LPG perikelen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

LPG perikelen

Post by Alwin »

Goeiedag,

Laatst ben ik met mijn Lincoln Mark V naar Engeland geweest en dat is helemaal goed gegaan tot de laatste dag. Wij wilde wegrijden bij een oude abdij en de auto starte niet meer op gas. Ben overgegaan op benzine en op de snelweg weer terug op gas en dat ging goed. Tot een rotonde, waar we moesten afremmen en toen sloeg de motor weer af. Aangezien we de boot moest halen hebben we de rest op benzine gereden. Mijn eerste vermoeden was slecht gas getankt. Maar nee.

Ik heb terug in Nederland al eens een keer 50 liter getankt en daarna nog eens de tank helemaal leeg gereden, dus dat Britse gas zit er niet meer in. Maar dat was het ook niet. Kon op internet ook niets hierover vinden. Alleen maar over de verhouding van verschillende gassen(winter/zomerblend), maar dat verklaard het probleem niet.

Aangezien de auto prima op benzine rijdt, moet ik het probleem in het gasgedeelte zoeken. Nu weet ik dat er twee afstel mogelijkheden zijn. Stationair en mengverhouding. De eerste weet ik te vinden, maar de tweede weet ik niet en daar vermoed ik het probleem. En vraag me ook af, of ik daar wel aan kan zitten zonder een sonde in de uitlaat te proppen.

Maar wat ik raar blijf vinden is dat het opeens begon. Die laatste dag hadden we gas getankt en hij reed er prima op. Pas toen we na drie uur stilstaan weg wilde rijden hadden we dit probleem.

Voordat ik als een olifant door die porselein kast heen ga en aan allerlei afstellingen ga draaien wil ik vragen of jullie wijs kunnen worden uit dit verhaal en of jullie een idee hebben of moet ik maar gelijk naar de LPG boer gaan om het één en ander na te laten kijken.

Hoor graag van jullie,
Alwin
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: LPG perikelen

Post by kn@pestaart »

Welkom ;)
Alwin wrote: Wij wilde wegrijden
Misschien iets rustiger wegrijden volgende keer? :D

Is je luchtfilter goor?
Gas schijnt een schoon filtertje wel op prijs te stellen ;)
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: LPG perikelen

Post by Funk »

Koelvloeistof goed op peil ? Zeker als je verdamper relatief hoog zit (op het binnenscherm bijv). heb je kans dat er een luchtbel in het systeem zit, zeker als de verdamper doorgelust is op je kachelradiateur waarvan de klep gesloten is (goed denkbaar met dit weer).

Luchtfilter vernieuwen inderdaad, dat kost je sowieso weinig en kan nooit kwaad.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG perikelen

Post by sjak_brak »

Wat voor gasinstallatie?

Misschien bobine die te warm wordt?

Hoe is je inductierelais aangestuurd?
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: LPG perikelen

Post by jobnu »

Wat voor gasinstallatie?

Misschien bobine die te warm wordt?

Hoe is je inductierelais aangestuurd?
Misschien even voorstellen????? :D
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: LPG perikelen

Post by stef »

Lekje in je membraam van de verdamper denk ik.
Sjak verkoopt mooie revisiekit's.
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: LPG perikelen

Post by Alwin »

Ola,

Wat voorstellen betreft. Mijn naam is Alwin en rijd al sinds 2002 in oude Amerikanen. Momenteel bezitten we een 1978 Lincoln Continental Mark V(had hiervoor een 1977 Mark V), een 1978 Mercury Cougar XR-7 en onlangs bijgekomen een 1986 Jeep Grand Wagoneer. Ik had volgens mij me hier al eens aangemeld, maar dat is of weg of mijn geheugen speelt parten met mij. Maar er zijn leden onder jullie die mij al langer kennen.

Type LPG is een Impco met 300A verdamper. Gewoon standaard wat ik zo vaak zie. 8mm leidingen, buffer/filtervaatje. Niets raars.

Aan het luchtfilter had ik al ook al zitten denken. Bij mijn Mercury was die ook al binnen een jaar dicht. Maar dat merkte ik vooral aan verlies in vermogen en enorm hoog verbruik. De Lincoln waar we het nu over hebben heeft pas een half jaar LPG en op benzine houd ie niet in. Maar inderdaad misschien is het gas gevoeliger.

Koelwater heb ik net gecheckt en dat is nog op peil.

Bobine te warm, zou ik dan het probleem niet ook op benzine hebben. Het rare blijf ik vinden is dat het opeens was en meteen extreem. Niet starten, niet eens een beetje aanslaan, en onder 50 kph slaat ie af. En als ik op de snelweg mijn gas los laat en na een tijd weer gas wil geven, houdt ie altijd even in en dan gaat ie weer.

Aangezien ik al eens eerder met zo een filter problemen had gaat ik die maar als eerst vervangen. En we hadden toen ook warm weer in Engeland en nu is het ook warm in Nederland. Zou het kunnen verklaren, maar ik heb wel zo mijn twijfels. Maar ik moet ergens beginnen, en zo verkloot ik nog geen instellingen.

Lek membraan? Is dat te horen of anders te merken of moet je hem daarvoor openhalen?

Bedankt voor de reacties zover,
Alwin
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: LPG perikelen

Post by Alwin »

Oh ja, inductierelais. Had ik ook nog niet aan gedacht, maar wat ik kan zien van de bedrading is die aangesloten op de Tach van de bobine met een splitter. Is dat goed of slecht? Bij mijn Mercury hebben ze een draad als een spoel om de kabel tussen bobine en verdeler gedaan. Weet ook niet of dat goed of slecht is. Heb met de Mercury nog nooit problemen gehad, behalve een keer dat luchtfilter.

