RDW vraagje

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Firefly
Posts: 855
Joined: Sun Jul 01, 2007 1:47 pm

Re: RDW vraagje

Post by Firefly »

Mark Sulman wrote:Heb wel al veel contact gehad met rdw en daar zeggen ze dat ik maar 1 derde deel van de auto mag aanpassen. Zo heb je de keuze uit het aanpassen van ophanging, aandrijflijn of carroserie. Ik heb daarom gekozen voor aandrijflijn, want het aantal cilinders is het enige van de 3 wat op het kenteken komt. Ik kan daarom dus niet na alle aanpassingen heen gaan te keuren.

Maar denk niet dat ik nu met een bi-turbo (uiteindelijke motor) hoef aan te komen en een ophanging met bladveren en remtrommels :lol:
Als je je auto helemaal verbouwt (dus meer dan 1/3e deel) dan moeten ze het alsnog goedkeuren, want de auto is van voor 01-01-1973 dus is er geen typegoedkeuring voor die auto.

Als jij bijvoorbeeld heel je chassis en heel je body verbouwt en verzaagt, en je biedt hem daarna aan ter keuring dan moeten ze hem zo gewoon goedkeuren als alles aan de algemene voertuigeisen voldoet.
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: RDW vraagje

Post by Mark Sulman »

Dat had ik ook gehoopt maar heb hier meerdere malen contact over gehad en met diverse personen van de rdw, en ze zeggen allemaal dat ik maar 1 derde deel mag verbouwen. Zal volgende week anders nog eens moeten bellen
Firefly
Posts: 855
Joined: Sun Jul 01, 2007 1:47 pm

Re: RDW vraagje

Post by Firefly »

Mark Sulman wrote:Dat had ik ook gehoopt maar heb hier meerdere malen contact over gehad en met diverse personen van de rdw, en ze zeggen allemaal dat ik maar 1 derde deel mag verbouwen. Zal volgende week anders nog eens moeten bellen
Als de auto van na 01-01-1973 of nieuwer is wel ja, dan kunnen ze namelijk de typegoedkeuring bekijken en zien dat de auto verbouwd is en hoeveel.

Maar van die truck van jou kunnen ze dat niet bewijzen ivm met geen typegoedkeuring, dus moeten ze het wel goedkeuren als het voldoet aan de algemene voertuigeisen.
emilio
Posts: 1726
Joined: Mon Jan 31, 2005 3:55 pm

Re: RDW vraagje

Post by emilio »

Mark Sulman wrote:Zal volgende week anders nog eens moeten bellen
en dan zullen ze waarschijnlijk weer hetzelfde zeggen. Zullen ze wel moeten ofzo maar toch moeten ze hem goedkeuren.
Ik begrijp dat je voorzichtig bent en het goed wil doen zodat je geen gezeik krijgt maar ik denk dat je geen zorgen hoeft te maken.
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: RDW vraagje

Post by Mark Sulman »

De mogelijkheid die ik eventueel nog wel heb is het op die manier te doen die jullie mij zeggen, en daarbij de carroserie (eerst) origineel te houden. Dus het chassis geheel custom te bouwen met ophanging en het blok. Dan gewoon de carroserie in oude staat monteren en vervolgens naar de RDW gaan.
Mocht het dan zo zijn dat ik op geen enkele mogelijkheid een kenteken kan krijgen kan ik altijd nog thuis het oude chassis er even onder gooien en dan keuren. Als het namenlijk wel goed gaat scheelt dit mij een hoop tijd en geld.
mark89769
Posts: 55
Joined: Thu Aug 19, 2010 7:58 pm

Re: RDW vraagje

Post by mark89769 »

Ik zou je pickup eerst orgineel met een 350 sbc ingebouwd laten keuren/schouwen bij het RDW, erna kan je ermee doen wat je wilt.

op deze manier ga ik ook mijn 29' ford keuren bij het RDW om v8 gelijk op kenteken te krijgen.
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: RDW vraagje

Post by Mark Sulman »

mark89769 wrote:Ik zou je pickup eerst orgineel met een 350 sbc ingebouwd laten keuren/schouwen bij het RDW, erna kan je ermee doen wat je wilt.

op deze manier ga ik ook mijn 29' ford keuren bij het RDW om v8 gelijk op kenteken te krijgen.
Maar het gaat mij er juist om dat ik geen gedonder krijg met het uiteindelijke vermogen. Dat wat ik met een 350 op kenteken krijg, is bij lange na niet wat het uiteindelijk zal worden wat vermogen betreft.
De rest ben ik ook niet zo bang voor, en motor in principe met gewoon rijden ook niet, maar mocht je ooit bij een ongeval betrokken zijn, kun je in zo'n geval nog wel eens behoorlijke problemen krijgen.
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: RDW vraagje

Post by pvz »

