motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN. *UpDaTe*
motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN. *UpDaTe*
(355 chevy v8, carb, hei)
Mn auto wilde niet meer starten.
Ik heb mn mallory bobine eraf gehaald en door gemeten, ik concludeerde hieruit dat die kapot was.
Nu had ik nog een standaard bobine liggen die ik erop heb gedaan, en de motor liep meteen.
Nu heb ik al 3 keer gehad dat die spontaan tijdens het rijden afsloeg en niet meer wilde starten,
de laatste keer heb ik een uur gewacht en toen startte die weer.
Zou het aan de bobine liggen of aan die condensator, of zo? of iets anders?
Het moet iets met de ontsteking zijn, in elk geval.
Mn auto wilde niet meer starten.
Ik heb mn mallory bobine eraf gehaald en door gemeten, ik concludeerde hieruit dat die kapot was.
Nu had ik nog een standaard bobine liggen die ik erop heb gedaan, en de motor liep meteen.
Nu heb ik al 3 keer gehad dat die spontaan tijdens het rijden afsloeg en niet meer wilde starten,
de laatste keer heb ik een uur gewacht en toen startte die weer.
Zou het aan de bobine liggen of aan die condensator, of zo? of iets anders?
Het moet iets met de ontsteking zijn, in elk geval.
Last edited by arthur on Tue May 03, 2011 6:05 pm, edited 1 time in total.
Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.
Ik denk eerder aan de HEI-module ... die dingen worden loeiheet ... en gaan, na jarenlange trouwe dienst, wel eens stuk.
Niet vergeten om de (metalen) onderkant met het bijgeleverde speciale vet in te smeren - dat zorgt ervoor dat ie z'n hitte kwijt kan.
Niet vergeten om de (metalen) onderkant met het bijgeleverde speciale vet in te smeren - dat zorgt ervoor dat ie z'n hitte kwijt kan.
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.
Condensator zal het wel niet zijn, deze zorg voor een beperkte vlamboog als de contact punten opengaan. Dit ter behoud van de contactpunten.
Ik zou denken toch iets met de bobine
Congrat trouwens met je 1000'ste post
Ik zou denken toch iets met de bobine
Congrat trouwens met je 1000'ste post
Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.
Bobine's gaan meestal naar de klote door slechte (massa) contacten.
Dan worden ze te heet en gaan ze kapot (of slechter presteren hoe warmer ze worden...)
Ook kunnen ze natuurlijk niet zo heel goed tegen hitte in het algemeen, maar als je je auto gewoon normaal gebruikt moet het natuurlijk gewoon heel blijven.
Aangenomen dat alle contacten netjes schoon zijn, en dat de stroom voorziening van de bobine in orde is.
Dan worden ze te heet en gaan ze kapot (of slechter presteren hoe warmer ze worden...)
Ook kunnen ze natuurlijk niet zo heel goed tegen hitte in het algemeen, maar als je je auto gewoon normaal gebruikt moet het natuurlijk gewoon heel blijven.
Aangenomen dat alle contacten netjes schoon zijn, en dat de stroom voorziening van de bobine in orde is.
Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.
En jij met je ^666 ste op dit momentDetroitsteel wrote:Condensator zal het wel niet zijn, deze zorg voor een beperkte vlamboog als de contact punten opengaan. Dit ter behoud van de contactpunten.
Ik zou denken toch iets met de bobine
Congrat trouwens met je 1000'ste post
On topic,zoals Frans aangeeft HEI module checken
Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.
enigse manier om dat te checken is door een nieuwe te plaatsen zeker?
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.
Ranch73 wrote: En jij met je ^666 ste op dit moment
Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.
Zal best te testen zijn, maar die HEI-modules zijn niet erg duur en binnen een minuut of vijf te vervangen.arthur wrote:enigse manier om dat te checken is door een nieuwe te plaatsen zeker?
Wel even kijken welke module je hebt, tot 1980 heb je de 4 pin modules, daarna 6 pins.
Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.
ik heb hier nog een 4 pins liggen, ik zal is kijken of het past en of deze het nog wel doet
Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.
HEI module is toch gewoon een rotor met een ingebouwde bobine ?
Moet allemaal na te meten zijn als het goed is
Waarde's van de bobine (ohm's) moet je zelf maar even opzoeken wat dat moet zijn, maar een werkplaatshandboek van iedere chevy moet zoiets toch wel kunnen vermelden lijkt me
Moet allemaal na te meten zijn als het goed is
Waarde's van de bobine (ohm's) moet je zelf maar even opzoeken wat dat moet zijn, maar een werkplaatshandboek van iedere chevy moet zoiets toch wel kunnen vermelden lijkt me
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.