Alwin
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG perikelen

Post by sjak_brak »

Controleer eens of de ring die de mixer openduwt om op benzine te rijden ook goed dicht zit als je op gas rijdt.
Alwin wrote: Bobine te warm, zou ik dan het probleem niet ook op benzine hebben.
Gas heeft hoger vlampunt dan benzine dus zal een ontstekingsprobleem zich meestal eerder op gas manifesteren dan op benzine.

Beschadigd membraam in de mixer is een mogelijkheid, of bv afdichting van adapter van mixer op carb.
Alwin wrote:Oh ja, inductierelais. Had ik ook nog niet aan gedacht, maar wat ik kan zien van de bedrading is die aangesloten op de Tach van de bobine met een splitter. Is dat goed of slecht?
Probeer eens een draadje om de kabel van bobine naar verdeler te wikkelen, stuk of 15 wikkelingen, en gebruik dat voor de puls van inductierelais.

Kortom, je hebt wat huiswerk, laat ons je bevindingen weten :D
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: LPG perikelen

Post by jobnu »

Wat voorstellen betreft. Mijn naam is Alwin


Welkom (terug) :)
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: LPG perikelen

Post by Alwin »

Ben vandaag even wezen hobby'en, maar nog geen resultaat. Heb de mixer open geschroefd en de smoorklep sluit prima. Membraan in de mixer is ook nog goed. Inductie relais heb ik nog niet opnieuw aangelegd, maar als ik het contact aan ga hoor ik ook de klep op de tank open en weer dicht gaan. Klopt het dat deze ook wordt aangestuurd door het veiligheidsrelais? Kan ook nog niet helemaal begrijpen dat deze het probleem zou zijn.
Wat ik wel merkte is dat toen ik even werklucht op het filter zette, er een mooie gele wolk vanaf kwam. Auto komt uit Arizona. Kan een verkoper mooi zeggen dat ie keihard is, maar dat betekent ook dat alle gaten en hoeken gevuld zijn met het fijnste woestijnzand. Na het Suezkanaal hadden we ook altijd het dek vol met die bende en als je de slang er opzette, bleef het zand op het water drijven, water door de spuigaten naar buiten en zand bleef weer keurig aan dek liggen. Grafbende :x . Maar goed, mijn 'hoop' is nu een beetje gevestigd op het filter. Wilde er al één halen vrijdag, maar die waren op. Maandag komen ze weer. Ik heb de auto sinds oktober vorig jaar voor de deur staan en heb er sindsdien 7000mijl meegereden. Daar 10% vanaf vanwege de tellerfout en maal 1,6 voor de kilometertjes is toch alweer 10000 km. Dacht dat een filter het dubbele hoort te halen, maar als ik met een nieuwe stofzuigerzak restanten puin opzuig, slaat ie ook zo dicht.

Wordt vervolgd,

Alwin
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG perikelen

Post by sjak_brak »

Alwin wrote:Inductie relais heb ik nog niet opnieuw aangelegd, maar als ik het contact aan ga hoor ik ook de klep op de tank open en weer dicht gaan. Klopt het dat deze ook wordt aangestuurd door het veiligheidsrelais? Kan ook nog niet helemaal begrijpen dat deze het probleem zou zijn.
Dat relais stuurt inderdaad je afsluiters.

Als je contact aan zet, gaan ze open. Als er geen puls komt, dan sluit ie ze weer.

Dus probleem kan daar wel degelijk zitten. Als de puls te zwak is, of bv kabelbreukje enz, dan gooit dat ding om de haverklap je afsluiters dicht.
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: LPG perikelen

Post by Alwin »

Vanmorgen nieuw filter gehaald en erin gezet. Geen verandering,

Ben wat wezen meten aan de draden die het veiligheidsrelais sturen. Als ik contact aanzet gaat er 1 volt naar de "puls" aansluiting. Wanneer ik start, of probeer te starten, stijgt het voltage naar ongeveer 2,4 volt. Ik heb geen idee hoeveel volt nodig is om het contact in te schakelen.
Wanneer ik een draad om de verdeler/bobine kabel heen windt(tenminste 15 keer), krijg ik maar één volt wanneer ik de motor start. Wederom heb ik geen flauw benul of dat genoeg is.

Wel viel me op dat het hele onstekingsgebeuren waarschijnlijk aan vernieuwing toe is. Heb vanmiddag bij Rik gelijk verdelerkap, rotor, bougies en kabels besteld.

Zo blijf ik lekker door hobby'en.

Alwin
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG perikelen

Post by sjak_brak »

Die puls kan je niet zinvol meten met huis-tuin-en-keuken multimetertje, bovendien hoeft het maar zwak signaal te zijn. Als met lopende motor de afsluiters open blijven, dan is het goed.
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: LPG perikelen

Post by Alwin »

Heb vandaag het veiligheidsrelais laten aansturen via de bobinekabel. Hij schakelde wel over op LPG, dus het werkte wel, maar ook nu slaat ie weer af als ik de afrit af rijd. Dus het ligt niet aan de aansturing of het relais zelf.

Heb ook nog een beetje zitten spelen met de afstelling. Dacht dat ie een paar keer bijna aansloeg, maar dat was achteraf toch wat resten benzine denk ik. Heb de stationair instelling beide kanten op gehad. Maar ik vind dat erg moeilijk, omdat ten eerste niet weet welke kant ik draaien moet en ten tweede moet je dat afstellen met draaiende motor doen en dat is nu net het probleem.

Stef had het nog over de verdamper waar een lek in zou zitten. Kan het daar nog aan liggen? Is het dan valse lucht wat ie aanzuigt? Moet ik dan niet ook koelwater verliezen?

Alwin
Post Reply