verdamper

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
chevycaprice91
Posts: 653
Joined: Sat Oct 03, 2009 7:26 pm

verdamper

Post by chevycaprice91 »

wat is het verschil tussen een impco verdamper E/EB L/LB
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: verdamper

Post by sjak_brak »

Een L is een later ontwerp dan een E. Ook wat kleiner/compacter. Voor normaal gebruik zijn beide geschikt. Als je echt gaat stampen met een bigblock, dan zou ik de E aanbevelen. De E is nog net iets probleemlozer dan de L heb ik het idee.

2 EB verdampers:

Image
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: verdamper

Post by VetteV8 »

OK, topic kaap
Mag dat effe? aub?

Zijn er 'officiële' solenoids te krijgen voor de 'choke' knop op de EB?

Ik heb er ooit een electromagneetje op gezet van een Landi, maar die is doorgebrand omdat de 'choke' schakelaar bleef hangen. Kom die dus niet tegen, na 5 minuten ingeschakeld te zijn.
Nu heb ik dat dus niet meer; ik meen dat de oorspronkelijke bediening door middel van een kabel ging, maar dat wil ik dus niet.

Bedankt.
Cor
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: verdamper

Post by sjak_brak »

Ja die zijn te krijgen. (overigens zal je normaliter zon ding niet nodig hebben)

Maar die werken maar matig. Vaak is zon ding te zwak om de knop in te drukken.

De Impco Start assist Valve werkt consistenter:

http://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/ ... roducts/SV

Image
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: verdamper

Post by VetteV8 »

OK, mijn probleempje is [al jaren] dat de eerste maal dat ik de motor start, hij vrij lang moet crancken voordat hij aanslaat, en dan draait hij gelijk prima.
De rest van de dag start hij altijd gelijk bij het omdraaien van de sleutel, dus ik dacht dat dit gewoon lag aan gebrek aan dampgas tijdens het starten.
Heb even een plaatje gemaakt van mijn EB verdamper, en als ik dat vergelijk met Uw foto, dan zou ik het plugje aan de bovenkant van mijn foto moeten hebben; en dat is de meeste linkse op die van U; maar volgens een tekening die ik heb, komt dat uit in de secondaire kamer, die dus pas gas krijgt als de motor vacuüm trekt.
Image
Het lijkt me logischer als die klep op de primaire kamer wordt aangesloten, waar altijd 1 1/2 psi overdruk heerst.
Maar het andere plugje zit te dicht op de body, en daar kan je die klep niet indraaien, er is geen ruimte om te draaien........
Wat mis ik hier?

Goed, waar komt de "choke"damp in de inlaat / na de mixer [CA425] ?
is dat op het plugje dat op de foto aangewezen wordt; of kan ik die gewoon aansluiten op een nieuw te maken aansluiting in de linker knie?
Image

Ik ben benieuwd of zo'n solenoid klep de oplossing geeft.
Cor

Oh ja, het betreft een Chevy 454 met carb.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: verdamper

Post by sjak_brak »

De SV kan je aansluiten op een vacuumpoort van de inlaat.

Moeizame koude start kan ook komen door uitgehard membraam, verdamper reviseren is dan de oplossing.
Chucky
Posts: 3468
Joined: Fri Nov 19, 2004 9:35 pm

Re: verdamper

Post by Chucky »

moeizame start kan ook komen door een (te) lange gasslang.
Ik heb dit bij me busje, ik moet hem 30 seconden laten ronddraaien wilde deze aanslaan.
Er zit dan ook een slang op van zowat een meter lang.

Ik rij overigens met een L verdamper op een 350 blok. En dat gaat prima. Ik merk zelf geen verschil tussen de E en L verdampers. Maar heb dan ook geen grote blokken.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: verdamper

Post by VetteV8 »

Mijn dampgas slang is wel vrij lang, ik denk ca. 60 cm.........
Maar dichterbij kan je dat ding toch niet kwijt, bij de meeste auto's?
Prijzig ding trouwens, een benzine solenoid kost op dezelfde site maar een derde of zo van de Impco 'Start assist' klep, en doet hetzelfde, toch?...