Verdelerkap met ingebouwde bobineShev Ed wrote:HEI module is toch gewoon een rotor met een ingebouwde bobine
Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.
Shev Ed wrote:HEI module is toch gewoon een rotor met een ingebouwde bobine ?
Moet allemaal na te meten zijn als het goed is
Waarde's van de bobine (ohm's) moet je zelf maar even opzoeken wat dat moet zijn, maar een werkplaatshandboek van iedere chevy moet zoiets toch wel kunnen vermelden lijkt me
Nee Ed, de HEI-module stuurt signaal naar de bobine - die zit in de schaal onder de rotor, met daaronder de HAL-gever (pickup coil).
Kenmerkende van de GM-HEI tot ca. 1980 is dat de bobine in de verdelerkap zit, maar dat heeft eigenlijk helemaal niks met HEI (High Energy Ignition) te maken ... want latere modellen HEI-ontstekingen hebben gewoon een losse bobine.
Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.
ik heb de 4 pins (Mallory) vervangen door een original GM module (ja ja) en ik zag ook dat mn voedingsdraad naar mn bobine lam was, dus misschien lag het alleen daar aan, dat die af en toe geen kontakt maakt .
Ik zal van de week een langere rit maken om te kijken of die niet meer uit valt.
Meteen mn stekkertje van de oliedruk en van mn toerenteller aangesloten, ik was nu toch bezig.
Nu alleen nog mn achteruit-rij verlichtings schakelaar maken en de flans van mn linker collector rammelt tegen mn chassis balk aan.
Maar daar kan ik verrot slecht bij, als nu de motor draait hoor je echt zo'n zuigerstang rammel erin zitten.
Knap lullig als je trots zit te vertellen dat je zelf je blok gereviseerd en opgevoerd hebt, en je hoort een versleten zuigerstanglager rammel erin.
Maar als ik mn voet tegen mn uitlaat aan duw dan hoor je het niet meer.
Nou, genoeg geluld, mn vriendin staat mn Nasi met ei net op te warmen (JAGH! )
Ik zal van de week een langere rit maken om te kijken of die niet meer uit valt.
Meteen mn stekkertje van de oliedruk en van mn toerenteller aangesloten, ik was nu toch bezig.
Nu alleen nog mn achteruit-rij verlichtings schakelaar maken en de flans van mn linker collector rammelt tegen mn chassis balk aan.
Maar daar kan ik verrot slecht bij, als nu de motor draait hoor je echt zo'n zuigerstang rammel erin zitten.
Knap lullig als je trots zit te vertellen dat je zelf je blok gereviseerd en opgevoerd hebt, en je hoort een versleten zuigerstanglager rammel erin.
Maar als ik mn voet tegen mn uitlaat aan duw dan hoor je het niet meer.
Nou, genoeg geluld, mn vriendin staat mn Nasi met ei net op te warmen (JAGH! )
Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.
arthur wrote:ik heb de 4 pins (Mallory) vervangen door een original GM module (ja ja) en ik zag ook dat mn voedingsdraad naar mn bobine lam was, dus misschien lag het alleen daar aan, dat die af en toe geen kontakt maakt .
Ik zal van de week een langere rit maken om te kijken of die niet meer uit valt.
Meteen mn stekkertje van de oliedruk en van mn toerenteller aangesloten, ik was nu toch bezig.
Nu alleen nog mn achteruit-rij verlichtings schakelaar maken en de flans van mn linker collector rammelt tegen mn chassis balk aan.
Maar daar kan ik verrot slecht bij, als nu de motor draait hoor je echt zo'n zuigerstang rammel erin zitten.
Knap lullig als je trots zit te vertellen dat je zelf je blok gereviseerd en opgevoerd hebt, en je hoort een versleten zuigerstanglager rammel erin.
Maar als ik mn voet tegen mn uitlaat aan duw dan hoor je het niet meer.
Nou, genoeg geluld, mn vriendin staat mn Nasi met ei net op te warmen (JAGH! )
Je bent het vet onder de module niet vergeten hoop ik?
Re: motor STOPT ineens tijdens het RIJDEN.
er zat inderdaad een berg geel vet onder, die heb ik er weer verdeeld overheen gesmeerd, dus dat moet voldoende zijn.
Geldt ook voor de nasi trouwens.
Geldt ook voor de nasi trouwens.