LPG perikelen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG perikelen

Post by sjak_brak »

Om misverstanden te voorkomen over de aansluiting van dat relais....

Voor de puls kan je bij conventionele ontsteking de - van de bobine gebruiken.

Op HEI of MSD de tach-uitgang (deze hoort te pulsen!).

Op iedere ontsteking: draadje om bougiekabel wikkelen, stuk of 15 windingen, heb je ook mooi puls-signaal.

Image
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: LPG perikelen

Post by Alwin »

johnny wrote:
heb er een rubber plug die ik nog ergens tussen de zooi in m'n schuur vond ingepropt maar weet niet hoe het bij een Ford onder de motorkap uitziet, heb nog nooit een Ford gehad maar twee van m'n auto's zijn G.M.-bakken van 1980 en die hebben ( beter gezegd: hadden ) ook zo'n dergelijk systeem in die jaren, een door een V-snaar aangedreven luchtpomp....Pomp plus V-snaar in de kliko en een kurk in het slangetje en klaar is Kees...
Bij Ford blokken wordt het in het inlaatspruitstuk toegevoerd en dat zou dan via interne kanalen naar de uitlaat moeten gaan. Bij de Mercury heb ik inderdaad een kurk in die slang geduwd, maar dat vind ik nu net geen mooie oplossing. Ik wil die hele slang weghebben en dat gat afdichten met een plug. Rubber durf ik niet zo goed. Blok wordt toch ook daar wel warm en dat gat staat toch in verbinding met uitlaatgassen. Maar de kruk houdt het tot nu ook, dus zo heet wordt het dus ook niet...... Hmmm. Moet ik nog even over nadenken.

Alwin
tinus tussengas
Posts: 144
Joined: Mon Apr 09, 2007 4:39 pm

Re: LPG perikelen

Post by tinus tussengas »

Je relais heeft 12V nodig en een pulssignaal van de tacho. Dat signaal krijgt hij dus alleen als de motor draait en dus gas afneemt.[/quote]


Klopt, alleen liep dit pulssignaal bij mij op tot bijna 15 volt op z'n tijd.
Dat kan een relais misschien wel even volhouden maar naar verloop van tijd gaat hij toch stuk. Althans bij mij waren er twee kapot gegaan. Eerst na een dag of 3 denk ik en de tweede na ca. 2 weken.
Toen heb ik de het pulssignaal rechtstreeks op de 12 volt gezet en niet meer op de tach aansluiting en probleem over. Rijd al een half jaar probleemloos rond.
Wat jullie zeggen klopt dus wel dat als hij op contact staat de gasklep open staat, maar alleen in de ontstekingstand en startstand. Niet in de acc. stand.
Als ik hem op contact zou moeten zetten om e.a door te meten of iets zet ik gewoon even de gas/ benzineschakelaar neutraal zodat zowel gas als benzineafsluiter dicht zijn, want andere kant van het relais wordt aangestuurd via gasschakelaar, die dan geen stroom meer doorgeeft.

Dus kort samengevat heb ik een kant van het relais op 12 Volt voeding rechstreeks van accu, en andere kant wordt gevoed via gasschakelaar op dashboard.
M@ikel
Posts: 4293
Joined: Sat Jul 29, 2006 11:53 am

Re: LPG perikelen

Post by M@ikel »

is mooi apk afkeur.. en ook flink veilig als je je in een file beukt, bewusteloos zonder gordel tegen de voorruit gekwakt..

M@ik
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: LPG perikelen

Post by johnny »

M@ikel wrote:is mooi apk afkeur.. en ook flink veilig als je je in een file beukt, bewusteloos zonder gordel tegen de voorruit gekwakt..

M@ik

m'n daily Chevy heeft een gasinstalllatie uit de jaren 80, gewoon een open en dicht draai afsluiter op de tank en een elektrische afsluiter voor de verdamper die openklikt als ik het contact aanzet, niks met pulssignaal te maken, pas als ik het contact afzet gaat-ie weer terug dicht....was zo in de jaren 80, later zijn er weer allerlei extra veiligheidsgrappen bijgekomen....allemaal wel goed enzo maar bij mij werkt het nog gewoon op z'n ouderwets, nooit op de APK iets over gezegd...
heb het in het verleden inderdaad wel eens een paar keer gehad, dat als ik m'n contact aan liet staan om even iets door te meten dat ineens met een klap de slang vanaf de verdamper naar de carburateur erafknalde....nu weet ik dat en zet in dat geval de keuzeschakelaar in de benzinestand....

paar jaar geleden eens met m'n Buick aan de kant van de weg gestaan omdat ik geen gas meer kreeg, heb toen effe snel een draadje vanaf de afsluiter ( die voor de verdamper zit ) naar de pluspool van de accu getrokken waarna de motor weer braaf terug aansloeg en ik weer verder kon rijden en heb het sindsdien never niet meer veranderd, rol gewoon braaf alle keren weer door de APK
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: LPG perikelen

Post by Alwin »

