Bobine verbrand

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Bobine verbrand

Post by Champy »

Beste mensen,
vandaag viel tijdens het rijden mijn 1978 camaro ineens stil, en kreeg deze niet meer aan de gang. ANWB laten komen, naar het tankstation gesleept, gas getankt, en nog steeds niet starten. Ineens kwam er rook onder uit de motorkap, dit kwam van de bobine. Deze was ook heel erg warm, en het stonk ontiechelijk naar plastic.
Maar goed, die kerel van de ANWB had geen bobine bij zich voor dit type (verassing) en nu staat mijn wagen dus op de parkeerplaats van het plaatstelijke tankstation (Rijen).
Wat is nu de beste manier om zo snel mogelijk aan het onderdeel te komen? Mikes amp in breda zit in de buurt, dus die zal ik morgen eens bellen of ie dat op voorraad heeft.
Vervelende is, dat ik eigenlijk van plan was om binnenkort een keer de ontsteking te gaan vervangen, bougies, kabels etc, maar dat er nu dus wat meer spoed achter komt.
Als er iemand tips heeft hoor ik het heel graag.

Groeten Antoine
Ton
Posts: 3269
Joined: Mon Feb 02, 2004 10:49 pm

Re: Bobine verbrand

Post by Ton »

Waarom heeft de anwb je niet met de wagen thuis afgezet?
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Bobine verbrand

Post by Frans455 »

De originele ontsteking (HEI) is geen verkeerde ontsteking, die zou ik dan ook niet vernieuwen, maar wel nieuwe HAL-gever, HEI-module, rotor, bobine en verdeelkap ... dan heb je al een halve ontsteking vervangen :lol:

Maar goed, da's preventief onderhoud 8)

Mike zal dat spul vast wel op voorraad hebben.

In principe heeft iedere GM-auto van 1975 tot 1980 (en dat zijn er heel wat) zo'n ontsteking, dus als je iemand in de buurt kent dan kan je even z'n verdeelkap lenen.
warriorair
Posts: 832
Joined: Sat Jul 19, 2008 7:56 pm

Re: Bobine verbrand

Post by warriorair »

ANWB brengt je altijd thuis,zal de concurrent wel geweest zijn. :D
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Bobine verbrand

Post by Corp »

warriorair wrote:ANWB brengt je altijd thuis,zal de concurrent wel geweest zijn. :D
kletskoek, die laten je gewoon staan hoor, ook bij een "veilig" tankstation met allemaal van die naffers die klaar staan om je bezit te jatten.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Bobine verbrand

Post by sjak_brak »

De hulpwagen kan je een stukje slepen naar een iets betere plek, bv een tankstation ipv in de berm aan de snelweg. Als het niet (provisorisch) te repareren is, heb je (althans bij mijn pakket) recht op transport van je wagen naar adres naar keuze binnen NL, en (afhankelijk van pakket) 3 tot 7 dagen recht op huurautootje. Let wel, er zal dan wel een auto-ambulance moeten komen, de hulpwagen laat je inderdaad staan. Als de hulpman dit niet aanbied, vraag er dan om, of bel nog een keer met de centrale.
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: Bobine verbrand

Post by Alwin »

Mijn ervaring was een keer, dat die hulpwagen te lui was om mijn probleem te verhelpen en meteen transport begon te regelen. De beste man heeft twee minuten onder de motorkap gekeken en daarna heeft hij nog een uur zitten ouwehoeren over hoe het vroeger was en dat het nu allemaal 'anders' is. Probleem was ontsteking en vocht.
Maar over het transport dus, in principe had hij een ambulance gebeld die mij met auto en al thuis zou brengen, maar aangezien een collega bij me was, vroeg hij of die mij thuis kon brengen en dan zou de auto de volgende dag op een groepstransport gaan. Was goedkoper. Vond ik best en de volgende dag stond de auto voor de deur. Bood ie allemaal zelf aan. Helemaal goed, en behalve dat deze hulp te lui was om mij te helpen, heb ik met andere keren altijd goede ervaringen gehad met de ANWB. Dat ze je nu bij een tankstation hebben laten staan vind ik wel wat slordig. Ik ben een keer door de politie gebeld omdat ik een auto bij een tankstation had laten staan. Niet de beste plek om te parkeren.

Succes,
Alwin
el eric
Posts: 475
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:31 am

Re: Bobine verbrand

Post by el eric »

mijn ervaring met anwb was super,
ik stond stil met mijn 66èr ford ranch wagon, voor een stoplicht. Anwb gebeld, hij kreeg hem ook niet aan de praat en toen heeft hij een sleepwagen gebeld en netjes thuis afgezet (kostenloos). Was ook nog in mijn eigen gemeente, iets wat ze normaal niet doen. Denk ook wel dat die verkeersopstopping ermee te maken had :D
Dus zo kan het ook.

Later bleek trouwens dat een marter de kabel van de bobine naar de verdelerkap deels had doorgebeten, dus eigenlijk een simpele oplossing.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Bobine verbrand

Post by sjak_brak »

el eric wrote:Was ook nog in mijn eigen gemeente, iets wat ze normaal niet doen.
Ook dat ligt aan het pakket wat je hebt. Al sta ik thuis, dan nog hebben ze te komen met het pakket dat ik heb.
el eric
Posts: 475
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:31 am

Re: Bobine verbrand

Post by el eric »

ik heb zonder eigen gemeente, het goedkoopste pakket :)
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Bobine verbrand

Post by Thing »

ik heb niets bij anwb.... Daar heb ik vrienden voor...
Koppel ff de trailer aan... Ik moet een piggyback!

Meestal werkt dat een andere kant op... Heb nog nooit langs de weg gestaan....
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Bobine verbrand

Post by sjak_brak »

Thing wrote:ik heb niets bij anwb.... Daar heb ik vrienden voor...
Ben benieuwd hoe enthousiast die zijn als je midden in de nacht belt dat je aan de Zwarte Zee kust of Gibraltar met stukken staat :lol:
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Bobine verbrand

Post by Thing »

who gives a fuck..... Ik kom daar nooit!! :D :D
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Bobine verbrand

Post by sjak_brak »

Slim :) Als je nooit rijdt heb je ook nooit stukken onderweg :D
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Bobine verbrand

Post by Thing »

ze hebben daar geen dragstrip in de buurt... Daarom kom ik er niet.... Ik zet zo'n 18k per jaar weg... Maar da's niet met een yank...
Post Reply