Off topic auto,on topic grijze haren
-
- Posts: 1715
- Joined: Thu Feb 23, 2006 9:47 pm
Off topic auto,on topic grijze haren
Ik ga vroeg grijs worden geloof ik.
Was voor mijn vrouw bezig met een mini 1000,ging ermee naar de APK,motortje liep niet echt lekker.
De vorige eigenaar had de tank leeggereden en het ding had verder zo'n 1,5 jaar stilgestaan.
Na de keuring reed ik weg,na 50 meter pruttelde hij,schoot een keertje en sloeg af.
Starten,aanslaan,in versnelling,gas geven en uit.
Nog 2X en toen was het helemaal over.
Thuisgekomen,kwam ik erachter dat hij totaal geen vonk meer had.
Heb de verdelerkap vervangen,condensator,rotor en een andere bobine.
Had ook nog ff extra massa gemaakt op de bobine omdat ik dacht dat dit ook wel eens het probleem kon zijn.
Ik had nog een goede bobine liggen,en voor montage heb ik hem eerst aangesloten en getest.
Resultaat,de kontaktpunten vonkten naar behoren.
Toen oude bobine eraf,nieuwe erop en getest.
Weer geen vonk.
Kontaktpunten zijn als nieuwe en bougiekabels ook.
Ik heb ff geen idee wat of waar ik moet zoeken.
Iemand een idee of tip?
Was voor mijn vrouw bezig met een mini 1000,ging ermee naar de APK,motortje liep niet echt lekker.
De vorige eigenaar had de tank leeggereden en het ding had verder zo'n 1,5 jaar stilgestaan.
Na de keuring reed ik weg,na 50 meter pruttelde hij,schoot een keertje en sloeg af.
Starten,aanslaan,in versnelling,gas geven en uit.
Nog 2X en toen was het helemaal over.
Thuisgekomen,kwam ik erachter dat hij totaal geen vonk meer had.
Heb de verdelerkap vervangen,condensator,rotor en een andere bobine.
Had ook nog ff extra massa gemaakt op de bobine omdat ik dacht dat dit ook wel eens het probleem kon zijn.
Ik had nog een goede bobine liggen,en voor montage heb ik hem eerst aangesloten en getest.
Resultaat,de kontaktpunten vonkten naar behoren.
Toen oude bobine eraf,nieuwe erop en getest.
Weer geen vonk.
Kontaktpunten zijn als nieuwe en bougiekabels ook.
Ik heb ff geen idee wat of waar ik moet zoeken.
Iemand een idee of tip?
Re: Off topic auto,on topic grijze haren
2 veel voorkomende oorzaken bij die dingen;
-vuil in je carb (carb openmaken en schoonboenen, voornamelijk de vlotterkamer zal wel een berg vuil inzitten)
-massa kabel onder je hondebot (tussen motorblok en schutboard, ff loshalen en roestvrij maken).
En plaats ff een benzine filter tussen je benzinepompje en carb. Been there done that......
Groet ron (heb ook wat van die dingen staan )
-vuil in je carb (carb openmaken en schoonboenen, voornamelijk de vlotterkamer zal wel een berg vuil inzitten)
-massa kabel onder je hondebot (tussen motorblok en schutboard, ff loshalen en roestvrij maken).
En plaats ff een benzine filter tussen je benzinepompje en carb. Been there done that......
Groet ron (heb ook wat van die dingen staan )
Re: Off topic auto,on topic grijze haren
zou ik inderdaat maar eens beginnen met de cab schoonmaken. de tank roest van binnen gewoon als ie leeg staat, als je er dan mee gaat rijden trekt ie heel de cab vol afval en zooiDe vorige eigenaar had de tank leeggereden en het ding had verder zo'n 1,5 jaar stilgestaan.
wel apart dat je geen vonk meer heb dan
-
- Posts: 1715
- Joined: Thu Feb 23, 2006 9:47 pm
Re: Off topic auto,on topic grijze haren
Even vergeten te melden,dit had ik al gedaan,carb reinigen en tussenfiltertje.
