Dynamo vraag

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
chevydorus
Posts: 34
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:10 pm

Dynamo vraag

Post by chevydorus »

Hello there,

Ik heb een vraag: mijn dynamo van de Cadillac blijkt 11,5V te laden als ik hem meet. Het viel me op dat de accu zo weinig pit had. Nu ga ik donderdag na mijn werk met de auto naar Noord Friesland. Vóór die tijd heb ik geen tijd om de dynamo te laten reviseren, aldaar kan ik natuurlijk wel lekker naar een garage rijden en hem laten reviseren.

1. zal ik noord groningen halen? (hij er al 200x mee, maar wel zwakjes)
2. hoe lang duurt zo'n rivisie en is simpelweg een rivisie nodig of kan er meer zijn?
3. Wat is een gangbare prijs voor een rivisie?

Well, ik ben één en al oor! Groet!
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Dynamo vraag

Post by johnny »

ik zou een reserve-accu in m'n kofferbak zetten ( neem aan dat je naast je Caddy nog een daily hebt waar een accu inzit ) ...zou voor vertrek nog effe het acculadertje erop zetten en het daarna ook meenemen in de koffer ( als je op bestemming bent kun je daar misschien nog wat bijladen ) en zou voor de rest zo weinig mogelijk stroom verbruiken, geen aanjager, lichten, dikke stereo....zou er helemaal niet bang voor zijn met 11,5 V eerlijk gezegd...( als-ie tenminste niet al te moeilijk start )
weet niet of je een multi-metertje ( paar euro bij Gamma ) hebt maar dat kun je even vastklikken op een plus en een min ergens onder je dashboard ofzo en zo kun je tijdens het rijden ook af en toe eens kijken wat de staat van je accu is....blijft-ie op de snelweg steeds maar 11,5 V aangeven is het wel erg kiele-kiele maar misschien geeft-ie dan wel 14 V ofzo aan...

reviseren stelt weinig voor, iedere fatsoenlijke automaterialenboer heeft alle onderdeeltjes voor zo'n Delco-Remy op de plank liggen....ze zetten hem even op de testbank en weten gelijk wat er aan de hand is en vervangen die stukken en ( als ze willen ) is het klaar terwijl je wacht....je zou het na thuiskomst ook zelf kunnen doen, op You-Tube staan zat filmpjes hoe het moet ( heb ze ooit eens opgeslagen, waren mooie duidelijke filmpjes maar helaas gaf m'n computer toen de geest dus heb het niet meer )

gewoon lekker opdonderen het weekend, 't ergste wat kan gebeuren is dat-ie niet meer start, nou... startkabels erop en je bent weer vertrokken...

Oh ja....gangbare prijs voor revisie : als ze alleen de koolborsteltjes vernieuwen misschien 5 of 10 euro, da's niet veel werk, maar een lagertje, en een lagerbusje, en een diodetje etc... vernieuwen, kost geen drol aan onderdelen maar wel het arbeidsloon, da's duur, dan kom je zo aan de 80 euro....
M@ikel
Posts: 4293
Joined: Sat Jul 29, 2006 11:53 am

Re: Dynamo vraag

Post by M@ikel »

mijn caddy doet dat ook , maar das met name omdat ie zich niet opgespoeld krijgt.. de accu extern vol blaffen zodat ie 12 en een paar tienden geeft, starten en op toeren brengen (niet te gek natuurlijk), dan moet ie naar 14 en een beetje springen.

anders is ie stuk :p

M@ik
chevydorus
Posts: 34
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:10 pm

Re: Dynamo vraag

Post by chevydorus »

Thanks all,

Als het allemaal goed gaat leggen de grote vrienden van Autopart er morgen even de hand aan.
Hopelijk werkt alles dan! Vannacht de accu goed opgeladen en hij deed het vandaag prima. Echt hard leeglopen doet ie gelukkig dus niet.
Ik zal wat pics posten van de trip!

Groet! Dorus
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Dynamo vraag

Post by johnny »

chevydorus wrote: Echt hard leeglopen doet ie gelukkig dus niet.

ja maar......leeglopen heeft niks met het laden van je dynamo te maken ( normaal gesproken ) maar met een stroomlek hier of daar ( en dat kan ook een kapotte diode in de dynamo zijn dus op de testbank ermee, ben je voor de rest van het seizoen en de komende jaren van het probleem af )
Post Reply