end ratio
end ratio
hallo ben bezig met een project een olds cutlass van 72 en ben al begonnen met de motor te veranderen en het performance gedeelte valt eigenlijk wel tegen.
de motor is een 350 uitgeboord met speedpro zuigers en 9.5 comp
nokkenas is een crane powermax 256°
750 cfm edelbrock carb
headers
inlaat edelbrock
high volume olie pomp
de cylinderkoppen licht bewerkt ,alle scherpe hoeken af gehaalt en de bumps in de uitlaat weg gedaan
eindoverbrenging is een 2.89
dus zit ik nu met de vraag welke overbrenging moet ik nemen dat er wat punch in komt?
zelf had ik aan 3.42 gedacht maar moet er nog op de snelweg mee kunnen rijden
mijn bandenmaat is 255 70 15
de motor is een 350 uitgeboord met speedpro zuigers en 9.5 comp
nokkenas is een crane powermax 256°
750 cfm edelbrock carb
headers
inlaat edelbrock
high volume olie pomp
de cylinderkoppen licht bewerkt ,alle scherpe hoeken af gehaalt en de bumps in de uitlaat weg gedaan
eindoverbrenging is een 2.89
dus zit ik nu met de vraag welke overbrenging moet ik nemen dat er wat punch in komt?
zelf had ik aan 3.42 gedacht maar moet er nog op de snelweg mee kunnen rijden
mijn bandenmaat is 255 70 15
Re: end ratio
Hele belangrijke vraag: wat voor bak ga je gebruiken????
Als je een TH350 of TH400 gaat gebruiken zou ik niet hoger gaan dan 3.42 ga je met een OD bak aan de gang dan kun je ook nog naar 3.73 of zelfs 4.11
Als je een TH350 of TH400 gaat gebruiken zou ik niet hoger gaan dan 3.42 ga je met een OD bak aan de gang dan kun je ook nog naar 3.73 of zelfs 4.11
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: end ratio
Klinkt aardig voor een wagen zonder overdrive en 15" wielen.
Wat Renev zegt.
Wat Renev zegt.
Re: end ratio
is een th350 wat zouden jullie anders zetten
Re: end ratio
3.42 is een veel gebruike ratio voor koppel motoren als olds/pontiac/buick
icm 275/60R15(28" totaal dia) valt er prima mee te rijden en te cruizen op de snelweg...
jij rijd met 29" banden dus nog meer rolomtrek... ik zeg 3.42
icm 275/60R15(28" totaal dia) valt er prima mee te rijden en te cruizen op de snelweg...
jij rijd met 29" banden dus nog meer rolomtrek... ik zeg 3.42
Re: end ratio
Met een TH350 bak is een 3.42 een goede overbrenging waarmee de auto nog goed te rijden is op de snelweg.
Re: end ratio
gaat hij ook harder trekken en haal ik nog 190km/h nu doet hij dat aan 3900rpm
Re: end ratio
Hij gaat harder trekken, maar je top zal wat lager komen te liggen.olds 72 wrote:gaat hij ook harder trekken en haal ik nog 190km/h nu doet hij dat aan 3900rpm
190 km/h zal nog wel lukken, maar wel bij meer toeren (ik gok 4300 of 4400?)
Re: end ratio
meer..
je zal ong 210 rijden bij 5000 toeren op deze banden
je zal ong 210 rijden bij 5000 toeren op deze banden
Re: end ratio
ook gezien van de veranderingen die zijn gedaan aan de motor zou dit toch de volgende stap zijn voor dat hij harder trekt?
of is een andere nokkenas en de edelbrock rpm inlaat een beter gedacht?
of is een andere nokkenas en de edelbrock rpm inlaat een beter gedacht?
Re: end ratio
nee.. end ratio maakt meer verschil...
Re: end ratio
ok ga dan voor een 3.42
allemaal bedankt voor jullie fijne reakties
allemaal bedankt voor jullie fijne reakties
Re: end ratio
geen dank.. succes ermee.... foto's maken van lange strepen hè..
Re: end ratio
En dan heb ik ook nog een vraag, ik heb op mijn coupe deville met een th 400 een overbrenging van 2.28 laag dus.
Nu zit er nog de originele motor in 425 cid 7 ltr comp 8.5-1 185 pk (20000 km terug gereviseerd) op het vliegwiel verbruik 1op 4,5.
Ben nu bezig met een 500 cid 8.2 ltr comp 10.1 krukas-drijfstangen zuigers gebalanceerd komt rond de 400 pk op het vliegwiel.
Met deze motor wil ik ook 1 op 4 gaan rijden, hij zal gaan als de brandweer straks en helemaal als ik de overbrenging verander naar 3.....
Maar nu, dan ga ook zeker ook veel meer brandstof verbruiken of heb dat er niets mee te maken?
gr caddy123
Nu zit er nog de originele motor in 425 cid 7 ltr comp 8.5-1 185 pk (20000 km terug gereviseerd) op het vliegwiel verbruik 1op 4,5.
Ben nu bezig met een 500 cid 8.2 ltr comp 10.1 krukas-drijfstangen zuigers gebalanceerd komt rond de 400 pk op het vliegwiel.
Met deze motor wil ik ook 1 op 4 gaan rijden, hij zal gaan als de brandweer straks en helemaal als ik de overbrenging verander naar 3.....
Maar nu, dan ga ook zeker ook veel meer brandstof verbruiken of heb dat er niets mee te maken?
gr caddy123
Re: end ratio
@ Olds72: met zo`n verhouding komt de motor veel beter tot zijn recht.
@ Caddy123: in theorie zou je meer gaan verbruiken maar in de praktijk gaat dat niet altijd op.
Als jouw motor bij bijv. 100 km/h een betere verbranding heeft omdat hij met de kortere overbrenging op een gunstiger toerental draait dan wordt hij zuiniger.
Vergelijk het maar met een handgeschakelde auto als je die bij 20km/u al in z`n 5 zet dan loopt hij ook niet echt optimaal en zal hij verhoudingsgewijs meer verbruiken dan dat hij in z`n 2 of 3 staat en dus meer toeren maakt maar daardoor wel een betere verbranding heeft.
@ Caddy123: in theorie zou je meer gaan verbruiken maar in de praktijk gaat dat niet altijd op.
Als jouw motor bij bijv. 100 km/h een betere verbranding heeft omdat hij met de kortere overbrenging op een gunstiger toerental draait dan wordt hij zuiniger.
Vergelijk het maar met een handgeschakelde auto als je die bij 20km/u al in z`n 5 zet dan loopt hij ook niet echt optimaal en zal hij verhoudingsgewijs meer verbruiken dan dat hij in z`n 2 of 3 staat en dus meer toeren maakt maar daardoor wel een betere verbranding heeft.