Moer op carterpan lassen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Joep
Posts: 190
Joined: Tue Jun 12, 2007 9:09 pm

Moer op carterpan lassen

Post by Joep »

Ik ben van plan om een moer op het carterpan te lassen omdat mijn carterplug (die al overmaats is) doldraaid in de schroefdraad van het carter en dus niet meer goed afsluit.
Toevoeging van isolatietape helpt ook niet.

Nu heb ik twee opties:
1. de moer aan de binnenkant lassen.
2. de moer aan de buitenkant lassen.

Als ik 'm aan de binnenkant las is dit mooier/netter. Maar bij olieverversing blijft bezinksel en troep dan in de pan omdat de moer hoger zit.

Als ik 'm aan de buitenkant las heb ik dat probleem niet, het ziet er alleen wat minder netjes uit.

Ik neig nu naar het lassen aan de buitenkant omdat dan bij olieverversing alle troep er mooi uit kan lopen.
Iemand ervaring of tips?

alvast bedankt,
Joep

PS gaat om een carterpan van een ford 302 uit 72. Ik dacht voor bout en moer met fijne draad te gaan. Is een bepaalde moer het meest geschikt (RVS, verzinkt, etc). Ik denk dat qua lassen een gewone stalen moer het beste hecht op het staal van het carter, of heb ik het mis. Ik ben van plan om gewoobn co2 te lassen, dat kan toch wel.
Last edited by Joep on Fri Apr 15, 2011 11:31 am, edited 2 times in total.
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Bout op carterpan lassen

Post by johnny »

zijn volgens mij speciale setjes voor te koop, dan heb je i.i.g. geval het meest geschikte materiaal te pakken....co2 lassen zou geen probleem moeten zijn, bij mij is heel de carterpan overdwars doorgeslepen en met co2 terug aan elkaar gelast om het blok erin te krijgen.....
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Bout op carterpan lassen

Post by rene74monte »

het zit aan de onderkant van je auto , moet dat dan zo netjes zijn ? :?:
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Bout op carterpan lassen

Post by jobnu »

Bout aan binnenkant lassen en eerst 2 of 4 gaatjes door de moer boren, kan de troep er ook uit. Is bij mijn Buick origineel zo.
Joep
Posts: 190
Joined: Tue Jun 12, 2007 9:09 pm

Re: moer op carterpan lassen

Post by Joep »

Ja, ik wil dit soort klusjes netjes oplossen, dus ook aan de onderkant.

Nu heb ik de oplossing gevonden denk ik:
Ik slijp een vierkant van 50 bij 50 uit de carterpan en las daar een plaatjes van 5 a 8 mm dik in terug. In dat plaatje heb ik van tevoren al een gat geboord en draad getapt.

Lijkt mij een hele schone en constructieve oplossing. Is en mooi en ik blijf ook niet met zut in de carterpan zitten.

Nu alleen nog even achterhalen of ik de carterpan er zo onderuit krijg bij mijn torino of dat daarvoor eerst het blok getilt moet worden.
Weet iemand dit toevallig? (ford gran torino wagon uit 1972 met 302cui)

groet Joep
Last edited by Joep on Fri Apr 15, 2011 11:32 am, edited 1 time in total.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Bout op carterpan lassen

Post by gert »

ik heb nog een betere oplossing:
bij mij een complete pan ophalen voor 10 euro.
fantomas
Posts: 77
Joined: Sat Jun 12, 2010 9:31 pm

Re: Bout op carterpan lassen

Post by fantomas »

Is de draad stuk of draait het moertje zot?Er zijn zelftappende oliestoppen of anders ga je er met een dikkere tap in.Koop evtl een magnetische stop.
Joep
Posts: 190
Joined: Tue Jun 12, 2007 9:09 pm

Re: moer op carterpan lassen

Post by Joep »

@fantomas:
Zit al een overmaat plug in. en die is zeer slecht getapt. Gaat niet lukken om daar opnieuw draad in te tappen.
Magnetisch heb ik nog nooit van gehoord, is dat betrouwbaar?
Anyway, het aanbod van Gert kan ik niet afslaan, hoe leuk ik het ook vind om aan mijn wagen te klussen
Last edited by Joep on Fri Apr 15, 2011 11:33 am, edited 1 time in total.
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: Bout op carterpan lassen

Post by Streetrod »

Halen dat ding Joep zelf niet mee gaan kloten. En of je blok geligt moet worden kun je toch wel ongeveer zien als je onder de auto ligt, maar denk het wel.

Ronnie
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Bout op carterpan lassen

Post by rulez »

ik heb zo een setje erin gestopt, gaatje boren, spulletje erin gedraaid met voldoende kracht vastgezet.

olie aflaten doe ik met warme bak en de voorwielen iets omhoog zodat alles mooi eruit loopt, moet toch omhoog wil ik er onderin kunnen.

wat ze als tip meegegeven is om de plug op een plek te plaatsen waar ie geen bewegende delen raakt of door straatvuil of stenen geraakt kan worden.
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: Bout op carterpan lassen

Post by camaro rs »

als er troep in je carterpan ligt is je motor naar de vaantjes.
denk nu niet dat als er nu vuil zou liggen in de carterpan ,dat dit zal meekomen met de olie bij het losdraaien van de bout.
Joep
Posts: 190
Joined: Tue Jun 12, 2007 9:09 pm

Re: moer op carterpan lassen

Post by Joep »

camaro rs wrote:als er troep in je carterpan ligt is je motor naar de vaantjes.
denk nu niet dat als er nu vuil zou liggen in de carterpan ,dat dit zal meekomen met de olie bij het losdraaien van de bout.
Nee, daar heb je waarschijnlijk gelijk in. maar als ik m'n olie ververs wil ik dat al die oude meuk er wel uit gaat en er allemaal lekkere verse olie door het blok kan vliegen.
Als er nu een moer in het carter zou zitten houd je altijd zo'n zwembadje oude olie die niet wegloopt. en dat wil ik niet. moet wel netjes opgelost worden.
Maar zoals het er nu uit ziet wordt het dus een nieuwe carterpan eronder.

Thanx voor alle hulp en tips.
Last edited by Joep on Fri Apr 15, 2011 11:33 am, edited 1 time in total.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Bout op carterpan lassen

Post by kn@pestaart »

Dan las je een 5mm plaatje ONDER op je carterpan en daar tap je die draad in... Dan blijft de binnenkant vlak. ;)
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: Bout op carterpan lassen

Post by Mark Sulman »

Zo'n plaatje in lassen is ook maar weer een gok, moet namenlijk zeer voorzichtig zijn dat de carterpan niet krom trekt tijdens het lassen.
Maar een andere voor een 10tje is natuurlijk het allerbeste.

Succes
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Bout op carterpan lassen

Post by pvz »

Wat in mijn ogen de makkelijkste oplossing is, is een helicoil erin te zetten. Is als je er bijkan binnen 10 minuten gebeurd en je kan er weer jaren tegen aan :thumbs:
Post Reply