Mischien een goede TIP "hoge ampere dynamo's voor chevyblok.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Mischien een goede TIP "hoge ampere dynamo's voor chevyblok.

Post by arthur »

Mijn camaro (1984, met een 350 chevy blok) had oorspronkelijk een mechanische ventilator en een 60 amp. dynamo.

Nu heb ik er 2 electrische ventilatoren in gezet, maar bij lang stationair draaien met de fan's aan, zakte mn voltage soms helemaal terug naar 8 volt.

mn motor ging dan slechter stationair draaien en mn fan's langzamer draaien, en mn lampen begonnen ook steeds zwakker te branden.
(Ja, de accu is nieuw en goed)

Na een hoop gezoek op forums kwam ik te weten dat een 60 amp dynamo bij stationair draaien soms slechts 20 amp levert!

Dus ik op zoek naar een sterkere dynamo, ik wilde dan een van 120 amp. hebben, daar zou ik het wel mee moeten reddem.

Ik wilde er liefst een 2de hands voor zien te vinden, maar je komt alleen maar de standaard dynamo's tegen, voor deze auto's.

Nu kwam ik een 120 amp dynamo van een Volvo tegen, en die heb ik gekocht. tot mn verbazing komen de maten en bevestigingspunten allemaal overeen!

Ik kon hem er zo inschroeven en de aansluiting is ook hetzelfde (alleen de B+ aansluiting is 1 maat dikker, dus ik heb het ringetje van de kabel iets ruimer gemaakt.)

De aansluiting voor je voltmeter klikt er zo op.

Alleen de poulie moet je van de oude dynamo overzetten, maar die past ook perfect!

Alles werkt nu perfect, deze dynamo leverd bij stationair draaien al 60 amp (indien nodig) dat is drie maal zoveel als de oude dynamo!

De auto blijft perfect stationair draaien met de fans, lampen, etc. aan.
lampen branden voluit en de fans draaien als nooit te voren.

Ik ben een paar tientjes kwijt, ipv een hoop geld voor een nieuwe.

Deze dynamo was van een Volvo s40, geloof ik.

Je komt ze regelmatig tegen op marktplaats.
Last edited by arthur on Sat May 28, 2011 5:48 pm, edited 2 times in total.
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: Mischien een goede TIP

Post by chevystan67 »

arthur wrote: Deze dynamo was van een Volvo s40, geloof ik.
geloven doe je in god 8)
wel een super oplossing, maar waar komt hij nou ECHT uit ?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Mischien een goede TIP

Post by Nick_nl »

Misschien kun je een onderdeel (bosch) nummer vinden op de dynamo, kan is het zoeken een stuk makkelijker.
S i x t y e i g h t
Posts: 530
Joined: Wed Feb 11, 2004 10:50 am

Re: Mischien een goede TIP

Post by S i x t y e i g h t »

Hoop wel dat je je bedrading enigzins aanpast, veel uitgebrande auto's de laatste tijd...60 0f 120 ampere scheelt nogal...

Jeroen.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Mischien een goede TIP

Post by Thing »

idd... een dikke kabel van de dynamo NAAR de accu is aanbevolen...
StefanB
Posts: 33
Joined: Mon May 29, 2006 12:17 pm

Re: Mischien een goede TIP

Post by StefanB »

Idd, wel ff goeie (verse) kabel trekken.. Had destijds de dynamo van m'n mustang ook vervangen door een nieuwer exemplaar van de sloop (105 amp, interne regelaar.) Had mijn oude mee genomen, en op de sloop even int rek bij de dynamo's een andere uitgezocht
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: Mischien een goede TIP

Post by arthur »

ik zal vanavond even kijken voor het nummer, dat staat er inderdaad op.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Mischien een goede TIP

Post by gert »

goeie tip, bedankt!
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Mischien een goede TIP

Post by SplitWindow »

arthur wrote:Mischien een goede TIP

Deze dynamo was van een Volvo s40, geloof ik.
Wow, "mischien" wel, geloof ik.... :lol: :P :lol:
chevystan67 wrote:geloven doe je in god 8)
:D :D :D
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: Mischien een goede TIP

Post by Caprice89 »

chevystan67 wrote:geloven doe je in god 8)
Geloven doe je in jezelf...
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: Mischien een goede TIP

Post by arthur »

het nummer dat op mn dynamo staat is :0123 510 017.

Ik hoop dat jullie daar wat aan hebben.


En voor de grapjassen, ja ik weet dat misschien met 2 ss-en is.
(kindjes...)
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Mischien een goede TIP

Post by Nick_nl »

Dit nummer lijkt van een volvo S90 af te komen, maar volkswagen heeft ook zat 120A dynamo's.
De laatste 3 cijfers zijn dan anders.
burnerchief
Posts: 616
Joined: Thu Dec 23, 2004 8:50 pm

Re: Mischien een goede TIP

Post by burnerchief »

Type Motortype kW (pk) cm³ van tot
Renault Laguna I (B56) [Hatchback]
2.0 S 16_V Kat. N7Q-700; N7Q-704 102 (139) 1948 06-1995 03-2001
Renault Laguna I Grandtour (K56) [Combi]
2.0S 16_V Kat. N7Q-700; N7Q-704 102 (139) 1948 09-1995 03-2001
Renault Safrane II [Hatchback]
2.0 16_V RTE,RXE Kat. N7Q-710; N7Q-711 100 (136) 1948 07-1996 12-2000
2.5 20_V RXE,RXT Kat. N7U-700; N7U-701 123 (167) 2435 07-1996 12-2000
Volvo 850 Estate [Combi]
2.5i T 20_V AWD 4x4 Kat. B5254T 142 (193) 2435 04-1996 12-1996
Volvo 960 [Sedan]
2.5i 24_V Kat. B6254FS 125 (170) 2473 07-1994 12-1996
3.0i 24_V Kat. B6304F 150 (204) 2922 08-1990 07-1994
3.0i 24_V Kat. B6304FS 150 (204) 2922 07-1994 12-1996
Volvo 960 Estate [Combi]
2.5i 24_V Kat. B6254FS 125 (170) 2473 08-1994 12-1996
3.0i 24_V Kat. B6304F 150 (204) 2922 08-1990 07-1994
3.0i 24_V Kat. B6304FS 150 (204) 2922 08-1994 01-1997
Volvo S40 (VS) [Sedan]
1.9 16_V T4 Kat. B4194T; B4194T2 147 (200) 1855 05-1997 07-2000
Volvo S90 [Sedan]
3.0i 24_V Kat. B6304FS2 132 (179) 2922 01-1997 05-1998
3.0i 24_V Kat. B6304FS1 150 (204) 2922 01-1997 05-1998
Volvo V40 [Combi]
1.9 16_V T4 Kat. B4194T; B4194T2 147 (200) 1855 05-1997 07-2000
Volvo V90 [Combi]
3.0i 24_V Kat. B6304FS2 132 (179) 2922 01-1997 12-1998
3.0i 24_V Kat.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Mischien een goede TIP

Post by Supervaags »

is dit niet wat voor de database? anders is dit topic zo weer weg
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Mischien een goede TIP

Post by Nick_nl »

Welke diameter zou de kabel dan moeten worden eigenlijk voor 120A continu?
Zal wel tegen de 35mm2 aanzitten dan, flinke kabels.
Post Reply