Cor
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: verdamper

Post by VetteV8 »

sjak_brak wrote:De SV kan je aansluiten op een vacuumpoort van de inlaat.

Moeizame koude start kan ook komen door uitgehard membraam, verdamper reviseren is dan de oplossing.
Hij heeft het eigenlijk altijd zo gedaan; is wel oud, maar relatief weinig km gedraaid [zit op een USA camper]

Is die veroudering een tijds kwestie, of een hoeveelheid gas die er door gestroomd is?
Het hele spulletje zit op dezelfde wagen sinds 1994 :)
Cor
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: verdamper

Post by johnny »

VetteV8 wrote:
Is die veroudering een tijds kwestie

veroudering heeft inderdaad met tijd te maken ( jezus, wat een lullig antwoord... ) maar ik denk dat juist het weinige gebruik het verouderingsproces nog versneld....
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: verdamper

Post by sjak_brak »

Kan diverse oorzaken hebben.

Als ie veel km heeft gemaakt is de kans groter dat er een flinke klodder sludge op het membraam zit. Daarnaast kan vuil, vocht enz ervoor zorgen dat het membraam stugger wordt, al dan niet in combinatie met de sludge.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: verdamper

Post by VetteV8 »

Nee, heeft niet veel km gemaakt, ik schat 14000 mijl
Maar die verdamper is wel 16 jaar oud [op dezelfde wagen] en zit met de dampgas aansluiting naar onderen, dus die dampgas aansluiting zit op het onderste punt, en '' zou'' dus geen sludge moeten opbouwen in de verdamper; dacht ik....

Overigens zit er ook een filter in de motor-gas-afsluiter, dus nog een kleinere kans op sludge in de verdamper?
Cor
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: verdamper

Post by sjak_brak »

Of de uitgang boven of onder zit maakt weinig uit voor sludge-opbouw. Filter in de hogedrukleiding doet ook niks tregen sludge. De sludge is nl. geen verontreiniging die gefiltert kan worden uit het vloeibare gas; het zijn zwaardere componenten uit het destilatie-proces die in de verdamper gescheiden worden van het probaan/butaan mengsel (dat wel verdampt). Het filter helpt wel goed tegen andere soorten verontreinigingen btw.

Maar met zo weinig km is sludge geen waarschijnlijke oorzaak.

Uitharden door leeftijd eventueel wel.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: verdamper

Post by VetteV8 »

Bedankt voor deze verklaring.
Dat de dampgas aansluiting onderaan moet zitten, of dat de verdamper op de achterkant moet liggen, heb ik niet zelf verzonnen, maar is me aanbevolen door een grote USA dealer, die aan mijn werkgever leverde [lekker goedkoop voor mij toen!]
Ik had de damp aansluiting naar boven willen hebben omdat dat beter uitkwam in de motor ruimte, maar dat moest ik dus veranderen.
Als ik me goed herinner was dat vanwege de afvoer van deeltjes, die anders in de secundaire kamer zouden blijven hangen.
Maar ja, 'tis al een tijd geleden.
Dus volgens jou kan de verdamper in alle standen gemonteerd worden zonder nadelige invloeden daarop?
Cor
Dinant MK III
Posts: 1181
Joined: Tue Aug 24, 2004 6:43 pm

Re: verdamper

Post by Dinant MK III »

VetteV8 wrote:OK, mijn probleempje is [al jaren] dat de eerste maal dat ik de motor start, hij vrij lang moet crancken voordat hij aanslaat, en dan draait hij gelijk prima.
Ik zie deze zo vaak langskomen op het forum... Bij een koude start vind ik het juist wel prettig dat het even duurt voordat de motor aanslaat; heeft de oliepomp nog mooi even de tijd om de boel op druk te krijgen (en ja, ik weet het; je startmotor vindt het wel minder fijn ... )
Post Reply