Hij heeft ook gelopen ongeveer 15 km toen het vonkprobleem ontstond.
Ik ga even die massakabel losmaken,schoonmaken en weer vastzetten.
Had de bobine weer geprobeerd,schroevendraaier erin,massaklem startkabel erop en starten,maar deze (andere bobine) geeft ook geen vonk (meer).
Op bobine meet ik wel spanning trouwens,een kleine 6V.
Voorzover is dit normaal toch?
Hij heeft ook gelopen ongeveer 15 km toen het vonkprobleem ontstond.
Ik ga even die massakabel losmaken,schoonmaken en weer vastzetten.
Had de bobine weer geprobeerd,schroevendraaier erin,massaklem startkabel erop en starten,maar deze (andere bobine) geeft ook geen vonk (meer).
Op bobine meet ik wel spanning trouwens,een kleine 6V.
Voorzover is dit normaal toch?
Re: Off topic auto,on topic grijze haren
Bobine specifiek voor deze auto?
Is het bij deze auto normale massa? of is het een omgedraaide situatie,carrosserie =plus ?
Is het bij deze auto normale massa? of is het een omgedraaide situatie,carrosserie =plus ?
-
- Posts: 2086
- Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm
Re: Off topic auto,on topic grijze haren
Bedraad anders even rechtstreeks de ontsteking/bobine.
Dan weet je tenminste zeker of het de bedrading of ontsteking zelf is.
Dan weet je tenminste zeker of het de bedrading of ontsteking zelf is.
Re: Off topic auto,on topic grijze haren
neem dat ding morgen ff mee dan kijken we der ff naar bij de meeting
-
- Posts: 1715
- Joined: Thu Feb 23, 2006 9:47 pm
Re: Off topic auto,on topic grijze haren
Hij moest ook mee .enno wrote:neem dat ding morgen ff mee dan kijken we der ff naar bij de meeting
Maar waar wij morgen staan is het ongeveer 100 meter lopen naar mijn huis.
Massakabel losgehad,schoongemaakt,schutbord ook schoongemaakt.
Geen resultaat.
Meet op de bobine zelf 6,10V,ik begin te denken dat de andere bobine ook kapot is.
nieuwe condensator,rotor,verdelerkap gemonteerd,kontaktpunten gesteld alles eigenlijk en nog niks.
Theoretisch zou die het moeten doen zou je zeggen.
Re: Off topic auto,on topic grijze haren
De bobine moet 12 of 9 volt hebben.
9V is te herkennen aan de roze draad, met streep (wit, uit m'n hoofd) en vlak voor de bobine een verdikking).
Wat is het bouwjaar?
Ook geen corrosie op de zekeringen (die tegen het schutboard zitten)? FF de klemmetjes schoonschuren (schuurpapier om schroevedraaier wikkelen en draaien).
Groet ron (heb alleen het boek met schema's in de loods laten liggen, sorry)
9V is te herkennen aan de roze draad, met streep (wit, uit m'n hoofd) en vlak voor de bobine een verdikking).
Wat is het bouwjaar?
Ook geen corrosie op de zekeringen (die tegen het schutboard zitten)? FF de klemmetjes schoonschuren (schuurpapier om schroevedraaier wikkelen en draaien).
Groet ron (heb alleen het boek met schema's in de loods laten liggen, sorry)
-
- Posts: 1715
- Joined: Thu Feb 23, 2006 9:47 pm
Re: Off topic auto,on topic grijze haren
Hey Ron,
Dan heb ik dus wat te weinig voltage.
Heb de zekeringen tegen schutbord wel wat verdraaid om te kijken of ze nog goed waren.
Ga ze morgen wel ff schuren (na de meeting hier in Kollum)
Er komen 2 draden (waaronder roze met wit) op de bobine + maar geen verdikkeing.
De mini is van 1982.
Groeten,
Albert
Dan heb ik dus wat te weinig voltage.
Heb de zekeringen tegen schutbord wel wat verdraaid om te kijken of ze nog goed waren.
Ga ze morgen wel ff schuren (na de meeting hier in Kollum)
Er komen 2 draden (waaronder roze met wit) op de bobine + maar geen verdikkeing.