Mark Sulman wrote:De mogelijkheid die ik eventueel nog wel heb is het op die manier te doen die jullie mij zeggen, en daarbij de carroserie (eerst) origineel te houden. Dus het chassis geheel custom te bouwen met ophanging en het blok. Dan gewoon de carroserie in oude staat monteren en vervolgens naar de RDW gaan.
Mocht het dan zo zijn dat ik op geen enkele mogelijkheid een kenteken kan krijgen kan ik altijd nog thuis het oude chassis er even onder gooien en dan keuren. Als het namenlijk wel goed gaat scheelt dit mij een hoop tijd en geld.
Zoals jij je chassis wilt en je ophanging en je motor en en en.. Dan past de standaard carrosserie niet meer hoor, dan zal je heel veel aanpassingen hebben moeten maken om hem er weer op te zetten :)
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: RDW vraagje

Post by Mark Sulman »

[/quote]Zoals jij je chassis wilt en je ophanging en je motor en en en.. Dan past de standaard carrosserie niet meer hoor, dan zal je heel veel aanpassingen hebben moeten maken om hem er weer op te zetten :)[/quote]

Ja, dat is ook zo!, dus dat is ook geen mogelijkheid. Ik zal volgende week gewoon nog eens bellen naar de rdw. En dan vragen of het uit maakt als ik later met aanzienlijk meer pk's zal gaan rijden dan waarmee ik de auto heb laten keuren.
Bedankt
elcamino59
Posts: 537
Joined: Sun May 13, 2007 1:07 pm

Re: RDW vraagje

Post by elcamino59 »

dus als ik het goed begrijp wil je 700 pk (bijvoorbeeld) op kenteken hebben ? nou dat heeft niemand. mischien op een bugati veyron en zulke fabrieksauto,s .
mijn auto is in veendam geweest omdat het een 6cil op kenteken was met een bigblock er in ,het is een heel gezeik geweest ook omdat alles verlast was en omdat er schijven op zaten en geen trommels en weet ik niet wat nog meer .
ik heb nu een v8 op kenteken met een geschat aantal kw,s er bij . en ik vind het best zo ,mijn basis is weer een bigblock 454 als je de nummers nagaat . dingen als pk,s daar moet je het met zulke figuren helemaal niet over hebben .
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: RDW vraagje

Post by Mark Sulman »

elcamino59 wrote:dus als ik het goed begrijp wil je 700 pk (bijvoorbeeld) op kenteken hebben ? nou dat heeft niemand. mischien op een bugati veyron en zulke fabrieksauto,s .
mijn auto is in veendam geweest omdat het een 6cil op kenteken was met een bigblock er in ,het is een heel gezeik geweest ook omdat alles verlast was en omdat er schijven op zaten en geen trommels en weet ik niet wat nog meer .
ik heb nu een v8 op kenteken met een geschat aantal kw,s er bij . en ik vind het best zo ,mijn basis is weer een bigblock 454 als je de nummers nagaat . dingen als pk,s daar moet je het met zulke figuren helemaal niet over hebben .
In dat geval ga eerst gewoon mijn auto opbouwen met een kleine 8 cilinder en zo zorgen dat ik eerst een kenteken krijg.
Vriendelijke dank voor je info. En de rest van alle reacties ook natuurlijk
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: RDW vraagje

Post by pvz »

Mark, is het niet zonde van de tijd, werk en geld om je nu reeds gedemonteerde wagen weer op te bouwen, om te bouwen naar v8 (motorsteunen maken, baksteun maken, radiateur verplaatsen, aandrijfas inkorten/aanpassen, leidingwerk, enzovoort) en apk waardig te maken. En dan nog de onderdelen zoals rem onderdelen, verlichting, rubbers, leidingen, en andere spullen die je misschien nog moet aanschaffen om hem door de keuring heen te krijgen.. Alleen maar om een Nederlands kenteken te verkrijgen en dan de hele boel weg te kunnen gooien omdat je toch met een ander custom chassis, motor enzovoort wil gaan rijden? En dat terwijl ze toch geen typegoedkeuring hebben van die tijd.. (zie uitleg van o.a. Firefly)
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: RDW vraagje

Post by Mark Sulman »

Ja, ik ben het helemaal met jullie eens en ik zal ook het liefste direct stoppen met opbouwen, alleen vind ik het risico nogal groot, omdat de rdw zelf zegt dat het niet kan.
elcamino59
Posts: 537
Joined: Sun May 13, 2007 1:07 pm

Re: RDW vraagje

Post by elcamino59 »

ik zou gewoon lekker nieuw gaan bouwen ,bij mij was het probleem dat de vorige eigenaar constructief er een zooitje van gemaakt had ( was levensgevaarlijk) , maar als jij een compleet nieuw chassis maakt waar niets op aan te merken valt technisch dan zie ik ook geen probemen . hoeveel hotrods rijden hier niet met een compleet zelfbouw chassis :smack:
ik heb hier ook wel eens een 50er pickup gezien die compleet met c4 ophanging zo door de rdw keuring rolde , je moet niet te bang zijn joh ,gewoon lekker gaan beginnen .
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: RDW vraagje

Post by BigBlockMopar »

En ik zou zeker niet constant gaan lopen bellen met die gasten want het enige dat je ermee bereikt is dat ze zichzelf gaan afvragen of er misschien toch maar snel betere (lees: strengere) regelgeving voor moet komen...
Post Reply