Kortsluiting stoel

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Kortsluiting stoel

Post by Jeroen_Sp »

Gisteren wilde ik de stoel verstellen van mijn lincoln. Dit is een 6-way power seat. Mijn vriedin wilde rijden dus dan moet de stoel naar voren. Dus knopje om en de stoel begon te rollen. Na 2cm ging de binnenverlichting ineens heel zwak branden en met 2 schokken stopte de stoel ook. Resultaat zekering dr uit. 30 A.

Dus nieuwe zekering dr in maar die klapte ook direct weer. Zonder bediening van de stoel. Ergens zit dus een kortsluiting.
Daarnaa de stekker van de schakelaar los gehaald en weer een nieuwe zekering dr in, die klapte ook meteen.

Als ik nu de juiste conclusie trek dan is de permanente plusdraad van het zekeringblok naar de schakelaar toe toch ergens rot en waarschijnlijk op massa? Of zie ik iets over het hoofd?

Vanavond ga ik even meten of deze draad inderdaad op massa ligt.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Kortsluiting stoel

Post by sjak_brak »

Jeroen_Sp wrote: Als ik nu de juiste conclusie trek dan is de permanente plusdraad van het zekeringblok naar de schakelaar toe toch ergens rot en waarschijnlijk op massa?
of niet eens rot, maar klem komen te zitten tussen stoel en rail oid

Dus stoel los en laat je verrassen...
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Kortsluiting stoel

Post by Jeroen_Sp »

Volgens mij komt deze permanente plus draad niet bij de stoel. maar zou me voor kunnen stellen misschien stuk bij de deur of zo. Zal wel eens zien.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Kortsluiting stoel

Post by Jeroen_Sp »

Gisteren wat stekkers los en doorgemeten. Inderdaad in de draad welke NA het zekeringblok zit tot in de deur zit ergens een lek naar massa en dus kortsluiting. Nieuwe draad leggen lijkt me de beste optie.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Kortsluiting stoel

Post by Jeroen_Sp »

Ik ben er helaas achter gekomen na het leggen van een nieuwe draad dat er nog wat meer systemen op dit deel van de zekering zitten, oa de cruisecontrol en de toeter.

Nu moet ik het probleem dus wel gaan zoeken, iemand een idee waardoor ik massa (kosrtsluiting) in mijn plus draad heb kunnen krijgen? Is gebeurd bij het bedienen van de stoel motor. Maar het probleem zit dus in de aanvoerdraad.
Helaas kan ik niet de gehele draad zien. In de deur en door het knikpunt van de deur zit alles er wel goed uit. Moet dus ergens onder dash zitten. Hoe zitten de vertakkingen in dit soort wagens? Die vermoed ik namelijk, iemand daar fotos van?
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Kortsluiting stoel

Post by stef »

En als je de stekker van je stoel nu eens los trekt?
Volgende stap, je schakelaar er uit trekt?
Vergeet NIET, dat door je schakelaar zowel plus als min loopt (omkeerschakeling).
Als er dus 1 contactje blijft plakken, en je bedient de schakelaar, knal je hem aan massa.
Ik denk eerlijk gezegd dat je het hier in moet zoeken.
Post Reply