motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN. *UpDaTe*

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN. *UpDaTe*

Post by arthur »

(355 chevy v8, carb, hei)

Mn auto wilde niet meer starten.

Ik heb mn mallory bobine eraf gehaald en door gemeten, ik concludeerde hieruit dat die kapot was.

Nu had ik nog een standaard bobine liggen die ik erop heb gedaan, en de motor liep meteen.

Nu heb ik al 3 keer gehad dat die spontaan tijdens het rijden afsloeg en niet meer wilde starten,

de laatste keer heb ik een uur gewacht en toen startte die weer.

Zou het aan de bobine liggen of aan die condensator, of zo? of iets anders?

Het moet iets met de ontsteking zijn, in elk geval.
Last edited by arthur on Tue May 03, 2011 6:05 pm, edited 1 time in total.
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.

Post by Frans455 »

Ik denk eerder aan de HEI-module ... die dingen worden loeiheet ... en gaan, na jarenlange trouwe dienst, wel eens stuk.
Niet vergeten om de (metalen) onderkant met het bijgeleverde speciale vet in te smeren - dat zorgt ervoor dat ie z'n hitte kwijt kan.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.

Post by Detroitsteel »

Condensator zal het wel niet zijn, deze zorg voor een beperkte vlamboog als de contact punten opengaan. Dit ter behoud van de contactpunten.

Ik zou denken toch iets met de bobine

Congrat trouwens met je 1000'ste post :D
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.

Post by Shev Ed »

Bobine's gaan meestal naar de klote door slechte (massa) contacten.

Dan worden ze te heet en gaan ze kapot (of slechter presteren hoe warmer ze worden...)

Ook kunnen ze natuurlijk niet zo heel goed tegen hitte in het algemeen, maar als je je auto gewoon normaal gebruikt moet het natuurlijk gewoon heel blijven.

Aangenomen dat alle contacten netjes schoon zijn, en dat de stroom voorziening van de bobine in orde is.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.

Post by Ranch73 »

Detroitsteel wrote:Condensator zal het wel niet zijn, deze zorg voor een beperkte vlamboog als de contact punten opengaan. Dit ter behoud van de contactpunten.

Ik zou denken toch iets met de bobine

Congrat trouwens met je 1000'ste post :D
En jij met je ^666 ste op dit moment :evil:
On topic,zoals Frans aangeeft HEI module checken
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.

Post by arthur »

enigse manier om dat te checken is door een nieuwe te plaatsen zeker?
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.

Post by Detroitsteel »

Ranch73 wrote: En jij met je ^666 ste op dit moment :evil:
:D :evil: :D
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.

Post by Frans455 »

arthur wrote:enigse manier om dat te checken is door een nieuwe te plaatsen zeker?
Zal best te testen zijn, maar die HEI-modules zijn niet erg duur en binnen een minuut of vijf te vervangen.

Wel even kijken welke module je hebt, tot 1980 heb je de 4 pin modules, daarna 6 pins.
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.

Post by arthur »

ik heb hier nog een 4 pins liggen, ik zal is kijken of het past en of deze het nog wel doet
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.

Post by Shev Ed »

HEI module is toch gewoon een rotor met een ingebouwde bobine ?

Moet allemaal na te meten zijn als het goed is :)

Waarde's van de bobine (ohm's) moet je zelf maar even opzoeken wat dat moet zijn, maar een werkplaatshandboek van iedere chevy moet zoiets toch wel kunnen vermelden lijkt me :)
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.

Post by kn@pestaart »

Shev Ed wrote:HEI module is toch gewoon een rotor met een ingebouwde bobine
Verdelerkap met ingebouwde bobine :!:


:P
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.

Post by Frans455 »

Shev Ed wrote:HEI module is toch gewoon een rotor met een ingebouwde bobine ?

Moet allemaal na te meten zijn als het goed is :)

Waarde's van de bobine (ohm's) moet je zelf maar even opzoeken wat dat moet zijn, maar een werkplaatshandboek van iedere chevy moet zoiets toch wel kunnen vermelden lijkt me :)

Nee Ed, de HEI-module stuurt signaal naar de bobine - die zit in de schaal onder de rotor, met daaronder de HAL-gever (pickup coil).


Kenmerkende van de GM-HEI tot ca. 1980 is dat de bobine in de verdelerkap zit, maar dat heeft eigenlijk helemaal niks met HEI (High Energy Ignition) te maken ... want latere modellen HEI-ontstekingen hebben gewoon een losse bobine.

Image

Image
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.

Post by arthur »

ik heb de 4 pins (Mallory) vervangen door een original GM module (ja ja) en ik zag ook dat mn voedingsdraad naar mn bobine lam was, dus misschien lag het alleen daar aan, dat die af en toe geen kontakt maakt :oops: .

Ik zal van de week een langere rit maken om te kijken of die niet meer uit valt.

Meteen mn stekkertje van de oliedruk en van mn toerenteller aangesloten, ik was nu toch bezig.

Nu alleen nog mn achteruit-rij verlichtings schakelaar maken en de flans van mn linker collector rammelt tegen mn chassis balk aan.

Maar daar kan ik verrot slecht bij, als nu de motor draait hoor je echt zo'n zuigerstang rammel erin zitten.

Knap lullig als je trots zit te vertellen dat je zelf je blok gereviseerd en opgevoerd hebt, en je hoort een versleten zuigerstanglager rammel erin.

Maar als ik mn voet tegen mn uitlaat aan duw dan hoor je het niet meer.

Nou, genoeg geluld, mn vriendin staat mn Nasi met ei net op te warmen (JAGH! :( )
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.

Post by Frans455 »

arthur wrote:ik heb de 4 pins (Mallory) vervangen door een original GM module (ja ja) en ik zag ook dat mn voedingsdraad naar mn bobine lam was, dus misschien lag het alleen daar aan, dat die af en toe geen kontakt maakt :oops: .

Ik zal van de week een langere rit maken om te kijken of die niet meer uit valt.

Meteen mn stekkertje van de oliedruk en van mn toerenteller aangesloten, ik was nu toch bezig.

Nu alleen nog mn achteruit-rij verlichtings schakelaar maken en de flans van mn linker collector rammelt tegen mn chassis balk aan.

Maar daar kan ik verrot slecht bij, als nu de motor draait hoor je echt zo'n zuigerstang rammel erin zitten.

Knap lullig als je trots zit te vertellen dat je zelf je blok gereviseerd en opgevoerd hebt, en je hoort een versleten zuigerstanglager rammel erin.

Maar als ik mn voet tegen mn uitlaat aan duw dan hoor je het niet meer.

Nou, genoeg geluld, mn vriendin staat mn Nasi met ei net op te warmen (JAGH! :( )

Je bent het vet onder de module niet vergeten hoop ik?
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.

Post by arthur »

er zat inderdaad een berg geel vet onder, die heb ik er weer verdeeld overheen gesmeerd, dus dat moet voldoende zijn.







Geldt ook voor de nasi trouwens. :D
Post Reply