end ratio

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
olds 72
Posts: 12
Joined: Thu Mar 25, 2010 10:42 pm

end ratio

Post by olds 72 »

hallo ben bezig met een project een olds cutlass van 72 en ben al begonnen met de motor te veranderen en het performance gedeelte valt eigenlijk wel tegen.
de motor is een 350 uitgeboord met speedpro zuigers en 9.5 comp
nokkenas is een crane powermax 256°
750 cfm edelbrock carb
headers
inlaat edelbrock
high volume olie pomp
de cylinderkoppen licht bewerkt ,alle scherpe hoeken af gehaalt en de bumps in de uitlaat weg gedaan
eindoverbrenging is een 2.89


dus zit ik nu met de vraag welke overbrenging moet ik nemen dat er wat punch in komt?
zelf had ik aan 3.42 gedacht maar moet er nog op de snelweg mee kunnen rijden
mijn bandenmaat is 255 70 15
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: end ratio

Post by Renev »

Hele belangrijke vraag: wat voor bak ga je gebruiken????
Als je een TH350 of TH400 gaat gebruiken zou ik niet hoger gaan dan 3.42 ga je met een OD bak aan de gang dan kun je ook nog naar 3.73 of zelfs 4.11
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: end ratio

Post by Pavement Pounder »

Klinkt aardig voor een wagen zonder overdrive en 15" wielen.
Wat Renev zegt.
olds 72
Posts: 12
Joined: Thu Mar 25, 2010 10:42 pm

Re: end ratio

Post by olds 72 »

is een th350 wat zouden jullie anders zetten
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: end ratio

Post by Thing »

3.42 is een veel gebruike ratio voor koppel motoren als olds/pontiac/buick

icm 275/60R15(28" totaal dia) valt er prima mee te rijden en te cruizen op de snelweg...

jij rijd met 29" banden dus nog meer rolomtrek... ik zeg 3.42
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: end ratio

Post by Renev »

Met een TH350 bak is een 3.42 een goede overbrenging waarmee de auto nog goed te rijden is op de snelweg.
olds 72
Posts: 12
Joined: Thu Mar 25, 2010 10:42 pm

Re: end ratio

Post by olds 72 »

gaat hij ook harder trekken en haal ik nog 190km/h nu doet hij dat aan 3900rpm
Firefly
Posts: 855
Joined: Sun Jul 01, 2007 1:47 pm

Re: end ratio

Post by Firefly »

olds 72 wrote:gaat hij ook harder trekken en haal ik nog 190km/h nu doet hij dat aan 3900rpm
Hij gaat harder trekken, maar je top zal wat lager komen te liggen.

190 km/h zal nog wel lukken, maar wel bij meer toeren (ik gok 4300 of 4400?)
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: end ratio

Post by Thing »

meer..

je zal ong 210 rijden bij 5000 toeren op deze banden
olds 72
Posts: 12
Joined: Thu Mar 25, 2010 10:42 pm

Re: end ratio

Post by olds 72 »

ook gezien van de veranderingen die zijn gedaan aan de motor zou dit toch de volgende stap zijn voor dat hij harder trekt?
of is een andere nokkenas en de edelbrock rpm inlaat een beter gedacht?
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: end ratio

Post by Thing »

nee.. end ratio maakt meer verschil...
olds 72
Posts: 12
Joined: Thu Mar 25, 2010 10:42 pm

Re: end ratio

Post by olds 72 »

ok ga dan voor een 3.42
allemaal bedankt voor jullie fijne reakties :)
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: end ratio

Post by Thing »

geen dank.. succes ermee.... foto's maken van lange strepen hè.. :lol:
caddy123
Posts: 1138
Joined: Tue Jan 23, 2007 6:13 pm

Re: end ratio

Post by caddy123 »

En dan heb ik ook nog een vraag, ik heb op mijn coupe deville met een th 400 een overbrenging van 2.28 laag dus.
Nu zit er nog de originele motor in 425 cid 7 ltr comp 8.5-1 185 pk (20000 km terug gereviseerd) op het vliegwiel verbruik 1op 4,5.
Ben nu bezig met een 500 cid 8.2 ltr comp 10.1 krukas-drijfstangen zuigers gebalanceerd komt rond de 400 pk op het vliegwiel.
Met deze motor wil ik ook 1 op 4 gaan rijden, hij zal gaan als de brandweer straks en helemaal als ik de overbrenging verander naar 3.....
Maar nu, dan ga ook zeker ook veel meer brandstof verbruiken of heb dat er niets mee te maken?

gr caddy123
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: end ratio

Post by Renev »

@ Olds72: met zo`n verhouding komt de motor veel beter tot zijn recht.

@ Caddy123: in theorie zou je meer gaan verbruiken maar in de praktijk gaat dat niet altijd op.
Als jouw motor bij bijv. 100 km/h een betere verbranding heeft omdat hij met de kortere overbrenging op een gunstiger toerental draait dan wordt hij zuiniger.
Vergelijk het maar met een handgeschakelde auto als je die bij 20km/u al in z`n 5 zet dan loopt hij ook niet echt optimaal en zal hij verhoudingsgewijs meer verbruiken dan dat hij in z`n 2 of 3 staat en dus meer toeren maakt maar daardoor wel een betere verbranding heeft.
Post Reply