Olieniveau in je carterpan
Olieniveau in je carterpan
Hallo,
Ik heb een D9TE casting 460 blok (ford). Dit is een truck blok, welke doorgaans met een rear sump gemonteerd wordt.
Blok is een '96 EFI, en heeft aan de voorzijde van de timing cover dus geen oliepeilstok.
Rear sump pannen hebben kennelijk de peilstok in de pan zitten.
Ik heb uiteraard een front sump pan (en dito pomp) gemonteerd, anders past eea niet.
Nu heb ik dus een mooie Lokar peilstok, maar geen gat waar ie in kan, en moet dus een pijpje op de pan lassen waar ik deze peilstok in kan monteren.
Om een juiste aanduiding van vol en leeg te kunnen aanhouden, moet ik dus weten wat ongeveer het olieniveau in je carterpan moet zijn.
Iemand een idee wellicht?
Feitelijk zou te vol niet zo erg zijn, ware het niet dat je counterweights dan door de olie slaan, en de olie gaan "opkloppen".
Vandaar dat ik dus op zoek ben naar het juiste olieniveau in je pan.
Iemand tips?
Ik heb een D9TE casting 460 blok (ford). Dit is een truck blok, welke doorgaans met een rear sump gemonteerd wordt.
Blok is een '96 EFI, en heeft aan de voorzijde van de timing cover dus geen oliepeilstok.
Rear sump pannen hebben kennelijk de peilstok in de pan zitten.
Ik heb uiteraard een front sump pan (en dito pomp) gemonteerd, anders past eea niet.
Nu heb ik dus een mooie Lokar peilstok, maar geen gat waar ie in kan, en moet dus een pijpje op de pan lassen waar ik deze peilstok in kan monteren.
Om een juiste aanduiding van vol en leeg te kunnen aanhouden, moet ik dus weten wat ongeveer het olieniveau in je carterpan moet zijn.
Iemand een idee wellicht?
Feitelijk zou te vol niet zo erg zijn, ware het niet dat je counterweights dan door de olie slaan, en de olie gaan "opkloppen".
Vandaar dat ik dus op zoek ben naar het juiste olieniveau in je pan.
Iemand tips?
Re: Olieniveau in je carterpan
wellicht een idee....
carterpan verwijderen, peilstok monteren, merkteken op juiste hoogte (of diepte) plaatsen en carterpan terugzetten.
wel rekening houden met koude of warme olie markering
carterpan verwijderen, peilstok monteren, merkteken op juiste hoogte (of diepte) plaatsen en carterpan terugzetten.
wel rekening houden met koude of warme olie markering
Re: Olieniveau in je carterpan
Wat is de "juiste" hoogte? (dat was namelijk de strekking van de vraag )rulez wrote:wellicht een idee....
carterpan verwijderen, peilstok monteren, merkteken op juiste hoogte (of diepte) plaatsen en carterpan terugzetten.
wel rekening houden met koude of warme olie markering
Bovendien denk ik dat je met "peilstok monteren" bedoelt in het blok monteren, maar dat gaat dus niet. Zit geen voorziening voor, zal dus in de carterpan gemonteerd moeten worden....
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: Olieniveau in je carterpan
Als je je pan eraf hebt, kun je dat tich opmeten? Onder de krukas blijven
Re: Olieniveau in je carterpan
Onder de counterweights, of onder de lagerschalen zeg maar?kn@pestaart wrote:Als je je pan eraf hebt, kun je dat tich opmeten? Onder de krukas blijven
In het laatste geval slaan de gewichten door de olie??
(daar monteren ze normaliter toch een "windage tray" voor? )
Re: Olieniveau in je carterpan
Is compleet aftappen geen idee. En dat afgepast de juiste hoeveelheid erin kieperen en dan kijken wat je peilstok aangeeft?? Dan heb je een redelijk nette indicatie lijkt me.
Re: Olieniveau in je carterpan
idd of voorgeschreven olie erin doen zonder alles af te metenChucky wrote:Is compleet aftappen geen idee. En dat afgepast de juiste hoeveelheid erin kieperen en dan kijken wat je peilstok aangeeft?? Dan heb je een redelijk nette indicatie lijkt me.
