425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: 425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Post by SRB12 »

Sjak is de LPG man, maar die heb ik al een tijdje niet meer online gezien. Wellicht op vakantie.

Ik weet wel dat er veel op alleen LPG rijden en dat dat prima gaat. Ik snap ook niet zo goed waarom er af en toe op benzine gereden zou moeten worden. LPG is een hele schone brandstof.

Verder kan je je systeem nooit optimaal afstellen als je met 2 brandstoffen moet kunnen rijden.

Ik ben nu bezig met een restauratie en bij mijn gaat het single fuel LPG worden.
Lewisrussell
Posts: 10
Joined: Mon Dec 28, 2015 7:20 pm

Re: 425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Post by Lewisrussell »

Nou, ik hoor wel dat je vaker je kleppen etc moet stellen op gas.

Ik krijg ook niet echt een duidelijk antwoord, iedereen die alleen op LPG rijdt is helemaal positief, iedereen die dual rijd vind zijn systeem weer het best.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: 425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Post by boyanka »

Ik heb de 30 a. Expres omdat ik op benzine wil kunnen rijden in nood. Heb eens een kapotte verdamper gehad onderweg dus was blij dat ik nog verder kon. Je levert wat vermogen in maar dat neem ik op de kop toe.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: 425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Post by BigBlockMopar »

Lewisrussell wrote:...maar mijn vader die jaren Volvo's heeft gereden en monteur is geweest raadde het een beetje af. Hij zei dat 'eigenlijk' je blok zo nu en dan op benzine moet laten lopen ... Daarnaast zei hij dat het blok veel warmer wordt als je op gas rijd.

Dat is, lomp gezegd, allemaal 'antiek geleuter' inmiddels en komt uit een tijd dat 425 LPG-carbs en goed afgestelde single fuel-setups geen gemeengoed waren.
Het 'advies' dat een motor op benzine moet lopen af en toe komt ook uit de tijd dat benzine nog lood in zich had en daarmee de klepzetels van een beschermend laagje kon voorzien, of een benzine-carburateur een beetje nat houden zodat de pakkingen niet uitdrogen en gaan lekken.
Daarnaast hebben mensen met LPG-ervaringen op 'euro'-autogebied vrijwel altijd te maken gehad met inefficiënte flutsysteempjes met bijv. zo'n gasfornuis-ringetje op je carburateur, of simpelweg een slang die ergens de carb in gaat.
De gemiddelde LPG-afstelling in een garage gebeurde vaak op het gehoor waardoor het mengsel veels te rijk staat (stationair), en als het een keer met een CO-meter werd gedaan dan ging je de volgende ochtend soms met ploffende koude motor en arm lopende motor naar je werk.

Een slecht afgesteld LPG-systeem kan soms een hetere verbranding geven inderdaad waardoor de uitlaat klepzetels onder kunnen lijden, maar een 425-carb heeft een veel betere brandstof-curve waardoor ook het afstellen van stationair, deel- en vollast makkelijker is geworden.

Motoren die op LPG lopen blijven veel langer schoon en hebben minder slijtage dan (carburateur) benzine-motoren.
Lewisrussell
Posts: 10
Joined: Mon Dec 28, 2015 7:20 pm

Re: 425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Post by Lewisrussell »

Ja precies, dat idee kreeg ik ook al dat het een beetje van vroeger was. Grappig want dat waren precies de problemen die mijn vader beschreef, droge pakkingen, slechte afstelling, altijd gedoe, vandaar dat hij het me afraadde.

Ik had zojuist even met de jongens van reprofairautogas.com gesproken, wat zij aanraadde was om de 425 te laten zitten en als ik het wilde een smeersysteem te installeren om de kleppen te beschermen. Het systeem doet hetzelfde door een loodvervanger in de inlaat vd motor te druppelen,
het komt in de cilinders en wordt meeverbrand waarna je een afzetting op de uitlaatklep krijgt. Elke keer als deze dicht gaat slaat hij niet zo hard in de klepzitting.

Dit kost me ongeveer 300 euro. Ik geloof ondertussen wel dat het ook zonder kan maar het geeft me stiekem wel een fijner gevoel als ik eerlijk ben.

