chevrolet camaro word warm

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
CamaroZ28
Posts: 97
Joined: Sat Sep 11, 2010 6:08 pm

chevrolet camaro word warm

Post by CamaroZ28 »

hey mensen,

ik heb een vraag over mijn Chevrolet Camaro uit '84

tijdens het rijden word de auto langzaam aan warmer. zeker in de stad met constant optrekken looptie snel warm. ik heb al gekeken naar de koelvloeistof, in het tankje staan 2 nivau's aangegeven, add en adiconal of iets dergelijks. kan het nog slecht lezen doordat het er bijna afgesleten is. als de motor koud is, staat het nivau op add, als ie warm is 2 centimeter erboven.

als ik tijdens het rijden de airco vol aanzet zie je de temperatuur gewoon dalen, dat helpt wel, maar het rijd niet zo geweldig confortabel met constand de airco voluit.

temperatuur blijft hangen rond de 170 ( ik denk farenheid) maar kan ok celcius zijn.

zijn er mensen die hier een beetje ervaring mee hebben? zover ik weet plots gekomen, had er nooit last van, bleef altijd rond de 100, 110 hangen.

thanks alvast

met vriendelijke groet
Wijnand
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: chevrolet camaro word warm

Post by Corp »

170 Fahrenheid is maar 77 graad celcius, is je meter in fahrenheit of celcius, als ie tot over de 220 loopt is hij in fahrenheit. Mijn 3e gen f bodies lopen allemaal rond de 170F rijdend, start stop gaat het wel omhoog

3e gen f bodies lopen af fabriek warm, de linker fan is ecm/ac gestuurd en gaat aan bij ac aan of een koelwatertemp van 214 F en de rechter is geschakeld door de voeler in de pass zijde cilinderkop en gaat pas bij 234 F aan
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: chevrolet camaro word warm

Post by Jeroen_Sp »

170 farenheit is toch niks mis mee? Ik heb een 195 graden thermostaat in mijn lincoln zitten, dat loopt ie dan ook en dat is rond de 90 graden celcius, perfect lijkt me!
CamaroZ28
Posts: 97
Joined: Sat Sep 11, 2010 6:08 pm

Re: chevrolet camaro word warm

Post by CamaroZ28 »

hij gaat tot 260, vanaf 230 het rode gebied in. mij leek 170 nogal hoog, omdat ie normaal op 110 staat, niet echt warmer. dus dan zou de motor temperatuur rond de 80 graden celcius liggen? dat valt dan wel mee, kan erger.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: chevrolet camaro word warm

Post by sjak_brak »

Is je meter of sensor nog goed? Prop de sensor anders eens in een pannetje kokend water en kijk wat je teller dan aangeeft.

Want als je "normaal" met 100F (37 of 38 graden C) zou rijden, en die waarde zou kloppen, dan is dat zeker niet gezond voor de motor.
akaQ
Posts: 322
Joined: Wed Jun 17, 2009 8:13 pm

Re: chevrolet camaro word warm

Post by akaQ »

als hij fahrenheit is, wat ik wel in mijn camaro heb zitten, zou de motor op werktemperatuur 190 fahrenheit moeten zijn, ongeveer 87 graden celcius.

170 fahrenheit is 76 graden.
bluesfreak1975
Posts: 524
Joined: Fri Apr 16, 2010 10:18 am

Re: chevrolet camaro word warm

Post by bluesfreak1975 »

Even mijn $ 0.02 cents.

Werkte de thermostaat wel goed?
Een nieuwe Thermostaat kan nooit geen kwaad na 27 jaar toch?

Werd jouw radiator gevuld met antivries of koelvloeistof?

Ciao,
Mike
CamaroZ28
Posts: 97
Joined: Sat Sep 11, 2010 6:08 pm

Re: chevrolet camaro word warm

Post by CamaroZ28 »

bluesfreak1975 wrote:Even mijn $ 0.02 cents.

Werkte de thermostaat wel goed?
Een nieuwe Thermostaat kan nooit geen kwaad na 27 jaar toch?

Werd jouw radiator gevuld met antivries of koelvloeistof?

Ciao,
Mike

ja daar heb ik nog niet naar gekeken. ben zoiezo langzaam aan veel oudere onderdelen aan het vervangen, maar had deze nog even over het hoofd gezien, leuk projectjt voor de paasdagen :)

mijn radiator is gevuld met koelvloeistof, maar bevriest pas onder de -30 of iets dergelijks

@sjak brak, die sensor, is die makkelijk te vinden / demonteren?

ltr
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: chevrolet camaro word warm

Post by sjak_brak »

Ik weet niet waar die sensor zit bij een GM :D
CamaroZ28
Posts: 97
Joined: Sat Sep 11, 2010 6:08 pm

Re: chevrolet camaro word warm

Post by CamaroZ28 »

ik chek het werkplaats handboek wel even, dan komen we er wel uit, zal eerst dit is even gaan bekijken (thermostaat etc) is even kijken wat ie doet op 100 km
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: chevrolet camaro word warm

Post by Corp »

koelwatertemp sensor zit in de bestuurderskant cilidnerkop, die aan de apssagierskant is een schakelaar voor een 2e fan als je er 2 hebt.
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: chevrolet camaro word warm

Post by arthur »

kijk, voor de zekerheid, ook even of je radiateur wel schoon is tussen de koelribben.

Die kan wel eens vol rotzooi zitten, als je een kip of zo hebt aan gereden dan verstopt het al helemaal gauw :)
Post Reply