Ben vandaag gebeld door de garage, nadat ik al twee keer gebeld had, en het gaat nog wel even duren. Vorige week vrijdag was ik bij ze en toen ontdekte we al de vacuum lekkage. Vandaag (dinsdag) bellen ze terug dat ze nog twee voetpakkingen moeten bestellen en dat duurt vier tot vijf dagen. Snap niet dat ze dat niet meteen gedaan hebben. De reden dat ik hem achterliet was, omdat hij een spacer zou maken voor tussen het spruitstuk en de carb en daarna moet die weer worden afgesteld. Die twee dingen kan ik niet zelf. Maar pakkingen ertussen leek me kinderspel en als ik Rik bel heb ik die meestal met twee dagen in huis. Baal er best wel van. Mede omdat ik een leenauto heb, à 25 euri excl per dag, terwijl ik nog een heerlijk rijdende Jeep voor de deur heb staan. En nu heb ik er een aftandse Nissan naast staan, maar dat heb ik al aangegeven dat ik niet de volle mep ga betalen voor die leenbak. Kreeg van het weekend al gelijk een Turk op me af of ik hem wilde verkopen. Achteraf had ik dat moeten doen.
Overigens wil ik niet afgeven op de garage. Monteur zijn en bedrijf voeren zijn twee verschillende dingen. En die vacuum lekkage had ik zelf ook (moeten) kunnen vinden, maar daar had ik nog niet naar gezocht, omdat ik niet verwacht had dat als die als een zonnetje rijd op benzine en als een natte krant op gas, dat dat door valse lucht kon komen. Verschil was erg groot. Dus primair ben ik zelf schuldig aan dit hele verhaal, maar ik had wel wat meer verwacht van een garage. Zeker als die zegt dat ie zelf ook met Amerikanen bezig is. Zucht..allemaal leergeld. Heb ook nog een afspraak staan bij ze om de Jeep op gas te zetten. Wordt dus zonder vervangende auto en rekening houden met een maand, dan gaat het helemaal goed komen.

Alwin
tinus tussengas
Posts: 144
Joined: Mon Apr 09, 2007 4:39 pm

Re: LPG perikelen

Post by tinus tussengas »

M@ikel wrote:is mooi apk afkeur.. en ook flink veilig als je je in een file beukt, bewusteloos zonder gordel tegen de voorruit gekwakt..

M@ik


Gordel heb ik in principe altijd om.
Bij keuring geen probleem gehad en heb zelfs nog steekproef ook gehad.
Liever dus zo als elke 2/3 weken met pech stilvallen op de weg omdat het relais weer stuk is. Dan kan ik wel een hele krat met relais achterin gaan zetten.
Zoals het nu is is hij nog niet stuk geweest en rij er nu al zo'n half jaar elke dag mee.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: LPG perikelen

Post by VetteV8 »

Dit is geen APK afkeur, want daar hoeft een keurmeester niet naar te kijken; het is WEL zo, dat dit door een inbouwer niet zo gedaan mag worden, en ook niet door jezelf dus.
Als je zelf inbouwt, dan moet je naar de RDW voor een keuring, en DIE mannen kijken er dus wel naar.
Conclusie: geen APK afkeur, wel een inbouw afkeur.
Ervaring:
Mijn wagen kwam uit het buitenland met gasinstallatie, en die werd daar door de RDW bij invoer dus op afgekeurd, want de gasafsluiters waren direct bekrachtigd vanaf de ontsteking.
Cor
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: LPG perikelen

Post by Alwin »

tinus tussengas wrote:
Klopt, alleen liep dit pulssignaal bij mij op tot bijna 15 volt op z'n tijd.
Maar dit is van de min van de bobine. Als je nu de andere variant gebruikt, aantal wikkelingen om de verdelerkabel of bougiekabel. Lijkt me sterk dat je dan die 15 volt ook krijgt. En als je die wel krijgt, doe je minder wikkelingen.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: LPG perikelen

Post by kn@pestaart »

Da's vreemd want je hele boordnet zit tegen de 15V aan....
Dus dat zou een automotive relaistje best moeten kunnen hebben...
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: LPG perikelen

Post by Alwin »

Ik denk dat die 15 volt het probleem niet is. Wat ik een beetje vermoed wat er bij Tinus fout gaat is dat het verkeerd aangesloten heeft gezeten. Als ik de bedoeling en werking van het relais een beetje begrijp en na 20 keer die tekst van Tinus gelezen te hebben, denk ik dat de voeding op het pulssignaal zat en het pulssignaal op de voeding. En hierdoor staat het relais continue in en uit te schakelen. En een relais is gemaakt om, nou noem 's een getal, 100.000 keer of een miljoen keer te schakelen. En zover ik begrijp is de min van de bobine een direkte relatie met het toerental. Kortom, dan schakelt ie tijdens het rijden zo tussen en de 500 en 2500 keer per minuut ofzo. Daar komt bij dat als het relais zoveel schakelt wordt ie inderdaad pisverziekend heet en dan zal het relais ook in zijn levensduur worden gekort. Dus dan haal je die fabriekswaarde niet van zoveel keer schakelen.
Maar dit is een beetje giswerk van afstand met geschatte waardes. Zou er zomaar volledig naast kunnen zitten.

Alwin
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: LPG perikelen

Post by kn@pestaart »

Klinkt aannemelijk ;)
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: LPG perikelen

Post by VetteV8 »

Het is misschien nog simpeler: de puls van de bobine, of van een bougie kabel wordt gewoon electronisch afgevlakt, waardoor het relais [de relais contacten dus] maar 1 maal maakt, en dan gewoon blijft hangen, vanwege de afvlakking van de stuurspanning.
Cor
Post Reply