LPG perikelen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG perikelen

Post by sjak_brak »

[quote="Alwin"]Heb vandaag het veiligheidsrelais laten aansturen via de bobinekabel. Hij schakelde wel over op LPG, dus het werkte wel, maar ook nu slaat ie weer af als ik de afrit af rijd. Dus het ligt niet aan de aansturing of het relais zelf./quote]En hoe weet je dat? Misschien werkt het niet en sluit ie na een paar tellen alsnog je afsluiters. Of bleef de wagen langer op gas lopen dan een paar tellen?


Verder eerst even wachten tot je ontstekingsdelen vervangen zijn, anders heeft het weinig zin om met de afstelling te vogelen. Sowieso is dat zonder CO-meter niet zinvol.
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: LPG perikelen

Post by Alwin »

Zolang ik op de snelweg blijf rijden gaat het goed. Als ik naar mijn werk ga rijd ik eerst op benzine naar de snelweg, ga over op gas, en op de afslag zet ik hem weer op benzine. Afstand snelweg is ongeveer 25 km en doe er een kwartier over. Geen problemen. Behalve als ik een file in rijd. Maar ik heb hem al een paar keer aan de praat weten te houden door terug te schakelen. Maar als het stilstaand wordt zet ik hem als de sodemieter op benzine.

Ik kan wel het gas loslaten zonder dat die afslaat. Soms na langere tijd als ik dan weer gas geef voel ik hem eerst even inhouden. Maar als ik echt langzamer rijd, file of afslag, slaat ie af. Klassiek geval van brandstof tekort, lijkt mij, maar ik snap niet hoe.

Kan het dan zijn dat het pulssignaal te zwak wordt voor het relais dat ie hem dichtgooit. Ik heb hem vandaag ook via de inductiemethode aangesloten, met hetzelfde resultaat. Draad zat er tenminste 20 keer omheen en ik heb gisteren net alle bougies, kabels en verdelerkap/rotor vervangen.

Kan het het zijn dat het relais niet meer goed is? Kan het me eigenlijk niet voorstellen, want hij schakelt wel als ik hem probeer te starten op gas.

Even een andere gedachte. Vandaag viel me op dat het nieuwe filter 'lekker' zacht wordt(Fram) en ik vroeg me af of die mixer dan niet valse lucht kan gaan aanzuigen. Kan de rand van het filter zo indrukken/kneden dat ik de mixer in kon kijken. Teveel lucht is ook brandstof tekort niet waar? Wat ik ook ergens nog gelezen heb is de lokatie van het filter, en de mijne wijst pal naar achteren, voor problemen kan zorgen en in mijn geval zou die te warm kunnen worden. Is dit iets waar ik mee aan de slag kan? Wat ik daar weer raar aan vind is dat een koude start geen probleem zou moeten zijn en dat is het wel.

Alwin
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: LPG perikelen

Post by Alwin »

Nog een gedachte. Die veiligheidsrelais is geschroefd op het zelfde staal waar de verdamper aan geschroefd zit. Die verdamper wordt lekker warm natuurlijk en die beugel die daar aan vast zit niet veel kouder. Kan het zijn dat dat het relais intern beschadigd is door de warmte hiervan. Of begin ik nu de raaskallen, zoals gewoonlijk.

Alwin
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: LPG perikelen

Post by stef »

Zou goed kunnen.
Relais doe ik altijd apart monteren, en voorzie alles van een eigen centrale massa, met een eigen gezekerde plus.
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: LPG perikelen

Post by Alwin »

Ze hebben wel een nieuwe eigen massa aangelegd, maar als ik het mij goed kan herinneren, is de voeding ergens afgetapt op de zekeringhouder, maar ik dacht wel weer op een ingaande voeding met een eigen inline zekering. Als ze de afgaande hebben genomen zou het raar zijn, want de zekering in de houder is lager dan de zekering in line. Als ik het mij goed herinner.

Denk dat ik maar een relais ga bestellen, want zometeen heb ik drie auto's op gas en dan is het sowieso wel handig zo een ding op voorraad te hebben.

Alwin
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: LPG perikelen

Post by stef »

Of je sloopt hem er af, en zet de spoelen op het contact...
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: LPG perikelen

Post by Alwin »

Even een update.
Ben vandaag langs gegaan bij Wouda in Wormerveer. Hebben een tijdje storing zitten zoeken en conclusie was dat er op twee plekken een vacuum lek zit. De EGR klep die verwijderd is en afgeblindt lekt op het blindplaatje en ook tussen spruitstuk/EGR/Carb lekt die. Mogelijkheid bestaat dat ook door het vaccuumlek de mixer beschadigd is, maar dat moet die nog bekijken. Ik had die mixer wel open gehad, maar kon niets zien aan het membraan. Let wel, dit is mijn eerste storing aan het LPG systeem en Willem heeft iets meer ervaring dan dat. Maandag gaat die met een afgekoelde motor aan de gang. Restant EGR haalt ie weg en doet daar een spacer tussen en dan weer opnieuw afstellen.
We hadden het ook nog over dat thermactor systeem (luchtinjectie). Dit zou negatieve invloed hebben en ik geloof dat die de v-snaar doorknipt. Eruit slopen doe ik zelf wel een keer.