Heeft iemand toevallig hier ervaring mee?
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: 425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Post by BigBlockMopar »

Over die smeermiddeltjes voor LPG, zeg ik zelf altijd; Blijf gewoon zonder rijden en bespaar je de munten. Tegen de tijd dat kleppen en/of zetels eventueel versleten zijn, heeft de rest van de kop ook wel een revisie nodig dus wordt toch alles gelijk beetgepakt.
Ik rij inmiddels alweer 4 jaar lang dagelijks op LPG-only met een motor uit 1973 zonder problemen en zonder toevoegingen. Daarvoor had de auto, na 6 jaar stilstand, ook al jarenlang alleen op LPG gereden.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: 425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Post by Collector »

Heb zelf ook een smeersysteem erop zitten maar ik gebruik gewoon 2-takt olie ipv die dure rommel, 2-takt olie is bedoeld om te smeren en word gewoon meeverbrand met de brandstof. Gaat er niet me sloten tegelijk in natuurlijk maar met een aantal druppeltjes per minuut.
Lewisrussell
Posts: 10
Joined: Mon Dec 28, 2015 7:20 pm

Re: 425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Post by Lewisrussell »

Collector wrote:Heb zelf ook een smeersysteem erop zitten maar ik gebruik gewoon 2-takt olie ipv die dure rommel, 2-takt olie is bedoeld om te smeren en word gewoon meeverbrand met de brandstof. Gaat er niet me sloten tegelijk in natuurlijk maar met een aantal druppeltjes per minuut.
En merk jij verschil? Hoelang heb je dit al in je motor zitten? Is het de moeite waard? Waarom heb je het gedaan? :cool:
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: 425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Post by Collector »

Ik reed al 2 jaar LPG only (425) en gas is gas, en geen aerosol zoals vernevelde benzine. (staat nu op de brug voor rustoration)
Als je benzine op je vingertop doet en met je duim eroverheen wrijft dan voelt je dat alles lekker over elkaar heen glijd, dit is weliswaar tijdelijk totdat de benzine verdampt is maar smeren doet het wel heel even.
Als ik gas tussen mijn vingertoppen doe (lukt niet geloof me ik heb het geprobeerd) dan heb ik geen smering, dus ook de kleppen hebben geen smering in dat geval.
Of het onzin is of niet mijn gevoel zegt me dat je beter iets aan smering mee kan laten voeren met een schrale brandstof als helemaal niks, droogneuken moet je van houden en ik houd er niet van.
En of je nu de dure klepsmeer olie pakt of naaimachine olie, of in mijn geval 2-takt olie van de action, dat is denk ik om het even.
Ik ga van het standpunt uit, als die 2-takt olie bedoeld is om een zuigertje te smeren van een nijdig 2-takt blokkie, dan kan het mijn trage klepbeweging ook prima smeren, en alles wat er in de cilinder terecht komt kan gewoon meeverbrand worden want daar is die olie ook voor geschikt.
Verschil met rijden merk je niks van, kan met starten wel eens een een lekker 2-takt luchtje verspreiden, ik vind het wel de moeite waard want beter iets aan smering als helemaal niet en het smeersysteem kost je de kop niet.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: 425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Post by mercury-capri »

Collector,

wellicht pics en info hoe je die "2-takt systeem" hebt ingebouwd :)
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: 425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Post by SRB12 »

Ik zie nog niet echt in waarom kleppen gesmeerd moeten worden. Kleppen openen en sluiten, ze hebben geen wrijving tussen klep en klepzitting.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: 425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Post by Bromgabber »

Kleppen roteren ook, dus zal er iets wrijving zijn.
Maar zodra ze gesloten zijn niet meer.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: 425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Post by Collector »

tzal misschien geen wetenschap zijn maar meer een gevoelskwestie ??
En ik heb een standaard klepsmeersysteempje.
Hier is het systeem wat ik heb http://www.vogelsautogas.nl/documenten/ ... 1_info.pdf

Uiteraard word er aangeraden om de dure flashlube smeer middel te gebruiken omdat er anders schade kan optreden, rijd zelf al een jaar op 2-takt en spul werkt nog steeds prima hoor
Lewisrussell
Posts: 10
Joined: Mon Dec 28, 2015 7:20 pm

Re: 425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Post by Lewisrussell »

Thanks Collector, handige informatie!
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: 425 of 300a Impco op een 350 ci ?

Post by big dooley »

ik geloof niet in het smeringsverhaal van benzine... het hoort namelijk al verdampt te zijn voordat het de (inlaat)kleppen passeert
damp betekent gasvormig en dus kan het simpelweg niet smeren... benzine wat niet verdampt is brandt niet en verziekt je motorolie
het heeft wel een adiabatische koelingswerking vanwege het verdampen... verdamping van een vloeistof neemt namelijk warmte op
Post Reply