Welk soort koelvloeistof te gebruiken?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
karnivoor
Posts: 114
Joined: Wed Mar 30, 2011 10:32 pm

Welk soort koelvloeistof te gebruiken?

Post by karnivoor »

Wellicht een domme vraag maar google en de zoekfunctie brengt me geen antwoord... Deze week komt de nieuwe radiateur binnen en moet ik de juiste soort koelvloeistof in huis hebben. Echter kan ik nergens vinden wat te gebruiken, heb helaas ook geen boekje van de auto.

Welk soort en hoeveel heb ik nodig? Het betreft een Olds Cutlass Supreme uit 74 met een 403 blok (oorspronkelijk 350 rocket).

Alvast bedankt!
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Welk soort koelvloeistof te gebruiken?

Post by jobnu »

Ik heb gewoon bij Rijsbergen gehaald, de blauwe.
Na mij blok revisie had ik ongeveer 15L gehaald.

Zou het koelsysteem wel gelijk even reinigen en doorspoelen met koelsysteem reiniger. 8)
DannyL
Posts: 638
Joined: Tue Jan 13, 2009 9:47 am

Re: Welk soort koelvloeistof te gebruiken?

Post by DannyL »

Maakt opzich niet zo heel veel uit... de blauwe is wat agressiever als bijv de roze. Als je veel alu heb dan raad ik je de roze aan! Die is ietswat vetter.

Grtz
Firefly
Posts: 855
Joined: Sun Jul 01, 2007 1:47 pm

Re: Welk soort koelvloeistof te gebruiken?

Post by Firefly »

De kleur van koelvloeistof zegt op zich niks. Fabrikanten kunnen er elke kleurstof aan toevoegen die ze willen. Maar over het algemeen worden de long-life koelvloeistoffen rood gekleurd. Deze moet je niet mengen met andere koelvloeistoffen.

Ook is het belangrijk om te kijken of het een koelvloeistof is speciaal voor aluminium koelsystemen, die moet je absoluut niet gebruiken in een systeem waar 1 of meerdere componenten van ijzer of staal zijn (denk aan de waterpomp bijvoorbeeld).

Een koelvloeistof van de bouwmarkt of automaterialenzaak op ethyleen glycol basis voldoet prima.
karnivoor
Posts: 114
Joined: Wed Mar 30, 2011 10:32 pm

Re: Welk soort koelvloeistof te gebruiken?

Post by karnivoor »

Oke thanks. Ik was even bang dat ik net weer een bepaald type moest hebben wat weer lastiger te krijgen zou zijn maar blijkbaar maakt het niet enorm uit. Het is overigens geen aluminium en een volledig nieuwe dus er zal geen mix zijn.
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: Welk soort koelvloeistof te gebruiken?

Post by franky »

ik heb in al mijn auto's pure antievries, nu tot -36 beveiligd
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Welk soort koelvloeistof te gebruiken?

Post by Ranch73 »

Zit wel degelijk verschil in G11 of longlife G12+,mijn mening :) de G12+ gebruiken ,succes
pv-camaro
Posts: 336
Joined: Sun Jul 24, 2005 8:03 pm

Re: Welk soort koelvloeistof te gebruiken?

Post by pv-camaro »

Er zijn in het verleden wat problemen (garantie gevallen) geweest met GM Dexcool, dit lag volgens mij ook aan de pakkingen die ze toen gebruikten
ik gebruik het echter al jaren probleemloos.
Post Reply