Laat maandag wel even weten of dit alles tot de oplossing heeft geleidt.

Alwin
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: LPG perikelen

Post by johnny »

Alwin wrote: We hadden het ook nog over dat thermactor systeem (luchtinjectie). Dit zou negatieve invloed hebben en ik geloof dat die de v-snaar doorknipt.
als dat pompje dan niet meer meedraait moet je wel de slang afpluggen...( heb ze bij mijn auto's er ook uitgegooid, heeft geen enkel nut, pure emmissie-fratsen uit vervlogen tijden )
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: LPG perikelen

Post by Alwin »

johnny wrote:als dat pompje dan niet meer meedraait moet je wel de slang afpluggen...( heb ze bij mijn auto's er ook uitgegooid, heeft geen enkel nut, pure emmissie-fratsen uit vervlogen tijden )
Klopt. Hoe heb jij dat gedaan? Ik heb het bij mijn vorige Lincoln (Ford 400) een plug ingedraaid, maar het draad klopte niet(gasdraad). Heb het met teflon en wat extra kracht twee slagen vast kunnen zetten, maar daarmee was natuurlijk wel het draad vernaggeld. Op die twee slagen heeft hij het goed gehouden, staat geen druk achter, maar mooi is het niet. Heb nu een Ford 460 en daar zit een zelfde slang en ik vermoed met dezelfde diameter. Heb eens in Amerika gevraagd, of daar geen pluggen voor zijn, omdat het inderdaad een achterhaald systeem is en ik me voor kan stellen dat meerdere mensen dit willen afblinden, maar daar heb ik nog geen concrete antwoorden op. Voor een Jeep (AMC) kun je wel van die pluggen kopen, maar voor Ford-blokken is dat blijkbaar lastig. Misschien een beetje off-topic, maar ben wel benieuwd naar oplossingen van mede-luchtinjectiesysteem-afkoppel-genoten?

Alwin
tinus tussengas
Posts: 144
Joined: Mon Apr 09, 2007 4:39 pm

Re: LPG perikelen

Post by tinus tussengas »

Alwin wrote:Oh ja, inductierelais. Had ik ook nog niet aan gedacht, maar wat ik kan zien van de bedrading is die aangesloten op de Tach van de bobine met een splitter. Is dat goed of slecht? Bij mijn Mercury hebben ze een draad als een spoel om de kabel tussen bobine en verdeler gedaan. Weet ook niet of dat goed of slecht is. Heb met de Mercury nog nooit problemen gehad, behalve een keer dat luchtfilter.

Alwin
Ik heb oktober vorig jaar een impco ingebouwd en heb in die tijd al twee keer het relais stuk gehad.
Had hem ook op de tach aansluiting op de HEI ontsteking zitten zoals de gasboer mij had verteld hoe ik het moest aansluiten.
De eerste keer dacht ik ook dat hij stuk was gegaan doordat ik hem ook op de montageplaat had bevestigd waar de verdamper op zit. Enorm warm was hij geworden.
Relais verplaatst en het leek een tijd goed te gaan tot hij na een aantal dagen toch weer kapot was.
Gasboer kon het me ook niet vertellen wat er nu verkeerd zat.
Toen ben ik weer gaan meten en wat me opviel is dat op de tach uitgang mijn spanningzoeker heel licht begint te flikkeren. En dit was me toch aangeraden door de gasboer.
Op de tach aansluiting krijgt hij dus heel veel kleine pulsstroompjes.
Het ene relais houd dit langer vol dan de andere maar gaat toch een keer kapot.
Heb die draad nu met een zwevende zekering rechtstreeks op de accu aangesloten, zodat er een mooie constante stroom opstaat, en rij al een aantal maanden probleemloos rond.
Ik zou hem dus niet op de tach aansluiting zetten, dit zou dus ook best de oorzaak kunnen zijn.

Gr Jeroen
bees
Posts: 2084
Joined: Fri May 26, 2006 7:12 pm

Re: LPG perikelen

Post by bees »

tinus tussengas wrote:
Gr Jeroen
Raad jij hier nu mensen aan het LPG relais continue aan te sturen vanaf het contact?
Dus dat wanneer de motor niet loopt en de auto op contact staat de gasafsluiter gewoon continue open blijft staan?

