Trekt naar rechts met warme remmen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Trekt naar rechts met warme remmen

Post by Funk »

Nou, niet alle remolie is hygroscopisch (aantrekken van vocht), DOT5 is op siliconenbasis en 'dus' niet hygroscopisch. Heb je ook geen last van roest in je leidingen.

Schakelen naar DOT5 kan geloof ik alleen als je nog nooit (DOT3/4/5.1) olie op je systeem hebt gehad, kan me nog zoiets herinneren van de Hayes hydraulische MTB remmen.
DOT5.1 is wel weer compatible met 3 en 4, en ook hygroscopisch. Wat de logica achter die coderingen is is me ook 'n raadsel overigens.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Trekt naar rechts met warme remmen

Post by thunderbuick »

Dot 5 neemt lucht op.
Dot 5 neemt geen vocht op maar dat is geen garantie dat er geen vocht in het systeem is, als dat wel zo is heb je met dot5 alleen maar een groter probleem met roest omdat het vocht zich ophoopt.
Hij is meer samendrukbaar dan de traditionele remvloeistof en inderdaad niet mengbaar met de andere soorten.(als dat wel gebeurd gaat ie vlokken vertonen)
Dot 5.1 kan een hogere temperatuur hebben, is mengbaar met 3 en4 maar heeft een kortere levensduur dan bv dot4
Ik hou het lekker bij dot4 in m'n oude gebakjes, de temperaturen die vrijkomen bij sportief straatgebruik kan dot4 wel hebben.
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: Trekt naar rechts met warme remmen

Post by Rob Rules »

Mijn bus trekt sinds gister ook gruwelijk naar rechts met warme remmen.
in het begin van de rit, en op eindbestemming viel het nog redelijk mee.
Maar op de terugreis, moest ik flink tegen sturen om recht te blijven rijden. :(
De remmen zijn afgelopen herfst/winter rondom vervangen.
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: Trekt naar rechts met warme remmen

Post by Rob Rules »

In heb de remslang links bekeken en gevoeld, schijnbaar niets aan het handje.
Naar Tiel heen en terug gereden, helemaal niets gemerkt, stuur los, remmen, gewoon recht blijven.
Onderweg nog gevoeld of er warmte verschil was, dat was er niet
Ik heb wel een keer zachtjes tegen de klauwen aangetikt toen ik de velgen aan het wassen was.
Johan Oldsmobile
Posts: 112
Joined: Tue Aug 24, 2004 4:21 pm

Re: Trekt naar rechts met warme remmen

Post by Johan Oldsmobile »

Hij is meer samendrukbaar dan de traditionele remvloeistof en inderdaad niet mengbaar met de andere soorten.(als dat wel gebeurd gaat ie vlokken vertonen)
Zoiets werd 2 jaar geleden ofzo ook gezegd. Ik heb toen de twee soorten in een potje gedaan, en af en toe een keertje geschud. Het mengt niet met elkaar, maar er vertonen zich ook geen vlokken. Kwam dat potje laatst nog tegen, ik zal er eens een foto van maken.
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Trekt naar rechts met warme remmen

Post by johnny »

Johan Oldsmobile wrote: Het mengt niet met elkaar, maar er vertonen zich ook geen vlokken.

in een potje heeft het spul meer vrije ruimte om te doen wat het wil doen, in een gesloten leidingsysteem waar ook nog regelmatig flink druk op word gezet zal het zich wellicht anders gedragen...zou niet op zulke ellende zitten wachten.....
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Trekt naar rechts met warme remmen

Post by Corp »

Remolie bestaat niet :) is nl op glycol basis

Dot 5 mag dan niet hygroscopisch zijn, je hebt nog steeds last van vocht in de leiding en doordat water zwaarder is dan siliconen zakt het naar het laagste punt, je remklauwen waar dan lekker roest ontstaat, dat je met dot 5 nooit last van roest hebt is een fabeltje

Anyhoo, het kan iets heel simpels zijn zoals links en rechts niet dezelfde remblokjes
Post Reply