De mini is van 1982.
Groeten,
Albert
Re: Off topic auto,on topic grijze haren
Begin maar met de zekeringen dan.
Groet ron
Groet ron
-
- Posts: 1715
- Joined: Thu Feb 23, 2006 9:47 pm
Re: Off topic auto,on topic grijze haren
Hey Ron,
We hebben vanmiddag even gekeken.
Vermoedelijk is de andere bobine die gemonteerd is ook naar zijn grootje.
Ga volgende week eerst even een andere bobine proberen.
Zekering gecontroleerd,stond 9,2 V op.
Hebben hem gereinigd en hij gaf weer door.
Toen kwamen we er achter dat de bobine wel heel heet werd en dat er op de - ook 0,12V stond.
Conclusie bobine kapot? en er moet hier of daar iets fout zitten in de bedrading.
Moet nu ff een schema op zien te scharrelen,of heeft er hier iemand iets?
We hebben vanmiddag even gekeken.
Vermoedelijk is de andere bobine die gemonteerd is ook naar zijn grootje.
Ga volgende week eerst even een andere bobine proberen.
Zekering gecontroleerd,stond 9,2 V op.
Hebben hem gereinigd en hij gaf weer door.
Toen kwamen we er achter dat de bobine wel heel heet werd en dat er op de - ook 0,12V stond.
Conclusie bobine kapot? en er moet hier of daar iets fout zitten in de bedrading.
Moet nu ff een schema op zien te scharrelen,of heeft er hier iemand iets?
-
- Posts: 1715
- Joined: Thu Feb 23, 2006 9:47 pm
Re: Off topic auto,on topic grijze haren
Andere bobine erbij gehad.
Zekeringkast gemeten staat nu 11.85V op.
Ik heb een draad getrokken van de zekeringkast naar bobine en gemeten op bobine staat nu 11,05 V.
Vervolgens draad van bobine naar condensator overbrugt en op kontaktpunten staat 11,46V maar nog steeds geen vonk.
Zekeringkast gemeten staat nu 11.85V op.
Ik heb een draad getrokken van de zekeringkast naar bobine en gemeten op bobine staat nu 11,05 V.
Vervolgens draad van bobine naar condensator overbrugt en op kontaktpunten staat 11,46V maar nog steeds geen vonk.
-
- Posts: 1715
- Joined: Thu Feb 23, 2006 9:47 pm
Re: Off topic auto,on topic grijze haren
Even kleine update.
Heb weer vonk op kontaktpunten.
Bobinekabel vonkt ook,naar mijn idee vlamt ie mooi als de kleur van de vonk oranje hoort te zijn.
Bougies vonken (nog niet),zijn hagelnieuw dus op dit moment ben ik de draden nog even aan het controleren.
Heb weer vonk op kontaktpunten.
Bobinekabel vonkt ook,naar mijn idee vlamt ie mooi als de kleur van de vonk oranje hoort te zijn.
Bougies vonken (nog niet),zijn hagelnieuw dus op dit moment ben ik de draden nog even aan het controleren.
-
- Posts: 1715
- Joined: Thu Feb 23, 2006 9:47 pm
Re: Off topic auto,on topic grijze haren
Hij doet het weer,bleek toch in de draad te zitten welke van de bobine naar de condensator gaat.
Meerdere malen doorgemeten en toen was hij goed (dacht ik) dan weer starten en geen vonk,draad dus onderbroken.
Had hem al eens overbrugt,maar iets niet goed gedaan waarschijnlijk.
Iedereen erg bedankt voor het meedenken en helpen.
Nu kan mijn vrouw met dat gebakkie de weg op,zij blij en vanavond maakt ze mij blij
Meerdere malen doorgemeten en toen was hij goed (dacht ik) dan weer starten en geen vonk,draad dus onderbroken.
Had hem al eens overbrugt,maar iets niet goed gedaan waarschijnlijk.
Iedereen erg bedankt voor het meedenken en helpen.
Nu kan mijn vrouw met dat gebakkie de weg op,zij blij en vanavond maakt ze mij blij