevyron
Posts: 150
Joined: Wed Sep 01, 2010 7:22 pm

Re: uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Post by chevyron »

leuk alles verwijderen , maar een vervelende a.p.k. meester gaat hem
mischien afkeuren omdat hij niet meer aan de emissie eisen voldoet :(
ron
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Post by stef »

Emissie eisen zijn niet van toepassing op een 82-er...
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

Re: uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Post by olle griese »

pvz wrote:Klopt wat jij zegt maar waarschijnlijk heb je niet de einddemper(s) mee veranderd?
Had ik gelijktijdig met een compleet (dubbel) RVS uitlaat gedaan, dus wel rekening mee gehouden.
Ik zal je de foto,s besparen, (het is niet mijn topic en een PT is hier niet zo popiejopie :D )
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Post by Thing »

zullen we over v8 blijven praten ipv over de amerikaanse Fiat multipla genaamd PT cruiser

cats eronder vandaan zal ie lekker vinden...
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

Re: uitlaat vraag: Cat's verwijderen?

Post by olle griese »

Thing wrote:zullen we over v8 blijven praten ipv over de amerikaanse Fiat multipla genaamd PT cruiser

cats eronder vandaan zal ie lekker vinden...
Dat (begrijpend) lezen niet voor iedereen weg is gelegd blijkt maar weer :lol: :lol:
Post Reply