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: Olieniveau in je carterpan
Volgens mij heb je gelijk met 'onder de gewichten blijven'.stef wrote: Onder de counterweights, of onder de lagerschalen zeg maar?
In het laatste geval slaan de gewichten door de olie??
(daar monteren ze normaliter toch een "windage tray" voor? )
Als je die maat aanhoudt, en je hebt je pan eraf, kun je hem makkelijk op die maat monteren
Ik zou inderdaad ook de voorgeschreven hoeveelheid er inkieperen
Re: Olieniveau in je carterpan
Inderdaad carter loshalen van blok en er dan 5 quarts olie in doen. Dan heb je het juiste niveau (even rekning houden met oliefilter). Daar zou jou max van de peilstok moeten zitten dan. Hou wel rekening met de kanteling van het blok!
Een andere mogelijkheid, en wellicht evenveel werk, is een nieuwe originele timingcover te monteren met het gaatje er wel in. Dan kan je ook de originele peilstok blijven gebruiken.
Een andere mogelijkheid, en wellicht evenveel werk, is een nieuwe originele timingcover te monteren met het gaatje er wel in. Dan kan je ook de originele peilstok blijven gebruiken.
Re: Olieniveau in je carterpan
Chucky wrote:Is compleet aftappen geen idee. En dat afgepast de juiste hoeveelheid erin kieperen en dan kijken wat je peilstok aangeeft?? Dan heb je een redelijk nette indicatie lijkt me.
rekening houden of je de originele of andere carterpan hebt(?)
Re: Olieniveau in je carterpan
Ik heb het niveau van de oude motor bekeken.
Deze had zijn stok tot nagenoeg op de bodem van de sump.
Max. niveau is dus ca 4-5cm in de sump.
Dat vind ik wel erg weinig, dus ik heb er ca 3cm aan toegevoegd.
Nu is mijn olieniveau dus ongeveer de sump.
Gewichten e.d. slaan niet door de olie.
Ik kreeg van die enge horrorpop hierboven nog de opmerking dat je gewichten misschien juist wel door de olie zouden moeten slaan, omdat de zuigers gesmeerd worden met spatsmering.
Als ik dat echter zou doen, dan moet er nog 10 liter olie bij gok ik, wil ik op dat niveau kunnen komen....
Iemand hier een intelligent antwoord op?
Deze had zijn stok tot nagenoeg op de bodem van de sump.
Max. niveau is dus ca 4-5cm in de sump.
Dat vind ik wel erg weinig, dus ik heb er ca 3cm aan toegevoegd.
Nu is mijn olieniveau dus ongeveer de sump.
Gewichten e.d. slaan niet door de olie.
Ik kreeg van die enge horrorpop hierboven nog de opmerking dat je gewichten misschien juist wel door de olie zouden moeten slaan, omdat de zuigers gesmeerd worden met spatsmering.
Als ik dat echter zou doen, dan moet er nog 10 liter olie bij gok ik, wil ik op dat niveau kunnen komen....
Iemand hier een intelligent antwoord op?
Re: Olieniveau in je carterpan
Wat ik er van begrepen heb is dat je niet wil dat je gewichten door de olie slaan. De olie wordt dan opgeklopt tot schuim en dat vind je oliepomp niet tof (lagere oliedruk=>mindere smering).
Ook zit er in sommige oliepannen een windage tray, dat is een plaat tussen je sump (oliereservoir) en bewegende delen. Dit om tegen te gaan dat de lucht die uit de cilinder komt van de neergaande zuiger de olie "opblaast", wat weer schuim kan geven. Waar geen windage tray in zit, moet er dus voldoende afstand zitten tussen max oliepeil en krukas.
Ook zit er in sommige oliepannen een windage tray, dat is een plaat tussen je sump (oliereservoir) en bewegende delen. Dit om tegen te gaan dat de lucht die uit de cilinder komt van de neergaande zuiger de olie "opblaast", wat weer schuim kan geven. Waar geen windage tray in zit, moet er dus voldoende afstand zitten tussen max oliepeil en krukas.
Re: Olieniveau in je carterpan
Dat leek mij dus ook.