Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
leblanc
Posts: 136
Joined: Fri Dec 09, 2005 12:44 pm

Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Post by leblanc »

Mijn Dodge met een 360 blok heeft een irritant probleempje.
Als ik vanaf stilstand wegrij, is het net of het blok zich "verslikt" iets hapert maar dan (met rustig gas) zijn draai vindt. Als ie eenmaal zijn draai vindt, loopt ie prima. Stationair draait ie prima.
Dit had ie met de oude carb ook. Nu zit er een nieuwe op, maar euvel is t zelfde.

Als ik ietsje choke hou onder het rijden, reageert ie wel goed op het gas bij wegrijden.

Maar als ie eenmaal rijdt vindt ik m zonder ietsje choke lekkerder op het gas reageren.
Snappen jullie het nog, want ik niet meer....

Sowieso ben ik al helemaal niet gewend dat je een blok als dit, met deze temperaturen nog zolang moet choken bij een koude start. Doe je m te vlug in (tot ietsje choke dan...) gaat ie uit.

Blok zelf is als nieuw. Carb is nieuw. Ontsteking niet.
Iemand die zegt "Hé, dat klint me bekend in de oren"?

Thanks
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Post by sjak_brak »

Kan in de ontsteking zitten (bougie/kabels, rotor/verdelerkap,...), dus vervang die eens.

Wat ik mis in je verhaal: wat voor carb gaat het om, en wat heb je gedaan aan de afstelling van de carb?
leblanc
Posts: 136
Joined: Fri Dec 09, 2005 12:44 pm

Re: Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Post by leblanc »

Ja gelijk in.

Het is n edelbrock 1405 non-electric choke.
afstelling weinig aan te doen, behalve de 2 schroeven voorzijde vd carb (volgens Edelbrock althans).

Mvgr
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Post by sjak_brak »

Ook die 2 schroefjes kunnen verschil zitten.

Als die te arm staan, dan zal bij de overgang van idle naar belasting een punt zijn waarop je mengsel te arm is, wat je nu dus ervaart.

Als je ontsteking goed is (controleer dat!), dan denk ik dat de boel te schraal staat. Immers, met choke erop lijkt het beter te gaan. Met choke knijp je als het ware de lucht af, oftewel, zonder choke = te veel lucht / te weinig brandstof.

Daarnaast zijn er wel meer stelmogelijkheden aan zon ding, bv stationair toerental, andere naalden, afstelling acceleratiepompje.
Gerwin
Posts: 1481
Joined: Sat May 05, 2007 8:20 pm

Re: Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Post by Gerwin »

ik denk valse lucht

check al je vacuum troep en je intake pakkingen ( overal wat remmenreiniger/starthulp spuiten bij draaiende motor en dan luisteren of het toerental veranderd)
vooral omdat ie het probleem al had voor de nieuwe(re) Carb.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Post by sjak_brak »

Gerwin wrote:ik denk valse lucht
goeie inderdaad!

Bij carbwissel moet je meestal de montagebouten van de carb nog een paar keer natrekken. En verder alle andere dingen die je noemt zijn zeker goede checks om te doen!
leblanc
Posts: 136
Joined: Fri Dec 09, 2005 12:44 pm

Re: Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Post by leblanc »

Thanks voor de tips hoor.

Ik ga er mee verder...

Ik zat zelf ook in de richting van haperende ontstekingsvervroeger te denken. Maar dan kom je ook op de vacuumlines uit toch?
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Post by Jeroen_Sp »

Hang er eens een vacuum meter aan en plaats de waardes eens.
Birdje
Posts: 335
Joined: Sun Apr 06, 2008 8:52 pm

Re: Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Post by Birdje »

die 2 schroefjes zijn om je stationair co af te stellen, je kunt in een edelbrock sproeiers wisselen.

gr
leblanc
Posts: 136
Joined: Fri Dec 09, 2005 12:44 pm

Re: Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Post by leblanc »

Jeroen_Sp wrote:Hang er eens een vacuum meter aan en plaats de waardes eens.

Helaas heb ik niet.
NitroDaan
Posts: 18
Joined: Wed Mar 30, 2011 9:23 pm

Re: Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Post by NitroDaan »

Ben erg benieuwd naar de uitkomst, m'n Buick 364 Nailhead heeft namelijk precies dezelfde "kuren".
Inmiddels bougie's, bougiekabels en bobine vervangen, carburateur middels een revisie set "vernieuwd", geëxperimenteerd met diverse vlotter standen in de carb echter alles zonder resultaat :(
Astrovan
Posts: 462
Joined: Sat Apr 03, 2004 11:17 am

Re: Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Post by Astrovan »

Ik heb het ook. Gaat om een 318 Mopar blokkie.
stationair draait ie prima maar zodra ik hem in de versnelling zet dan puft ie een keer en slaat ie af..........
leblanc
Posts: 136
Joined: Fri Dec 09, 2005 12:44 pm

Re: Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Post by leblanc »

:eek:
Nou heren,

ik heb een bus brake cleaner leeggespoten, maar geen verschil in toeren merkbaar.

Kortom het probleem: stationair loopt ie heerlijk kalm, geef je gas, een plof (niet altijd) en de motor valt uit. Daarna starten doet ie zonder problemen.

Kan het de vervroeger niet zijn? Dat ie "op" is oid?
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Post by Lite-On »

leblanc wrote::eek:
Nou heren,

ik heb een bus brake cleaner leeggespoten, maar geen verschil in toeren merkbaar.

Kortom het probleem: stationair loopt ie heerlijk kalm, geef je gas, een plof (niet altijd) en de motor valt uit. Daarna starten doet ie zonder problemen.

Kan het de vervroeger niet zijn? Dat ie "op" is oid?
Een plof...... ik neem aan dat je een backfire @ carb bedoelt?
Wimmel
Posts: 467
Joined: Fri May 26, 2006 10:37 pm

Re: Te rijk? Te arm? Ontsteking?

Post by Wimmel »

Lijkt met vrij logisch als hij met choke er half op wel goed doet!

Te arm mengsel met weg rijden!

Heb je nergens een vacuum lek zitten?

Heb je de bougies al uitgelezen?

Is het stationair CO goed afgesteld? (genoeg video's op youtube over te vinden om het zonder vacuum meter te doen)
Heb je al andere naalden of sproeiers geprobeerd?
Hoe is je afstelling van de acceleratie sproeiers? (zitten meerdere standen op een edelbrock)
Zit er een juiste power valve in je carburateur?
Post Reply