Olieniveau in je carterpan

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Olieniveau in je carterpan

Post by stef »

Hallo,
Ik heb een D9TE casting 460 blok (ford). Dit is een truck blok, welke doorgaans met een rear sump gemonteerd wordt.
Blok is een '96 EFI, en heeft aan de voorzijde van de timing cover dus geen oliepeilstok.
Rear sump pannen hebben kennelijk de peilstok in de pan zitten.
Ik heb uiteraard een front sump pan (en dito pomp) gemonteerd, anders past eea niet.
Nu heb ik dus een mooie Lokar peilstok, maar geen gat waar ie in kan, en moet dus een pijpje op de pan lassen waar ik deze peilstok in kan monteren.
Om een juiste aanduiding van vol en leeg te kunnen aanhouden, moet ik dus weten wat ongeveer het olieniveau in je carterpan moet zijn.
Iemand een idee wellicht?

Feitelijk zou te vol niet zo erg zijn, ware het niet dat je counterweights dan door de olie slaan, en de olie gaan "opkloppen".
Vandaar dat ik dus op zoek ben naar het juiste olieniveau in je pan.
Iemand tips?
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Olieniveau in je carterpan

Post by rulez »

wellicht een idee....
carterpan verwijderen, peilstok monteren, merkteken op juiste hoogte (of diepte) plaatsen en carterpan terugzetten.
wel rekening houden met koude of warme olie markering
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Olieniveau in je carterpan

Post by stef »

rulez wrote:wellicht een idee....
carterpan verwijderen, peilstok monteren, merkteken op juiste hoogte (of diepte) plaatsen en carterpan terugzetten.
wel rekening houden met koude of warme olie markering
Wat is de "juiste" hoogte? (dat was namelijk de strekking van de vraag :) )

Bovendien denk ik dat je met "peilstok monteren" bedoelt in het blok monteren, maar dat gaat dus niet. Zit geen voorziening voor, zal dus in de carterpan gemonteerd moeten worden....
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Olieniveau in je carterpan

Post by kn@pestaart »

Als je je pan eraf hebt, kun je dat tich opmeten? Onder de krukas blijven ;)
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Olieniveau in je carterpan

Post by stef »

kn@pestaart wrote:Als je je pan eraf hebt, kun je dat tich opmeten? Onder de krukas blijven ;)
Onder de counterweights, of onder de lagerschalen zeg maar?
In het laatste geval slaan de gewichten door de olie??
(daar monteren ze normaliter toch een "windage tray" voor? )
Chucky
Posts: 3468
Joined: Fri Nov 19, 2004 9:35 pm

Re: Olieniveau in je carterpan

Post by Chucky »

Is compleet aftappen geen idee. En dat afgepast de juiste hoeveelheid erin kieperen en dan kijken wat je peilstok aangeeft?? Dan heb je een redelijk nette indicatie lijkt me.
bezerk
Posts: 791
Joined: Tue Apr 01, 2008 12:22 pm

Re: Olieniveau in je carterpan

Post by bezerk »

Chucky wrote:Is compleet aftappen geen idee. En dat afgepast de juiste hoeveelheid erin kieperen en dan kijken wat je peilstok aangeeft?? Dan heb je een redelijk nette indicatie lijkt me.
idd of voorgeschreven olie erin doen zonder alles af te meten
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Olieniveau in je carterpan

Post by kn@pestaart »

stef wrote: Onder de counterweights, of onder de lagerschalen zeg maar?
In het laatste geval slaan de gewichten door de olie??
(daar monteren ze normaliter toch een "windage tray" voor? )
Volgens mij heb je gelijk met 'onder de gewichten blijven'.
Als je die maat aanhoudt, en je hebt je pan eraf, kun je hem makkelijk op die maat monteren ;)
Ik zou inderdaad ook de voorgeschreven hoeveelheid er inkieperen ;)
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Olieniveau in je carterpan

Post by Jeroen_Sp »

Inderdaad carter loshalen van blok en er dan 5 quarts olie in doen. Dan heb je het juiste niveau (even rekning houden met oliefilter). Daar zou jou max van de peilstok moeten zitten dan. Hou wel rekening met de kanteling van het blok!

Een andere mogelijkheid, en wellicht evenveel werk, is een nieuwe originele timingcover te monteren met het gaatje er wel in. Dan kan je ook de originele peilstok blijven gebruiken.
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Olieniveau in je carterpan

Post by rulez »

Chucky wrote:Is compleet aftappen geen idee. En dat afgepast de juiste hoeveelheid erin kieperen en dan kijken wat je peilstok aangeeft?? Dan heb je een redelijk nette indicatie lijkt me.

rekening houden of je de originele of andere carterpan hebt(?)
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Olieniveau in je carterpan

Post by stef »

Ik heb het niveau van de oude motor bekeken.
Deze had zijn stok tot nagenoeg op de bodem van de sump.
Max. niveau is dus ca 4-5cm in de sump.
Dat vind ik wel erg weinig, dus ik heb er ca 3cm aan toegevoegd.
Nu is mijn olieniveau dus ongeveer de sump.
Gewichten e.d. slaan niet door de olie.

Ik kreeg van die enge horrorpop hierboven nog de opmerking dat je gewichten misschien juist wel door de olie zouden moeten slaan, omdat de zuigers gesmeerd worden met spatsmering.
Als ik dat echter zou doen, dan moet er nog 10 liter olie bij gok ik, wil ik op dat niveau kunnen komen....

Iemand hier een intelligent antwoord op?
ThomVis
Posts: 321
Joined: Fri Oct 29, 2004 11:17 pm

Re: Olieniveau in je carterpan

Post by ThomVis »

Wat ik er van begrepen heb is dat je niet wil dat je gewichten door de olie slaan. De olie wordt dan opgeklopt tot schuim en dat vind je oliepomp niet tof (lagere oliedruk=>mindere smering).
Ook zit er in sommige oliepannen een windage tray, dat is een plaat tussen je sump (oliereservoir) en bewegende delen. Dit om tegen te gaan dat de lucht die uit de cilinder komt van de neergaande zuiger de olie "opblaast", wat weer schuim kan geven. Waar geen windage tray in zit, moet er dus voldoende afstand zitten tussen max oliepeil en krukas.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Olieniveau in je carterpan

Post by stef »

Dat leek mij dus ook.
Post Reply