Of begrijp ik je verkeerd?
tinus tussengas
Posts: 144
Joined: Mon Apr 09, 2007 4:39 pm

Re: LPG perikelen

Post by tinus tussengas »

Nee,
alleen de voeding naar het relais op de accu zetten. Deze had ik op de tach aangesloten zoals mij verteld was.
De stuurstroom van het relais gewoon op een draad die alleen bekrachtigd wordt in de startstand en de ontstekingsstand, dus tijdens rijden. Dat is dezelfde draad als waar je lpg/benzine schakelaar opzit.
Relais heeft op twee polen stroom nodig wil deze schakelen, een voedingsdraad en een stuurstroom.
Enige verschil is nu dat er op de voedingskant van het relais stroom blijft staan, maar dat kan geen kwaad. In oude situatie op de tach uitgang was hier de stroom er van af als contact uitging, maar ging naar verloop van tijd het relais stuk door de kleine stroomschommelingen die op deze uitgang staan.
Je kan de voeding ook op een draad pakken via contact, zodat hier ook de stroom vanaf is als het contact uitstaat, maar ik heb gekozen voor de accu. Deze zat het dichtst bij het relais en geeft een goede constante spanning. Wel voor de zekerheid een zekering tussen geplaatst.
bees
Posts: 2084
Joined: Fri May 26, 2006 7:12 pm

Re: LPG perikelen

Post by bees »

tinus tussengas wrote:Nee,
alleen de voeding naar het relais op de accu zetten. Deze had ik op de tach aangesloten zoals mij verteld was.
De stuurstroom van het relais gewoon op een draad die alleen bekrachtigd wordt in de startstand en de ontstekingsstand, dus tijdens rijden. Dat is dezelfde draad als waar je lpg/benzine schakelaar opzit.
Relais heeft op twee polen stroom nodig wil deze schakelen, een voedingsdraad en een stuurstroom.
Enige verschil is nu dat er op de voedingskant van het relais stroom blijft staan, maar dat kan geen kwaad. In oude situatie op de tach uitgang was hier de stroom er van af als contact uitging, maar ging naar verloop van tijd het relais stuk door de kleine stroomschommelingen die op deze uitgang staan.
Je kan de voeding ook op een draad pakken via contact, zodat hier ook de stroom vanaf is als het contact uitstaat, maar ik heb gekozen voor de accu. Deze zat het dichtst bij het relais en geeft een goede constante spanning. Wel voor de zekerheid een zekering tussen geplaatst.

Je relais heeft 12V nodig en een pulssignaal van de tacho. Dat signaal krijgt hij dus alleen als de motor draait en dus gas afneemt.
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: LPG perikelen

Post by Alwin »

tinus tussengas wrote:Nee,
alleen de voeding naar het relais op de accu zetten. Deze had ik op de tach aangesloten zoals mij verteld was.
De stuurstroom van het relais gewoon op een draad die alleen bekrachtigd wordt in de startstand en de ontstekingsstand, dus tijdens rijden. Dat is dezelfde draad als waar je lpg/benzine schakelaar opzit.
Relais heeft op twee polen stroom nodig wil deze schakelen, een voedingsdraad en een stuurstroom.
Enige verschil is nu dat er op de voedingskant van het relais stroom blijft staan, maar dat kan geen kwaad. In oude situatie op de tach uitgang was hier de stroom er van af als contact uitging, maar ging naar verloop van tijd het relais stuk door de kleine stroomschommelingen die op deze uitgang staan.
Je kan de voeding ook op een draad pakken via contact, zodat hier ook de stroom vanaf is als het contact uitstaat, maar ik heb gekozen voor de accu. Deze zat het dichtst bij het relais en geeft een goede constante spanning. Wel voor de zekerheid een zekering tussen geplaatst.
Ik weet niet zeker of ik je verhaal helemaal begrijp, maar ik twijfel er wel een beetje aan of je hem wel goed hebt aangesloten. Ik ben een beetje bang dat je twee aansluitingen door mekaar hebt gehaald en dat je de puls op de voeding hebt gezet, maar het is moeilijk in te schatten op basis van de tekst. En als ik je verder goed lees, heb je nu constant open gaskleppen als je contact aan hebt, ongeacht of de motor draait. Maar misschien lees ik het verkeerd.
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: LPG perikelen

Post by johnny »

Alwin wrote: Hoe heb jij dat gedaan?

heb er een rubber plug die ik nog ergens tussen de zooi in m'n schuur vond ingepropt maar weet niet hoe het bij een Ford onder de motorkap uitziet, heb nog nooit een Ford gehad maar twee van m'n auto's zijn G.M.-bakken van 1980 en die hebben ( beter gezegd: hadden ) ook zo'n dergelijk systeem in die jaren, een door een V-snaar aangedreven luchtpomp....Pomp plus V-snaar in de kliko en een kurk in het slangetje en klaar is Kees...
Post Reply