Schijfremmen, hrc en booster vragen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Schijfremmen, hrc en booster vragen

Post by Bean Bandit »

Hi all,

Ik heb op mijn 67 Dodge Coronet onbekrachtigde trommels rondom en ben me daarom een beetje aan het oriënteren in de wereld van de schijfremmen, hoofdremcylinders en rembekrachtigers.
Ik wil alle trommels vervangen door schijven. Maar naar mate ik meer lees over deze materie heb ik ook steeds meer vragen.

Ik zet ze even op een rijtje:
  • a. Wat is het verschil tussen een 7" en een 9" booster (buiten de afmetingen)?
    b. Wat is het verschil tussen een single en dual diaphragm booster?
    c. Wat voor een mastercylinder bore-size moet je kiezen? Wat is goed genoeg?
    d. Een proportinal valve, is het verstandig om deze gelijk in het systeem op te nemen?
    e. Wat voor een soort olie moet er in het systeem, of geeft de fabrikant dit aan?
Alvast dank voor de reacties.
Groeten, Remco
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: Schijfremmen, hrc en booster vragen

Post by Martin71RS »

Bij www.stainlesssteelbrakes.com stond volgens mij altijd een goede uitleg...

waarom wil je achter schijven? voor normaal gebruik zijn trommels prima.
Als je toch alles wil vervangen kijk dan voor een kitje voor jouw wagen, dan is het uitzoekwerk al gedaan....

succes!
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Schijfremmen, hrc en booster vragen

Post by sjak_brak »

Schijven achter ipv trommels geeft beter remgevoel, en betere doseerbaarheid. En je bent verlost van het geouwehoer van die kankervoeringen stellen, en dat gefuck met die schijtdingen vervangen :)
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: Schijfremmen, hrc en booster vragen

Post by Martin71RS »

welja joh, gooi jij er effe een medische enceclopedie tegenaan :o
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Schijfremmen, hrc en booster vragen

Post by Bean Bandit »

Bedankt Sjak, jij schrijft het, ik dacht het. Jij hebt ervaring met die trommels :lol:

Groeten, Remco
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Schijfremmen, hrc en booster vragen

Post by sjak_brak »

Goh, ik dacht dat ik het neutraal verwoord had :D

Voor de remvertraging an sich zal het niet heel erg veel uitmaken wat je op de achteras hebt zitten, wel voor je pedaalgevoel en doseerbaarheid (dus minder blokkeren). (omdat slechts ongeveer 20-30% van de remwerking op de achteras komt)
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Schijfremmen, hrc en booster vragen

Post by Thing »

SSBC verkoopt ook complete kits bestaande uit:
voorschijven
remklauwen
flexleidingen
prop valve
hoofdremcilinder
en bekrachtiger

six-pack had deze op voorraad enige tijd geleden....

Als alles toch uit elkaar is.... Gelijk rubbers en kogels vernieuwen.... Ander blijf je bezig....
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: Schijfremmen, hrc en booster vragen

Post by chevystan67 »

sjak_brak wrote: En je bent verlost van het geouwehoer van die kankervoeringen stellen
ze zijn tegenwoordig toch asbestvrij !! :arrow: :mrgreen:
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Schijfremmen, hrc en booster vragen

Post by Thing »

lijkt wel of Sjak tegenwoordig hagenees is....
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Schijfremmen, hrc en booster vragen

Post by Bean Bandit »

Ja, ik kom er ook achter dat een complete set het makkelijkst is.
En idd SSBC heeft zo'n set voor drum spindles.

Maar ik moet zeggen dat ik meer van Wilwood gecharmeerd ben, maar die hebben niet een complete set.
Daar moet je de hrc en booster los bij kopen. Hrc's maken ze zelf, maar een booster zal van een ander merk moeten zijn.

En ik twijfel nog over schijven aan de achterzijde. Ik denk dat ik eerst maar eens de voorkant doe en misschien wat omderdelen van de trommels achter ga vernieuwen, iig de cilinders, die zijn nogal verroest. En waarschijnlijk de leidingen vervangen.

Maar dit wordt een klus voor de aankomende winter, ik wil eerst eens rijden. Ik ben praktisch klaar met m'n front rebuild.
Aankomende weken een afspraak maken bij de uitlijner. Dan kan ik eindelijk weer eens een stukkie rijden :thumbs: .

Groeten, Remco
Post Reply