stotteren

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
OldShit
Posts: 49
Joined: Sat Jul 10, 2010 7:57 pm

stotteren

Post by OldShit »

Er schijnen zich steeds meer problemen voor te doen helaas.
Nu heeft mijn Chrysler last van stotteren, eigenlijk vooral als je (langzaam) optrekt. Geef je verkwistend gas, wat ik bijna nooit doe, heeft de auto geen last van gestotter.
Nu weet ik dat er tal van dingen kunnen zijn die de oorzaak kunnen wezen maar ik heb hier altijd veel aan de antwoorden gehad, dus vandaar de vraag.
Ik heb m trouwens 2 keer niet kunnen starten, de startmotor sloeg m rond maar de motor kwam niet aan de praat.
Dit probleem is pas sinds een week of twee.
Heb al duizenden draadjes en stekkertjes afgetast, zou het de rotor kunnen zijn?
De 2 keer dat hij niet wilde starten was zowel niet op gas als benzine.
Bij voorbaat weer dank voor jullie reacties.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: stotteren

Post by sjak_brak »

Controlepunten: bougies/kabels, rotor/verdelerkap, eventueel ECU vervangen, luchtfilter

Verder controleren op vacuumlek.
Mobart
Posts: 662
Joined: Sun Nov 05, 2006 9:54 am

Re: stotteren

Post by Mobart »

Klink meer als een brandstofprobleem...
Maar:
Controlepunten: bougies/kabels, rotor/verdelerkap, eventueel ECU vervangen, luchtfilter

Verder controleren op vacuumlek.
is nooit verkeerd...! Vooral dat laatste heeft invloed op de carburatie
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: stotteren

Post by sjak_brak »

Mobart wrote:Klink meer als een brandstofprobleem...
Ook een mogelijkheid.

In dat geval: komt er voldoende stroom op de afsluiter van betreffende brandstofsysteem, werkt inductierelais gasinstallatie naar behoren, is koelvloeistofpeil in orde, is CO recentelijk nog gesteld?
Mobart
Posts: 662
Joined: Sun Nov 05, 2006 9:54 am

Re: stotteren

Post by Mobart »

om wat voor chrysler gaat het eigenlijk..?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: stotteren

Post by sjak_brak »

Goeie vraag, zo te zien een eind jaren 70-ding, als het een wagen met lean-burn betreft: lean-burn eraf trappen en normale ontsteking erin :)
OldShit
Posts: 49
Joined: Sat Jul 10, 2010 7:57 pm

Re: stotteren

Post by OldShit »

Het gaat om een chrysler le baron 1979.
Ik zou al die dingen moeten nalopen, dat klopt, alleen vreemd dat het in één keer begint.
Had ook al gekeken naar slangetjes, zou nog eens nader moeten kijken.
Heb er helaas niet zoveel verstand van maar wil t zeker leren.
Wat betreft ontsteking? Geen idee, er is wel het één en ander, voordat ik m in mijn bezit heb verkregeen, gedaan vermoedt ik.
Brandstof kan het haast niet zijn denk ik, alhoewel hij idd die 2 keer dat hij niet wilde starten op geen enkele brandstof aan wilde slaan,toen heb ik wat aan enige stekkertjes lopen frutselen, ook aan het knopje voor de overslag van benzine naar gas, en daarna deed hij t in één keer weer...
Mobart
Posts: 662
Joined: Sun Nov 05, 2006 9:54 am

Re: stotteren

Post by Mobart »

Brandstof kan het haast niet zijn denk ik, alhoewel hij idd die 2 keer dat hij niet wilde starten op geen enkele brandstof aan wilde slaan,toen heb ik wat aan enige stekkertjes lopen frutselen, ook aan het knopje voor de overslag van benzine naar gas, en daarna deed hij t in één keer weer...
In dat geval: komt er voldoende stroom op de afsluiter van betreffende brandstofsysteem, werkt inductierelais gasinstallatie naar behoren, is koelvloeistofpeil in orde, is CO recentelijk nog gesteld?
lijkt me dus de moeite om te checken, anders laat het aan de vakman over.... :?:
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: stotteren

Post by sjak_brak »

Idd. Om te beginnen alle stekkertjes een beetje opschuren, en dubieuze kabels vervangen.
OldShit
Posts: 49
Joined: Sat Jul 10, 2010 7:57 pm

Re: stotteren

Post by OldShit »

Eigenlijk willen we de hele auto opknappen maar het ontbreekt ons nog aan de tijd, werken gaat helaas door en de middelen om op een andere manier naar het werk te gaan is er niet dus zal t voorlopig blijven bij problemen oplossen, alhoewel ik zo langzamerhand steeds meer nieuwigheid aan de auto krijg :D
OldShit
Posts: 49
Joined: Sat Jul 10, 2010 7:57 pm

Re: stotteren

Post by OldShit »

Heb waarschijnlijk, moet nog testen op de lange duur, het probleem gevonden!
De auto stotterde dus zoals ik al zei, en eigenlijk alleen zodra die warm was. (is trouwens vrij snel)
Maar, heb nu drie keer gestaan zonder dat de auto wilde starten, dus de startmotor draaide de motor rond en viel daarna stil, zelfs op benzine deed hij t niet.
De derde keer heb ik de wegenwacht ingeroepen omdat ik het thuisfront niet kon bereiken, alleen toen de wegenwacht daar was, na meer dan een half uur, zoals gewoonlijk, starte de auto natuurlijk!!!
Afijn, hij kon niets doen, de motor loopt rustig en kon niets met mijn eerdere bevindingen zoals het stotteren.
Wel had ik al gevoeld aan een relais boven op de verdamper, die was heet.
Dat vertelde ik hem maar hij zei dat dat het niet kon zijn ; "iets doet het of iets doet t niet ", zei hij.
Maar goed, ik had zo mijn twijfels, niets hoeft het in één keer te begeven, dus ik vlug naar huis, daar hebben wij nog een pontiac voor de opknap staan en daar zat een vrij recente gasinstallatie in, dus ik die relais overzetten. Was trouwens wel één van 11 w, die van mij was 8 w. Had vlug een testritje gemaakt, geen gestotter! Mijn man heeft 'm vanaaf mee naar verdere oorden dus ik ben benieuwd. Zo zie je maar, t kan echt van alles zijn! Zo leer je je auto steeds beter kennen, heb geloof ik nu al 1000 x met m'n kop onder de motorkap gehangen!
Oja, ik dacht eerst dat het mischien de rotor kon zijn, maar de anwb man vertelde dat de motor dan niet zo mooi kon lopen.
Iedereen in ieder geval weer bedankt voor alle tips en suggesties!
Post Reply